کد خبر: ۱۱۹۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 18
شفا آنلاین>سلامت>معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کمبود دارو نداریم اظهار داشت : کشور از ذخیره دارویی خوبی برخوردار است.

به گزارش شفا آنلاین،رسول دیناروند افزود: بیماران نادر با آنکه تعداد آنان کم است، اما هزینه درمان و کنترل بالایی دارند، این بیماران درمان پذیر نیستند و روش های کنترل و مدیریت بیماری فقط برای کاهش آلام آنان است.
وی یادآورشد: اینکه رسانه ها و مردم نسبت به سرنوشت بیماران نادر حساس هستند، علامت عاطفه بالای مردم ایران است.
دیناروند اظهار کرد: دولت اعتبار محدودی دارد و باید این اعتبار را در سراسر کشور تقسیم کند، با این حال اعتبار خاصی را برای درمان، مدیریت بیماری و کنترل مشکل بیماران نادر، خاص و صعب العلاج در نظر گرفته است.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر همین اساس تصمیم به تامین دارو و ارائه خدمات درمانی برای این گروه از بیماران به شکل رایگان گرفته شده است.
وی به تامین رایگان پانسمان تخصصی بیماران 'ای بی' از ماه گذشته اشاره و خاطر نشان کرد: بناست در 10 دانشگاه قطب کشور، لینک هایی برای خدمات دهی به این بیماران و تحویل و توزیع محموله پانسمان تخصصی پیش بینی شود.
دیناروند ادامه داد: پانسمان تخصصی این بیماران تا شهریور تامین شده و فرایند تحویل این پانسمان برای مهر نیز از هفته آینده آغاز می شود و نباید نگران بود.
بیماری اپیدرمولیز بولوسا (EB) «ای بی» یک نوع بیماری پوستی تاولی در پوست و غشای مخاطی است که معمولا به دو صورت بروز پیدا می کند،در دسته اول افراد به صورت مادر زادی به این بیماری مبتلا می شوند و دسته دیگر در بدو تولد دچار این بیماری می شوند.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مواد غذایی آسیب رسان دو نوع داریم که یکی گروه غذایی که آسیب رسان هستند از جمله غذاهای دارای شکر، نمک و اسید چرب ترانس بالا و دیگری آسیب رسانی ذاتی دارند و موادی محسوب می شوند که در مجموعه غذایی نیستند.
وی ابراز کرد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده بر روی این غذاها و دخانیات و سیگار به منظور کاهش مصرف آنان در نظر گرفته شده است.
دیناروند اضافه کرد: طی سال های اخیر توانسته ایم یارانه برخی از کالاهای آسیب رسان را حذف کنیم.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ناصر خسروی دیجیتال معضل جدیدی نیست، در دنیا طی 15 سال گذشته قاچاق و فروش کالاهای تقلبی باب شده است و در ایران هم وجود دارد.
وی افزود: سالانه با همکاری پلیس فتا در داخل و با برنامه های بین المللی، 100 ها سایت فعال در این خصوص شناسایی و با آنها برخورد می شود.
دیناروند یادآورشد: در مورد محصولات تراریخته، در ایران تاجایی که اطلاع دارم محصول ترا ریخته ای کشت نمی شود، فقط 2 محصول ذرت و سویا و مشتقات آنها که تراریخته هستند، وارد می شوند.
محصولات تراریخته، محصولاتی هستند که ژنتیک آنها دست کاری شده و بخشی از خاصیت یا مضرات خود را از دست داده اند.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برخی از محصول ها در دنیا ترا ریخته هستند و همه از این نوع محصول استفاده می کنند و نباید نسبت به محصولات تراریخته با افراط و تفریط برخورد کرد، نگاه وزارت بهداشت و درمان در مورد محصولات ترا ریخته نگاه علمی و احتیاط آمیز است.
وی اظهار کرد: کمبود داروهای بیماران خاص و صعب العلاج، مدیریت شده و در حد قابل پذیرش است.
دیناروند خاطر نشان کرد: به طور معمول 30 قلم کمبود دارویی داریم و با تمام تلاش ها، موفق به کاهش تعداد آنها به 20 قلم نشدیم.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سرعت جبران کمبود دارو در کشور بالاست و حداکثر طی چهار هفته کمبود برطرف می شود.
وی ادامه داد: در لیست قرمز خودمان همواره 200 قلم دارو برای مدیریت و جلوگیری از کمبود آنها وجود دارد و مسئولان نسبت به موجودی این داروها حساسیت خاصی دارند.
دیناروند به کیفیت تولید داروی بیماران خاص و صعب العلاج در ایران اشاره و اضافه کرد: هر شرکت ایرانی که توان تولید این داروهای خاص را داشته باشد، می تواند بدون محدودیت و ممنوعیتی نسبت به تولید آنها اقدام کند.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کیفیت داروهای تولید داخل، مورد تایید است و انتظار می رود پزشکان و مردم به تولید داخل اعتماد کنند و متوجه باشند که این بی اعتمادی و ترویج آن برای بیماران هیچ سودی ندارد.
وی تصریح کرد: نمی توان زمانی که در کشور سرمایه گذاری و دارویی تولید شده، مراحل ارزیابی و کنترل کیفیت را طی کرده است و تاییدیه دارد، بگوییم کیفیت این دارو خوب نیست و آن را با قیمت 10 برابری وارد کنیم.
دیناروند افزود: در مورد کنترل کیفی بر اساس امکاناتی که داریم، اقدام می کنیم و نباید کسی انتظار داشته باشد که داروهای ایرانی تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را داشته باشد، چرا که این دارو برای بیماران ایرانی طراحی و ساخته شده است.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سازمان جهانی بهداشت سیستم ایران را تایید کرده یعنی به عنوان یک دستگاه نظارتی سازمان غذا و داروی ایران مورد تایید است.
وی یادآورشد: در مورد داروهای برند تولید مشابه داخل، هم اکنون پزشکان ممنوعیت تجویز ندارند اما سیاست های کلی داروسازی کشور می گوید که معیار تجویز دارو باید ژنریک باشد.
دیناروند اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه پیش بینی کردیم که پزشکان، خارج از این سیاست ها دارو تجویز نکند.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امیدواریم این موضوع در مجلس شورای اسلامی مصوب شود و اگر مصوب شد تا حد زیادی مشکل تجویز داروهای خارجی برطرف می شود.
وی به حمایت بیمه ها از داروی بیماران خاص اشاره و خاطرنشان کرد: معیار حمایت از داروهای بیماران خاص، قیمت پایه است و بیمه از داروهایی حمایت می کند که قیمت کمتری داشته باشد.
دیناروند اضافه کرد: در مورد 300 قلم داروی بیماران خاص و صعب العلاج با بیمه ها تفاهم نامه داریم و حدود نیمی از هزینه ها را ما پرداخت می کنیم.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سرانه مصرف کود و سم در ایران بالا نیست و تنها مشکل ، مصرف به موقع است که گاهی نابجا یا مواد غیر مجاز و قاچاق استفاده می شود.
وی ادامه داد: طب سنتی در ایران هنوز ضعیف بوده و مردم رغبتی نسبت به آن ندارند و شمار متخصصان آن کم است.
دیناروند ابراز کرد: با مراکزی که اقدام به راه اندازی عطاری های غیر مجاز می کنند برخورد می شود و این برخورد به نفع مردم است.
دیناروند برای حضور در جمع روسای دانشگاه های علوم پزشکی قطب 6 کشور در زنجان، به این استان سفر کرده بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: