کد خبر: ۱۱۹۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 18
شفا آنلاین>سلامت>کارشناس گفتاردرمانی مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی از وجود بیش از ۹ اختلال گفتاری که به عنوان لکنت زبان می‎شناسیم، خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،سعیده مومیوند گفت: بیشتر اختلال‎های گفتاری مراجعه‌کنندگان محدود به لکنت زبان نیست؛ اما عموم مردم تمام اختلالات گفتاری را با عنوان لکنت می‌شناسند در حالی که لکنت زبان یکی از اختلالات گفتاری است.
وی افزود: گفتاردرمانی یکی از رشته‌های توانبخشی است که به تصحیح اختلالات گفتاری افراد می‎پردازد و از جمله مشخصات لکنت زبان این است که گفتار شخصی که پیش از این بخوبی صحبت می‎کرد بر اثر ترس یا شوک دچار اختلال بیانی شود.

مومیوند در مورد کودکی که واج‎های آوایی را اشتباه بیان می‎کند، گفت: کودکی که به طور مثال "کاف" را "ت" تلفظ می کند دچار اختلال تلفظی یا دیس لیدیا است که با مراجعه به مراکز گفتاردرمانی و تمرین‌های ارائه شده در این مراکز، اختلال گفتاری او برطرف می‎شود.

کارشناس گفتاردرمانی مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی، اختلالات گفتاری که بر اثر جا به جایی استفاده از بخش‎های مختلف زبان بروز می‎کند را قابل اصلاح عنوان کرد و گفت: کودکی که "سیب" را "تسیب" تلفظ می‎کند در واقع به جای استفاده از مرکز زبان و تلفظ آوای سین بر اثر عادت از بخش کناری زبان استفاده می‎کند و یا صدایی در تلفظ جایگزین، جا به جا و حذف می‎شود.

مومیوند، علت وجود برخی اختلالات گفتاری را صدمات ایجاد شده در تارهای صوتی بیان کرد و گفت: عللی چون جراحی و یا جیغ کشیدن که موجب گرفتگی صوت می‎شود از دیگر مواردی است که مراجعان را به مراکز گفتار‌درمانی می‌آورد.

وی، اصلاح مشکلاتی مانند مردانه بودن صدای خانم‎ها و یا زنانه بودن صوت آقایان را زیرمجموعه وظایف مراکز گفتاردرمانی دانست و افزود: این گونه افراد با انجام تمرین‌‏های مدون درمان می‌شوند.

این کارشناس، آفازی را مورد بعدی اختلال گفتاری یا مشکل اختلال در گفتار دانست که به دلیل بروز تصادفات یا سکته‎ها بروز می‎کند که مشکل آنان با گفتاردرمانی تا حدودی رفع می‎شود.

مومیوند از کودکانی که در سخن گفتن تأخیر دارند سخن گفت و افزود: زبان‌آموزی کودک در سن چهار سالگی باید تکمیل شده باشد و اگر کودکی توانایی تکلم به صورت کامل را ندارد یا فقط از تک‌کلمه استفاده می‏‌کند باید به مراکز گفتاردرمانی ارجاع شود تا مورد تمرین‎های گفتاردرمانی قرار گیرد.

وی، کودکان فلج مغزی و عقب‎مانده ذهنی را به گفتاردرمانی نیازمند عنوان کرد و گفت: در این کودکان، گفتار وجود دارد ولی با ناهماهنگی و گاهی آبریزش دهان همراه است که نیاز به تمرین‌های گفتاری دارند.

کودکان متولد شده با شکاف کام نیز از دیگر موارد مراجعه‎کننده به کارشناسان گفتاردرمانی هستند که این افراد پس از جراحی و ترمیم شکاف لب و کام از طریق تمرین‎های گفتاردرمانی می‎توانند قدرت تکلم خود را که بیشتر به صورت تودماغی است، تصحیح و تقویت کنند.

کودکانی که مشکل و ضعف در شنوایی دارند هم دچار اختلالات گفتاری هستند و پس از اصلاح مشکل شنوایی به جلسات گفتاردرمانی مراجعه می‎کنند.

مومیوند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نحوه تکلم و صدای هر فرد در حافظه شنیداری او تأثیر مستقیم دارد هرچه در سنین کمتر و پیش از دبستان برای تصحیح مشکلات گفتار، اقدام درمانی انجام شود، مقاومت کمتر و تأثیر بهتری دارد.

وی با تأکید بر اینکه تمرین‎ها در حضور خانواده‌ها و به طور هفتگی انجام می‎شود و والدین می‌توانند
با تکرار آن در طول مدت مراجعه تا جلسه بعدی تمرین‌ها را با کودک خود انجام دهند و تأثیر مثبت را افزایش دهند، گفت: هزینه هر جلسه گفتاردرمانی در مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی ۱۸ هزار تومان است که با توجه به سطح توان مالی خانواده‎های مراجعه‎کننده، تخفیف‌هایی در نظر گرفته می‌شود.
برچسب ها: لکنت ، گفتاری ، اختلال
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: