کد خبر: ۱۱۹۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 18
شفا آنلاین>جمعی از دانشجویان رشته‌های پیراپزشکی نسبت به پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی رشته‌های مشابه اعتراض کردند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  موضوعی که بیش از هر چیز نشان‌دهنده رویکرد وزارت بهداشت نسبت به حل نیروی موردنیاز در مراکز درمانی و افزایش پوشش خدمات درمانی است.

       علی‌رغم آنکه مسئولان آموزشی وزارت بهداشت قول داده بودند که ظرفیت پذیرش دانشجو برای سال جاری تثبیت شود اما اضافه شدن ظرفیت برخی رشته‌ها نظیر تکنسین سلامت دهان و پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی باعث نگرانی دانشجویانی شده است که همین عنوان رشته‌ها را در مقطع کارشناسی و در دانشگاه‌های علوم پزشکی تحصیل می‌کنند.

تربیت بیش از 500 تکنسین سلامت دهان
       براساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته سال گذشته، 1319 نفر از طریق آزمون برای مقطع کاردانی فوریت‌های پزشکی پذیرفته شدند. این در حالی است که در سال جاری این عنوان رشته از ذیل پذیرش رشته‌های نیمه‌متمرکز حذف شد.

 برخلاف دفترچه سال گذشته در دفترچه امسال در ده عنوان رشته که شامل کاردانی اتاق عمل، بهداشت حرفه‌ای، بهداشت عمومی و خانواده، بهداشت عمومی و مبارزه با بیماری، بهداشت محیط، تکنسین سلامت دهان، علوم آزمایشگاهی، مامایی، مدارک پزشکی و هوشبری بدون آزمون دانشجو می‌پذیرد. بیشترین تعداد دانشجو مربوط به رشته کاردانی تکنسین سلامت دهان با تعداد 697 نفر و بدون آزمون است. اتفاقی که در راستای ورود تکنسین سلامت دهان به شبکه پزشک خانواده ایجادشده است.

       در این میان سهم زیادی از پذیرفته‌شدگان دوره کاردانی بدون آزمون در سال جاری، رشته‌های بهداشتی هستند. بهداشت عمومی مبارزه با بیماری با پذیرش 155 نفر، بهداشت عمومی و خانواده با پذیرش 130 نفر بعد از رشته تکنسین سلامت دهان در رتبه‌های بعدی ازنظر پذیرش دانشجو قرار می‌گیرند.

       در همین راستا جمعی از دانشجویان مامایی و پیراپزشکی در نامه‌ای به وزیر بهداشت نسبت به پذیرش دانشجو در این رشته‌ها در مقطع کاردانی و به‌صورت بدون آزمون ابراز نگرانی کردند. در بخشی از این نامه آمده است: «امروز شاهد اتفاقات تاسف باری در جامعه پیراپزشکی هستیم که خیل عظیم اعتراضات دانشجویی را به دنبال داشته است. وضع قانون بی‌پایه و اساس پذیرش دانشجویان بدون کنکور در مقطع کاردانی در رشته‌های مامایی‌،هوشبری، بهداشت، علوم آزمایشگاهی، اتاق عمل و ... نگرانی عظیمی برای دانشجویان این رشته‌ها و حتی سایر رشته‌های علوم پزشکی در پی داشت زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که این اپیدمی سایر رشته‌های علوم پزشکی را در برنگیرد.

       از سال گذشته این طرح توسط وزارت بهداشت اجرایی شد و سهمیه برای پذیرش دانشجوی کاردان بدون کنکور به دفترچه‌های انتخاب رشته وارد شد. امسال این سهم نه‌تنها به دو برابر ظرفیت سال گذشته رسید، بلکه به بسیاری از رشته‌های دیگر هم سرایت کرده است. اگر جلوی این رویه گرفته نشود مشخص نخواهد بود که در آینده نه‌چندان دور چه چیزی در انتظار جامعه پیراپزشکی خواهد بود و عملا تمامی تلاش‌های دانشجویان کنونی برای قبولی در این رشته‌ها بر باد می‌رود و تکنسین‌های کار نابلد وارد عرصه کارشده و با بازی باجان ملت، اعتماد مردم هم نسبت به جامعه پزشکی از بین خواهد رفت.»

فرصت شغلی، مهم‌ترین نگرانی پیراپزشکی‌ها
       در بخش دیگری از این نامه به نگرانی از بیکاری و پیدا نکردن فرصت شغلی مناسب اشاره‌شده و آمده است: «چه کسی می‌تواند پاسخگوی فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها باشد که جویای کار هستند ولی با این اقدام آینده شغلی‌شان درخطر افتاده. دانشجویانی که در کنکور سراسری با کسب رتبه‌های عالی وارد این رشته‌ها شده و با پشت سرنهادن واحدهای طاقت‌فرسای چهارساله فارغ‌التحصیل شده‌اند.»

       این دانشجویان از وزیر بهداشت خواستار لغو پذیرش کاردانی‌های علوم پزشکی بدون کنکور شدند.

       عمده نگرانی فارغ‌التحصیلان نسبت به پذیرش کاردان درخصوص موقعیت‌های شغلی است. جایگاه‌هایی که در قالب مراقب سلامت، ماما، مسئول آزمایشگاه و ... شکل می‌گیرد و عمدتا به شرکت‌های پیمانی سپرده می‌شود. پیمانکاران هم شاید مقید و ملزم به پذیرش فارغ‌التحصیلان خاصی باشند اما تعداد این رشته‌ها آن‌قدر زیاد است که قدرت عمل آنها در انتخاب نیروی کار را افزایش می‌دهد. در این میان رویکرد مسئولان ستادی شاید تنها امیدی است که این فارغ‌التحصیلان به آن دل‌بسته‌اند.

       وزیر بهداشت در همایش تقدیر از دانشجویان استعداد درخشان در پاسخ به یکی از دانشجویان بهداشت عمومی که نگرانی خود را از کمبود موقعیت شغلی اعلام کرد، گفت: «اینکه به‌جای بهداشت‌یار ماما یا پرستار جذب می‌کنند برای اولین بار می‌شنوم. اما آنچه در طرح تحول اتفاق افتاده، پیش‌بینی یک مراقب سلامت به ازای هر سه هزار نفر در روستاهاست تا بیماران مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر را شناسایی کنند.

 برای این مراقبین سلامت، دانشجویان هر رشته‌ای می‌توانند جذب شوند. البته یک نفر هم استخدام نشده و همه به‌صورت شرکتی جذب‌شده‌اند.» او در ادامه سخنانش توپ را در زمین پذیرش بی‌رویه دانشجو که در سال‌های گذشته رخ می‌داده انداخت و ابراز امیدواری کرد که با حضور دکتر لاریجانی به‌عنوان معاونت آموزشی این مشکلات برطرف شود.

ستون شیوه پذیرش حذف شد
       درکنار تغییراتی که درمورد پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی رخ‌داده، اما دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری امسال با نسخه چند روز پیش خود تفاوت چشمگیری داشته است. یکی از این تغییرات مربوط به حذف ستون توضیح درمورد شیوه پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی است که بدون آزمون رخ می‌دهد یا با آزمون. درحالی‌که داوطلبان آزمون سراسری این روزها مشغول انتخاب رشته هستند، دفترچه راهنمای انتخاب رشته که شامل کد رشته‌ها و اطلاعات جزئی در این مورد است اما ستون شیوه پذیرش از آن حذف‌شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: