کد خبر: ۸۳۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 28
شفا آنلاین>سلامت>مدیر برنامه آموزش تخصصی پزشک خانواده در ایران گفت: ما باید از توانایی علمی ارزشمند پزشکان عمومی که آموزش پزشک خانواده دیدند استفاده کنیم تا چهار سال آینده این پوشش در کل کشور کامل شود.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر آبتین حیدر زاده مدیر برنامه آموزش تخصصی پزشک خانواده در ایران در خصوص نقش پزشک خانواده در کاهش هزینه‌های غیر ضروری گفت: یکی از ارکان ارائه خدمات اولیه، مهم در سلامت جامعه پزشک خانواده است اگر خدمات درست ارائه شود می‌تواند حداقل نیمی از بار افزایش بی‌رویه و استفاده نادرست از امکانات و داروها را کاهش می‌دهد. 

وی در خصوص وضعیت اقدامات غیر ضروری در سالهای اخیر عنوان کرد: ما به یک نقطه کوچک از یک مجموعه می‌پردازیم این اقدامات ضروری پزشکی از کتاب‌های پزشکی و بخش‌ آموزشی شروع می‌شود تا زمینه ساز باشد برای مجموعه‌های بزرگتر بخشی از دلایل اقدامات غیر ضروری فشاری است که درخواست‌های جامعه بر جامعه پزشکی برای تجویز داروها می‌آورد و بخشی نیز ناشی از پرداختن پزشکان اقداماتی است که برای حفظ خودشان برای اطمینان از معاینات چندین بار انجام می‌دهند بنابراین یک مجموعه بزرگ در این مسئله دخیل هستند مردم زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنند و پزشک داروی کمی برای آنها تجویز می‌کند اطمینان نمی‌کنند و دوباره به پزشک دیگر مراجعه می‌کنند. نا آگاهی جامعه ناشی از عدم ارتباط مناسب بین جامعه فرهیخته  و آموزش دیده پزشکی و پیرا پزشکی با مردم است که لازم می‌بینیم رسانه‌ها به کمک جامعه پزشکی بیایند.

این متخصص پزشکی اجتماعی در خصوص تاثیر کاهش اقدامات غیر ضروری بر حوزه سلامت به ویژه در بخش مالی تصریح کرد: اگر عدد و ارقام را به دست آوریم متوجه می‌شویم که با کاهش اقدامات غیر ضروری مثل بحث پاراکلینیک، تصویر برداری و داروها ما می‌توانیم سالانه چندین بیمارستان جدید و تخت آی‌سی‌یو و اتاق‌های عمل جدید بسازیم و اقدامات امروز ما می‌تواند زمینه ساز این اقدامات در آینده باشد.

وی در خصوص طرح پزشک خانواده و نقاط ضعف آن بیان کرد: طرح پزشک خانواده از ده سال پیش در بخش‌های روستایی کشور به طور کامل با یک بسته آموزشی متفاوت اجرا شد. در حال حاضر دو استان کشور (مازندران و فارس) طرح را پایلوت کردیم. 

نتایج این پایلوت به تدریج در حال گسترش در تمام کشور است به نظر می‌آید تا به حال تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته است. اما هنوز بخش کوچکی از راه پیموده شده است. پیش‌بینی می‌کنیم تا 15 سال آینده ما به نقطه‌ای می‌رسیم که پوشش پزشک خانواده کامل می‌تواند برای همه جمعیت شهری و روستایی توسط متخصص پزشک خانواده فراهم شود. اما در این فاصله ما باید از توانایی علمی ارزشمند پزشکان عمومی که آموزش پزشک خانواده را دیدند استفاده کنیم و تا چهار سال آینده این پوشش را در کل کشور کامل کنیم.

وی در خصوص مزایای طرح حذف هزینه‌های غیر ضروری گفت: کمترین سود آن اعتماد خانواده ها به یک گروه پزشکی ثابت که می‌تواند در تمام ساعات شبانه روز نیازهای پزشکی خود را با آن‌ها درمیان بگذارد و از طرفی پزشک می‌تواند متناسب با نیاز خانواده و فرد گام به گام سطح خدمات تخصصی خود را افزایش دهد که از نتایج آن کاهش هزینه‌های غیر ضروری و افزایش سطح سلامت خانواده و کاهش بیماری‌های مزمن است.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: