کد خبر: ۱۱۹۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 15
شفا آنلاین>سلامت> یک پزشک فوق تخصص زنان و نازایی گفت : سطح شیوع و بروز سرطان سینه در ایران بالاتر از کشورهای پیشرفته نیست اما با توجه به تغییرات موجود در سبک زندگی ، تغذیه و پیشرفت تکنولوژی و آلودگی ها باید منتظر روند سریع شیوع آن باشیم .
به گزارش شفا آنلاین، دکتر فاطمه رمضان زاده امروز دوشنبه در کنفرانس پزشکی 'سرطان پستان ، پیشگیری و درمان' ، این بیماری را مشکل بهداشت عمومی دانست و افزود : سرطان سینه رشد غیر طبیعی سلولهای طبیعی سینه است که منجر به ایجاد یک توده یا غده در فرد می شود.
فوق تخصص زنان و نازایی با بیان اینکه سرطان سینه در مراحل اولیه تشخیص 95 تا 99 درصد قابل درمان در بازه زمانی پنج ساله است گفت : شایع ترین سرطان در بانوان در دنیا و کشور این نوع سرطان است و بیشترین علت مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه ناشی از ابتلا به این بیماری است .
وی غربالگری را یکی از بهترین راه های تشخیص به موقع و درمان این نوع سرطان دانست و گفت : روش اصلی برای غربالگری در سرطان سینه، مامو گرافی است که پس از 40 سالگی می توان از این روش استفاده کرد و در زیر 40 سال در موارد خاص می توان این روش را پیشنهاد کرد ، پیش از ماموگرافی ضرورت یک معاینه کامل احساس می شود .
این پزشک زنان اضافه کرد : بر اساس آمار بدست آمده از هر 4 یا 5 زن مبتلا به سرطان یک نفر بر اثر ابتلا به سرطان سینه جان خود را از دست می دهد و از هر 10 زنی که مبتلا به سرطان می شوند یک نفر سرطان سینه دارد .
دکتر رمضان زاده در مورد علل ابتلا به سرطان گفت : بحث ژنتیک ، سوابق خانوادگی،روش زندگی و عادت های غذایی ، کم تحرکی ، افزایش وزن ، شیردهی نامناسب و محدود ، بالا رفتن سن باروری و باروری نامناسب ، کاهش دوران شیردهی ، مصرف داروهای هورمونی نابجا از عوامل موثر در ایجاد سرطان سینه هستند .
این پزشک متخصص خود آزمایی سینه را فرصتی برای کشف زودرس، درمان بهتر و کنترل سلامتی زنان عنوان کرد گفت : بانوان پس از سن 20 سالگی و هر دو ماه یکبار و در روزهای ششم تا هشتم سیکل ماهانه خود را معاینه کنند .
وی با تاکید بر اینکه بانوان هنگام مراجعه به پزشک نباید از بیان بیماری خود خجالت بکشند افزود : گرفتن شرح حال بیمار ، معاینه با دقت ، غربالگری ، ماموگرافی در زمان مناسب از پیشرفت این بیماری و در نهایت مرگ و میر ناشی از آن جلوگیری می کند .
دکتر رمضان زاده با تاکید بر افزایش سطح آگاهی مردم و آموزش گفت : تغذیه مناسب ، تغییر سبک زندگی، تحرک و ورزش ، پرهیز از استرس ، پرهیز از حضور در محیط های آلوده ، جلوگیری از بارداری در سنین بالا ، پرهیز از خوردن داروهای هورمونی پس از سن یائسگی می تواند از بروز بیماری ها از جمله سرطان جلوگیری کند.

*بانوان کمتر از تلفن همراه استفاده کنند / بارداری را نباید به تاخیر انداخت
وی در حاشیه این کنفرانس در مورد تاثیر تکنولوژی ، پارازیت ها و استفاده از تلفن همراه بر ابتلا به انواع بیماری از جمله سرطان سینه در بانوان گفت : این موضوع سالهاست که مطرح است ، اما به عنوان دستور العمل و برای داشتن زندگی سالم تا آنجا که ممکن است از تلفن همراه کمتر استفاده کنیم همچنین باید از نزدیک شدن به دکل هایی که آنتن های ماهواره و تلفن وجود دارد پرهیز کرد ، استفاده بیش از حد و نابجا از وسایل پیشرفته سبب بروز برخی عوارض می شود .
وی در مورد استفاده از روشهای سنتی و داروهای گیاهی در درمان این بیماری گفت : تا زمانی که کارخانه ها داروهای شیمایی تولید می کنند اجازه استفاده از این داروها کمتر داده می شود ، تغییر روش زندگی دست خود ماست که با آموزش ، آگاهی و باور درست می توان در مسیر پیشگیری گام برداشت .
دکتر رمضان زاده در مورد روند رو به رشد این بیماری در کشور گفت : هنوز سطح شیوع و بروز سرطان پستان در کشور بالاتراز کشورهای پیشرفته یست اما با توجه به تغییرات موجود، سبک زندگی و پیشرفت تکنولوژی باید منتظر روند سریع شیوع آن باشیم .
وی در پاسخ به این سئوال که تاثیر فرزند آوری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری چیست ؟ گفت : با توجه به شرایط محافظتی بارداری به لحاظ هورمونی بر روی سلولهای سینه و شیردهی مناسب کسانی که در زیر 35 سال و با فواصل مناسب باردار می شوند و به طور متوسط یک تا دو فرزند می آورند شرط محافظتی را بیشتر دارند.
این پزشک فوق تخصص زنان با تاکید بر اینکه نباید سن بارداری را به تاخیر انداخت گفت : کسی که باردار نمی شود خطر آن برای ابتلا به سرطان سینه کمتر از کسی است که نخستین بارداری آن دیرتر ازسن 35 سال باشد .
سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشور پس از بیماری های قلب و عروق و حوادث است .
این کنفرانس امروز دوشنبه با حضور محمد خلخالی رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش ، جمعی از پزشکان ، کادر درمانی و علاقه مندان به مباحث پزشکی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی بانوان جزیره کیش در سالن شماره یک این مرکز درمانی برگزار شد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: