کد خبر: ۱۱۹۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 14
شفا آنلاین>سلامت> گروهی از محققان آمریکایی ماده سیلیکونی جدیدی ساخته‌اند که علاوه بر کوچک بودن، انعطاف‌پذیر بوده و از نظر الکتریکی عملکرد مناسبی دارد.
به گزارش شفا آنلاین، این ویژگی‌ها برای تولید ابزارهای پزشکی تزریقی به منظور تحریک سلول‌های عصبی یا دستکاری سلول‌ها و بافت‌های مختلف ضروری هستند.

       ابزارهای پزشکی یا کاشتنی قابل تزریق نه تنها باید کوچک بوده و از نظر الکتریکی کارکرد مناسبی داشته باشند، بلکه باید همچون بافت‌های بدن نرم باشند. دانشمندان دو آزمایشگاه در دانشگاه شیکاگو تلاش کرده‌اند ماده‌ای بسازند که هر سه ویژگی ذکر شده را داشته باشد.

 ماده‌ای که این محققان سنتز کرده‌اند، مبنایی برای تولید یک ابزار تزریقی هوشمند است که با نور فعال می‌شود. در نهایت از این ماده می‌توان در تحریک سلول‌های عصبی و دستکاری رفتار ماهیچه‌ها و اندام‌های مختلف استفاده کرد. ماده جدید نرم و کوچک است، ذراتی با قطر چند میکرون که به راحتی در آب نمک پخش می‌شوند تا بتوان آنها را تزریق کرد. این ذرات همچنین چند ماه پس از تزریق به صورت طبیعی درون بدن تجزیه می‌شوند، بنابراین برای خارج کردن آنها از بدن نیازی به جراحی نیست. این ذرات از دو نوع سیلیکون ساخته شده‌اند که در کنار یکدیگر، همانند یک اسفنج کوچک ساختاری پر از حفرات نانومقیاس را ایجاد می‌کنند.

 به علاوه این ماده انعطاف‌پذیر بوده و سفتی آن 100 تا 1000 برابر کمتر از سیلیکون بلوری معمول است که در ساخت ترانزیستورها و پیل‌های خورشیدی به کار می‌رود. سفتی این ماده شبیه الیاف کلاژن درون بدن است، بنابراین ماده‌ای ساخته شده که از نظر انعطاف‌پذیری شبیه یک بافت واقعی است.

       این ماده نصف یک ابزار الکتریکی را تشکیل می‌دهد که به محض تزریق به یک محیط کشت یا در نهایت بدن انسان، به طور خود به خودی تشکیل می‌شود. این ذره به یک سلول متصل شده و یک سطح تماس با غشای پلاسمایی سلول ایجاد می‌کند.

این دو جزء در کنار یکدیگر واحدی را تشکیل می‌دهند که موقع قرار گرفتن در معرض نور جریان الکتریکی تولید می‌کنند. یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: «نیازی به تزریق کل ابزار نیست، فقط کافی است یک جزء را وارد بدن کنید. اتصال این تک‌ذره به غشای سلول امکان ایجاد مقدار کافی جریان الکتریکی برای تحریک سلول و تغییر فعالیت آن را ایجاد می‌کند. پس از رسیدن به نتیجه درمانی مورد نظر، ذره تزریق شده به صورت طبیعی تجزیه می‌شود. اگر بخواهید دوباره اثر درمانی را ایجاد کنید، باید مجددا ذره را به درون بدن تزرق ‌کنید»NCBI
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: