کد خبر: ۱۱۹۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 14
شفا آنلاین>سلامت> بیماری سلیاک دلیلی است برای اینکه چرا بسیاری از افراد نمی‌توانند نان مصرف کنند. این بیماری در حقیقت یک اختلال اتوایمیون است، بدین معنا که هروقت بیمار گلوتن (پروتئین موجود در گندم، جو، چاودار) مصرف می‌کند، سیستم ایمنی‌شان علیه خودشان وارد عمل شده و به لایه داخلی روده کوچک حمله می‌کند.
 به گزارش شفا آنلاین،به این ترتیب، مشکلات دردناک گوارشی پدیدار می‌شوند اما در این میان، هستند افرادی که ادعا می‌کنند حساسیت مشابهی را دارند، بدون آنکه تشخیص درستی برای آنها گذاشته شده باشد.

دلیل اصلی ماجرا
       تیمی از محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، درصدد برآمدند که علت این امر را دریابند.

       در این مطالعه که نتایج آن در نشریه معتبر Guمنتشر شده، 80 شرکت کننده مبتلا به حساسیت به گندم یا گلوتن غیرسلیاکی وارد مطالعه شدند. 40 فرد سالم دیگر هم که بیماری یا حساسیت مرتبط نداشتند، به عنوان گروه کنترل درنظر گرفته شدند.

       در حال حاضر، تست خونی یا ژنتیکی برای تشخیص وضعیت حساسیت به گندم یا گلوتن در دسترس نیست. به همین دلیل، محققان از تمامی افراد شرکت کننده در مورد رژیم غذایی‌شان پرسیدند، از آنها یک تست خونی گرفتند و سعی کردند بر مارکرهای خاص ژنتیکی تمرکز داشته باشند. محققان نشان دادند تعدادی از افرادی که از مشکلات گوارشی شکایت داشته و حساسیت به گندم دارند (البته اگر تظاهر به داشتن علائم نکرده باشند)، مبتلا به یک وضعیت پزشکی ژنتیکی هستند که نتیجه آن، صدمه روده‌ای است. درنهایت، آنها ثابت کردند که بیماری حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی، واقعیت دارد.

       در حالی که افراد مبتلا به سلیاک، به دلیل شکست گلوتن، دچار صدمات وسیع روده‌ای می‌شوند، محققان دریافتند که هیچ افزایشی در مارکرهای خونی آنها وجود ندارد که منعکس کننده فعالیت زیاد سیستم ایمنی آنها باشد. اما محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، نوعی مارکر خونی کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد صدمه به روده‌ وارد آمده است. محققان معتقدند که می‌توانند از این مارکر برای شناسایی افراد مبتلا به حساسیت به گندم یا گلوتن استفاده کنند.

تشخیص با ترکیبی از بیومارکرها
       آرمین علاء‌الدینی، محقق ارشد این مطالعه و استادیار پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، می‌گوید: «در آینده، ما قادر خواهیم بود با استفاده از ترکیبی از بیومارکرها، بیماران مبتلا به حساسیت به گندم یا گلوتن غیرسلیاکی را شناسایی کنیم و پاسخ آنها را به درمان نیز تحت نظر داشته باشیم.»

       پس از 6 ماه پیگیری و رعایت رژیم سخت بدون گندم یا گلوتن، شرکت کنندگان توانستند مارکرهای سیستم ایمنی خود را طبیعی کنند. بیماران گزارش کردند که علائم گوارشی و غیرگوارشی‌شان بهبود یافته است.

       در سال‌های اخیر، افزایش قابل توجهی در تعداد افرادی که معتقدند حساسیت به گلوتن، دلیل بروز مشکلات گوارشی آنها است، دیده می‌شود. براساس گزارش گروه حمایت از بیماران سلیاکی، تعداد بیماران مبتلا به حساسیت به گلوتن، 6 برابر بیماران مبتلا به سلیاک هستند.

       یکی دیگر از محققان این پروژه معتقد است: «مطالعه ما نشان داده که علائم گزارش شده به‌وسیله این افراد چندان جدی گرفته نمی‌شود، همانطور که دیگر مطالعات هم به این نتیجه رسیده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد یک سوگیری بیولوژیک برای این علائم در گروه قابل توجهی از این دسته از بیماران وجود دارد.»

       افراد مبتلا به آلرژی شدید به گندم ممکن است در سکوت خود با علائم گوارشی دست و پنجه نرم کنند، زیرا مشکل آنها تشخیص داده نمی‌شود. باید توجه داشت افراد مبتلا به سلیاک و حساسیت به گلوتن یا گندم نباید با افرادی که مواد غذایی بدون گلوتن را انتخاب می‌کنند یا افرادی که معتقدند مواد غذایی بدون گلوتن برای همه مفید هستند، اشتباه گرفته شوند. در واقع، بسیاری از مواد غذایی بدون گلوتن، در مقایسه با مواد غذایی حاوی گلوتن، از نظر مواد مغذی فقیرتر و غنی‌تر از قند، سدیم، و چربی هستند. به دلیل این نوع از رژیم غذایی که به نظر می‌رسد مد روز پزشکی شده، محققان می‌گویند تشخیص افرادی که از واکنش‌های شدید به گلوتن رنج می‌برند، اهمیت زیادی دارد، اما تاکنون بیومارکری نداشته‌اند که وجود آن را ثابت کنند.

       نتایج به دست آمده از این مطالعه الگوی تشخیصی و درک ما را از وضعیت حساسیت به گلوتن غیرسلیاکی تغییر داده و احتمالا در آینده کاربرد زیادی در تشخیص و درمان خواهند داشت. با درنظر گرفتن تعداد زیاد افرادی که مبتلا به این بیماری هستند و تاثیر منفی قابل توجهی که بر سلامت آنها خواهد گذاشت، این حوزه از تحقیقات نیاز به منابع مالی بیشتر و توجه بیشتر دارد.
Medical Daily
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: