کد خبر: ۱۱۸۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 11
شفا آنلاین>اجتماعی> نشست رصد تحقق بسته‌های تحول و نوآوری آموزش پزشکی در حالی برگزار می‌شود که حوزه آموزش پزشکی با کسری هزار و 400 میلیارد تومانی باقی‌مانده از سال گذشته روبه‌رو است و تنها 16 هزار عضو هیئت‌علمی ثابت دارد و بخش اعظمی از اساتید دانشگاه‌ها نیروهای طرحی هستند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید 500 میلیارد تومان به کسری بودجه معاونت آموزشی اضافه می‌شود
       معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست رصد تحقق بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی که صبح امروز در دانشگاه ایران با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال برگزاری است، گفت: «در طرح تحول سلامت هزینه‌های آموزشی چندان جایی ندارد. سازمان برنامه‌وبودجه در سال گذشته تایید کرد که ما با هزار و

       400 میلیارد کسری اعتبار مواجهیم. پیش‌بینی ما این است که امسال هم حدود 500 میلیارد تومان به کسری سال پیش اضافه خواهد شد. بنابراین جذب هیئت‌علمی برای دانشگاه‌ها چالش‌برانگیز است.»

       باقر لاریجانی درمورد وضعیت کمبود اعضای هیئت‌علمی تصریح کرد: «16 هزار نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، ثابت هستند و باقی از نیروهای طرحی هستند. اگر این موضوع را حل نکنیم، در آینده با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد.»

       او با اشاره به روند تدوین بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی گفت: «برای تدوین این بسته مدت‌زمان زیادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی نظرخواهی کرده‌ایم. ما برخی کشورهای منطقه را برای مرجعیت بازکرده‌ایم.»

       معاون آموزشی وزارت بهداشت درمورد طرح آمایش سرزمینی دانشگاه‌های علوم پزشکی عنوان کرد: «وزارت بهداشت در چند سال گذشته برای توسعه آموزش عالی از ظرفیت دانشگاه‌ها غافل بوده است. این ماموریت گرایی هم به توسعه دانشگاه کمک می‌کند و هم کشور را در یک زمینه خاص که ماموریت آن دانشگاه هم هست، جلو می‌برد.»

       لاریجانی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید از تجربیات یکدیگر در پیشبرد امور استفاده کنند، افزود: «جای خوشحالی است که در 46 دانشگاه شورای اخلاق پزشکی تشکیل‌شده است. همین‌که به‌صورت مداوم مسئولان برای پیشبرد اخلاق در سازمان خود فکر کنند، اتفاق مهمی است.»

استعدادها را کشف کنید
       وزیر بهداشت طی سخنانی خطاب به معاونین آموزشی دانشگاه‌های کشور گفت: «واقعیت این است که در شش ماه اول سال شرایط خوبی ازنظر بودجه در اختیار خزانه و سازمان مدیریت وجود نداشت اما در شش ماه دوم سال به دلیل افزایش پول و بازگشت پول‌های بلوکه‌شده در کشور وضعیت بهتر خواهد شد و همچنین در وزارت بهداشت با تلاشی که مجلس برای پرداخت بدهی بیمه‌ها به‌ویژه بیمه سلامت می‌کند طلب 6 هزار میلیارد تومانی این وزارتخانه پرداخت خواهد شد.»

       حسن هاشمی افزود: «اگر بنا باشد مرجعیت علمی را در زمینه پزشکی حفظ کنیم، باید ارتباطات بین‌المللی خود را حفظ کنیم. من از روسای قطب‌ها و دانشگاه‌ها خواهش می‌کنم استعدادها را کشف و تشویق و حمایت کنند.»

       او با تاکید براینکه باید راه را برای حضور سازمان‌های غیردولتی دری بازکنیم، عنوان کرد: «وقتی در کشور مسیر را ببندیم، علاقه‌مندان به خارج از کشور سفر می‌کنند. بعد از چند سال وارد بازار کار می‌شوند و مشکلات مضاعفی را برای نام سلامت ایجاد می‌کنند.»

       به گفته وزیر بهداشت جدایی علوم پزشکی از وزارت علوم برای حضور دانشجو در فضای بالینی بود. «این یک امتیاز است و ما آن را از دست نمی‌دهیم اما سعی می‌کنیم از اساتید دیگر حوزه‌ها هم استفاده کنیم.»

       هاشمی گفت: «این‌قدر تاکید می‌کنند سال آخر است که انسان احساس رفتن می‌کند. امیدوارم در عمل سرعت بیشتری به اقدامات خود ببخشیم و سعی کنیم دریکی دو برنامه مثل طرح آمایش سرزمینی دانشگاه‌ها متمرکز شویم.»

تاثیر سوابق تحصیلی منصفانه نیست
       وزیر بهداشت در حاشیه نشست رصد تحقق بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی درمورد تاثیر سوابق تحصیلی در محاسبه رتبه آزمون دستیاری تصریح کرد: «ما از الان می‌توانیم اعلام کنیم تا دانشجویان بدانند برای آزمون دستیاری که قرار است 5 سال بعد برگزار شود، نمراتی که کسب کرده‌اند و حاصل آن معدل کل می‌شود،در ورودشان به دوره‌های تخصصی موثر است. این منطقی است ولی اگر بنا باشد امروز تصمیم بگیریم درحالی‌که شرکت‌کنندگان در 5 یا 6 سال گذشته نمی‌دانستند که معدلشان برای ورود به آزمون دستیاری موثر است، منصفانه نیست.»

       وی در مورد اینکه اولین سالی که تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری محاسبه خواهد شد، چه زمانی است، هم گفت: «شورای آموزش پزشکی باید تصمیم بگیرد. اما تصور من این است که نباید جز این تصمیمی بگیرد و اگر تصمیم دیگری بگیرد عادلانه نیست.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: