کد خبر: ۲۱۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 02
شفاآنلاين- رییس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون اصل 44 در کشور در گذشته کج اجرا شد و لذا همچنان مشکلات زیادی بر دوش کشور و بار آن بر اقتصاد سنگینی می کند.

به گزارش شفاآنلاين، ˈعلی لاریجاني در آیین تجلیل از مدیران واحدهای آموزشی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم ضمن تبریک ایام فرخنده ماه رجب و همچنین گرامیداشت هفته معلم، افزود: چند سال پیش رهبر معظم انقلاب سیاست های اصل 44 قانون اساسی را ابلاغ کردند تا بخش هایی که امکان واگذاری به بخش خصوصی را دارند، واگذار شوند، ولی قانون درست اجرا نشد.

وی اضافه کرد: برخی بخش ها ظاهرا خصوصی شدند، ولی در باطن دولتی اداره می شوند؛ مراد از اصل 44 قانون اساسی، این شیوه واگذاری نبود.

وی با بیان اینکه سهم زیادی از نفت و مالیات صرف اداره امور می شود و جایی که باید مصرف شود، پول کم می آید، تصریح کرد: چند بند از سیاست اقتصاد مقاومتی مربوط به این مساله است که اقتصاد کشور باید از نفت جدا و واحدهای دولتی واگذار شود؛ در حالیکه کشور با این حرفها فاصله زیادی دارد.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: دولت باید خیلی سریع تلاش کند تا به سیاست های اصل 44 و اقتصاد مقاومتی تحقق بخشد، کجی ها را درست کند و با صراحت با مردم صحبت کند تا مردم نیز در این امر دولت را یاری کنند.

وی تصریح کرد: هنوز کشور دچار رکود اقتصادی است، باید بسیاری از سازوکارها تغییر کند تا چرخ تولید که رهبر معظم انقلاب فرمودند، به کار بیفتد.

وی گفت: در مجلس شورای اسلامی نیز با همین نگاه اموری تصویب شد و به دستگاه های مختلف فرصت داده شد تا بخش هایی را به بخش خصوصی واگذار کنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه همه باید تلاش کنیم تا مشکلات حل شود، اضافه کرد: کار اصلی که باید بار مسوولیت را توزیع کند تا دولت سبک شود و از بودجه کشور پول خور نباشد به ثمر ننشست که نتیجه این که به بخش های آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و بخش هایی که دولت باید سرویس دهد، فشار می آید.

وی سازمان تامین اجتماعی را نمونه ای از بخش هایی عنوان کرد که به ظاهر به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی افزود: مدیر این سازمان توسط وزیران انتخاب می شود، در حالیکه سازمان تامین اجتماعی خصوصی است.

وی با انتقاد از نحوه توزیع سهام عدالت، افزود: چنین سهامی مقصود اصلی کار نبود، قرار نبود ورقه ای به مردم داده شود و عده ای به نمایندگی سهام را اداره کنند و چیزی از سود سهام دست مردم نرسد؛ بلکه قرار بود مردم احساس مالکیت کنند.



** آموزش و پرورش سهم مهمی در بودجه کشور دارد

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه به مشکلات بخش آموزش و پرورش اشاره کرد و با بیان اینکه بودجه آموزشی در سال 93، حدود 27 هزار میلیارد تومان است، گفت: سهم بودجه آموزشی در بودجه کل کشور، سهم مهمی است.

وی با اشاره به بودجه سال 93، افزود: حدود 110 هزار میلیارد تومان بودجه جاری و 15 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور در سال 93 بوده است که با این وصف وضعیت آموزش مطلوب نیست، معلمان با دغدغه سر کار می آیند و وضعیت درآمدی آنها با مخارج هم سنگ نیست.

وی ادامه داد: حدود 12 میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم نیز در سراسر کشور وجود دارد که اگر بودجه آموزشی را بر تعداد دانش آموزان تقسیم کنیم، سرانه هر دانش آموز دو میلیون تومان می شود.

لاریجانی تصریح کرد: من شهادت می دهم که دولت بودجه ای بیشتر از این ندارد که صرف آموزش کند و مابقی بخش های کشور نیز چنین وضعیتی دارند.

وی ادامه داد: تلقی نکنید سایر بخش های کشور چاق هستند، بلکه در بخش های مختلف مشکلاتی وجود دارد و وزارتخانه ها نیز که با بودجه جاری اداره می شوند وضعیتی مشابه دارند.

وی راه حل این مشکل را واگذاری سازمان ها به بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: بخش زیادی از اداره کشور دولتی است و حتی بخش هایی که لزوم نداشت نیز به صورت دولتی اداره می شوند.

لاریجانی از فرهنگیان درخواست کرد: با طرح و ارایه شیوه های متنوع مدیریتی و آموزشی، آموزش و پرورش را در تحقق اهداف متعالی یاری کنند تا از بودجه آموزش و پرورش استفاده بهینه شود.



** فرهنگ، متن و اساس توسعه است

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: روز گذشته رهبر معظم انقلاب نکته مهمی فرمودند که ˈرشد اقتصادی در کشور بدون رشد فرهنگی ممکن نیستˈ، این نکته بسیار پراهمیتی است که فرهنگ حاشیه نشین نیست، بلکه متن و اساس توسعه است.

وی با اشاره به اینکه رشد فرهنگی امر مطلوبی برای جامعه است، افزود: کسانی که به دنبال رشد اقتصادی هستند، باید توجه کنند که رشد اقتصادی از دل رشد فرهنگی می گذرد؛ تا زیرساخت های جامعه مهیا نباشد، رشد اقتصادی رخ نمی دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امسال سال رشد رونق اقتصادی نامگذاری شده است، تصریح کرد: تحقق این شعار احتیاج به تدبیر دارد و به اراده تک تک افراد جامعه مربوط است؛ باید فهم مشترک در جامعه به وجود آید و اراده ها به سمت و سوی رونق اقتصادی منعطف شود.

وی افزود: باید کار در جامعه شرافت داشته باشد تا رشد اقتصادی محقق شود و برای اینکه شرافت کار حاصل شود، باید رشد فرهنگی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ و تربیت باید پایه توسعه کشور قرار گیرد، خطاب به مدیران آموزش و پرورش گفت: شما مدیران باید قدرتی پیدا کنید تا حوزه فرهنگ را در جامعه تقویت کنید.



** شهید مطهری، الگوی همه ما

لاریجانی گفت: اینکه در نظام جمهوری اسلامی روز و هفته معلم در زمان شهادت یک معلم در نظر گرفته شده، نشان می دهد کار معلمی و تربیت انسان ها در نظام جمهوری اسلامی به قدر و منزلت یک شهید بزرگوار، شهید مطهری است که برای همه ما الگوست.

وی با اشاره به تفکرات شهید مطهری در باب تربیت اسلامی، گفت: آنچه که نظام فکری این شهید را از سایر نظام های تربیتی متفاوت می کرد، این بود که وی معتقد بود تربیت امری نیست که فکر کنیم با انسان هایی مواجهیم که آن ها را باید مهندسی کنیم و بسازیم.

وی با بیان اینکه افکار شهید مطهری برگرفته از تفکر قرآنی بود، اضافه کرد: استاد مطهری در باب تربیت به مساله فطرت رجوع می کند که انسان ها در شئون مختلف دارای فطرت هستند و تربیت به معنای شکوفایی و به فعلیت بخشیدن به استعدادهاست.

لاریجانی رشد عقلی و فکری را مولفه های اصلی مورد تاکید در باب تعلیم و تربیت از نظر استاد مطهری عنوان کرد و افزود: به عقیده این شهید، معلم توانایی فعلیت بخشیدن به استعدادها را دارد و می تواند در روش تعلیم و تربیت تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به تاکید استاد مطهری بر تاثیر محیط بر امر تعلیم و تربیت، ادامه داد: شکوفایی استعدادهای انسان نیازمند محیط مناسبی است و مدرسه باید در تراز چنین تفکری محیطی همه جانبه در رشد علمی و فرهنگی فراهم کند.

وی افزود: چنین محیط آموزشی خلاقیت های دانش آموزان را رشد می دهد و استعدادها را شکوفا می سازد.

رییس قوه مقننه بر مسوولیت خطیر معلمان تاکید کرد و افزود: تعلیم و تربیت در نظام آموزشی ایران امری چند وجهی است؛ لذا شغل معلمی بسیار پراهمیت است؛ بنابراین هم جامعه باید فرهنگیان را تکریم کند و هم معلمان وظیفه خودشان را سنگین تلقی کنند.

وی با بیان اینکه ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت در کشور نیازمند مشارکت و خلاقیت همه جانبه فرهنگیان است، افزود: دولت و مجلس آمادگی دارد در این زمینه به مجموعه آموزش و پرورش کمک کند.

وی اظهار امیدواری کرد: بنیان، راه و رسم نوین در آموزش و پرورش با وجود سلیقه های مختلف به وجود آید.

در پایان این آیین تعدادی از مدیران واحدهای آموزشی استان قم تجلیل شدند و از کتاب ˈتاریخ معارف قمˈ با محتوای تاریخچه آموزش و پروش قم در 110 سال قبل از پیروزی انقلاب که توسط بنیاد ˈقم پژوهیˈ نگارش یافته است، رونمایی شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: