کد خبر: ۱۱۸۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 07
شفا آنلاین>سلامت>تابستان از راه رسیده و خورشید با تمام توان می تابد؛ هرچند تابستان فصل شنا و گشت وگذار در دامن طبیعت است اما همچنین یادآورعود و شیوع بیماری های پوستی مانند اگزما ،زرد زخم، روزاسه،بیماری های قارچی و لیکن پلان است.
به گزارش شفا آنلاین،بیماری های پوستی برحسب نوع وعامل زمینه ساز می تواند تحت تاثیر عوامل محیطی مانند تغییر درجه حرارت، روی پوست ایجاد یا تشدید شوند. همچنین رطوبتی که بدلیل گرما و تعریق روی پوست در این فصل ایجاد می شود، بستری مناسب برای بروز برخی از بیماری های میکروبی یا قارچی است که البته با رعایت اصول بهداشتی می توان از ایجاد یا تشدید آن جلوگیری کرد.

** زرد زخم از بیماری های پوستی شایع درتابستان
عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران روز یکشنبه درباره بیماری های شایع پوستی فصل تابستان  گفت: زرد زخم ازجمله بیماری باکتریال پوستی است که در فصل گرم سال شیوع بیشری پیدا می کند.
دکترمحمد رضا قاسمی افزود:این بیماری در نواحی گرم و مرطوب مانند خطه جنوب کشور از نیمه مرداد ماه به بعد شایع تر می شود.
وی بیان کرد: زرد زخم یک عفونت سطحی پوست است که اغلب در اطراف لب، بینی، گوش و قسمت هایی از دست و پا ایجاد می شود. این عارضه به شکل تاول های کوچک بوده که پس از ترکیدگی، زخمی زردرنگ به جا می گذارد.
قاسمی، بیماری 'روزاسه' را یکی دیگر از بیماری های شایع در تابستان اعلام کرد و گفت: مواجه شدن با گرما و نور آفتاب سبب ایجاد برافروختگی روی گونه ها و صورت افراد می شود و بعضا با جوش های ریز پوستی نیز همراه است که از علائم بیماری روزاسه است.
متخصص پوست و مو، این نوع بیماری را خوش خیم دانست، افزود: این بیماری در تابستان به دلیل تشدید تابش نور خورشید و گرمای محیط افزایش می یابد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به این افراد توصیه کرد که حتی المقدور از حضور در محیط های گرم و تابش مستقیم نور آفتاب، پرهیز کنند.

** امکان شیوع بیشتر بیماری های قارچی در بین ورزشکان
وی به بیماری های قارچی به عنوان یکی دیگر ازبیماری های شایع درفصل گرم سال اشاره کرد و گفت: افرادی مانند ورزشکاران یا کسانی که بنا به شغل خود به مدت طولانی ازالبسه غیرنافذ استفاده می کنند در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
قاسمی با اشاره به اینکه بیماری های قارچی به دلیل افزایش دمای بدن ورطوبت روی پوست ایجاد می شوند، اظهار کرد: این بیماری ها معمولا روی پوست، بین انگشتان پا و کشاله های ران بروز پیدا می کنند.
وی مهمترین علت بروز این بیماری را رعایت نکردن بهداشت اعلام کرد و گفت: به ورزشکاران و افرادی که از لباس های غیرنافذ استفاده می کنند، توصیه می شود به طور مرتب استحمام کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برخی افراد به واسطه مصرف برخی از داروهای مانند ضدچربی و فشارخون مستعد یکسری بیماری پوستی مانند لیکن پلان می شوند.
لیکن پلان بیماری است که به طور شایع به صورت ضایعات کوچک برجسته بر روی پوست، مچ دست، پاها و دیگر نواحی بدن بروز می کند، این ضایعات در صورت درمان نشدن بزرگتر و موجب عوارض جدی می شود.
این بیماری در موارد نادر ممکن است در دهان، اندام تناسلی، پوست سر، ناخن و حتی صورت بروز کند که در این صورت سبب ریزش مو، تخریب ناخن ها و ایجاد زخم های مقاوم به درمان می شود.
قاسمی با اشاره به اینکه این بیماری می تواند در اثر تاثیر نور تشدید شود، گفت: هر چند این بیماری علت دقیق و مشخصی ندارد اما مرتبط با بیماری سیستم ایمنی بدن است.

** ماندن طولانی در آب سبب تشدید خشکی پوست می شود
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به افرادی که به مدت طولانی در آب هستند، هشدار داد که این کار می تواند سبب تشدید خشکی پوست شود.
قاسمی اظهار کرد: درفصل تابستان برخی از بیماری های اگزمایی و خشکی پوست به دلیل شنا در زمان نامناسب یا در محیط های غیربهداشتی ایجاد یا تشدید می شود.
وی همچنین به افراد سالمند که پوست های مستعد خشکی دارند یا افرادی که زمینه اگزما و حساسیت های سرشتی دارند توصیه کرد که بعد از شنا حتما استحمام و از مرطوب کننده های مناسب برای برگردانند رطوبت به پوست استفاده کنند.

** اگزما و عرق سوز شدن از دیگر ضایعات پوستی شایع در تابستان
وی از دیگر ضایعات پوستی شایع در تابستان را عرق سوز شدن و ضایعات اگزمایی اعلام کرد و گفت:این عارضه ها دربرخی نواحی بدن به ویژه چین ها که بیشتردرمعرض تعریق قرار دارند، ایجاد می شود.
اگزِما به التهاب یا آماس پوست گفته می شود که می تواند منجر به خارش، قرمزی، تورم، پوسته ریزی یا دیگر نشانه ها شود.
قاسمی بیان کرد: مواد دفعی در چین های بدن بیشتر سایر نواحی است و به همین دلیل این عارضه ها در نواحی چین ها شیوع بیشتری دارند.
قاسمی ادامه داد:طیف وسیعی از بیماری های پوستی هستند که می توانند تحت تاثیر اشعه نور آفتاب ایجاد یا تشدید شوند. برخی از این ضایعات پوستی ماهیت مهمی ندارند که کک و مک یا ملاسما از آن جمله است.
لکه های کوچک یک تا سه میلی متری گرد یا بیضی شکل یا حتی با حدود نامشخص هستند که به رنگ قهوه ای روشن و تیره در پوست ایجاد می شوند. معمولاً در مناطقی از پوست که در معرض نور آفتاب قرار می گیرد، مثل صورت، پشت دست ها، ساعد وگردن به وجود می آید.
وی افزود: غیر از بیماری ساده مانند کک ومک، برخی ضایعات پیش بدخیم پوستی هستند که می توانند در اثر نور آفتاب ایجاد و تشدید شوند.
وی اظهار کرد: برخی افراد به دلیل مصرف داروهای خاصی پوست شان به نور آفتاب حساس است و این موضوع سبب ایجاد ضایعات می شود و به همین دلیل کاربرد مناسب از ضدآفتاب به خصوص در تابستان که تابش آفتاب شدید است، توصیه می شود.
قاسمی توصیه کرد:ضد آفتاب را 20 دقیقه قبل از خروج از خانه استفاده و هر 2 تا 3 ساعت یکبار تکرار کنند.
وی اظهار کرد: نکته قابل ذکر این است که غیر از تابش نور آفتاب، تابش غیرمستقیم نور آفتاب مانند سکونت در خانه هایی که بسیار نورگیر است یا افرادی که در محیط های آموزشی یا اداری شاغل اند و نور زیادی به آنها می تابد برای حفاظت از پوست شان در برابر این تابش آسیب رسان باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنند.

** ضرورت استفاده از پوشش مناسب در فصل تابستان
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به استفاده از پوشش مناسب در فصل تابستان تاکید کرد و گفت: لباس های مناسب، آفتاب گیر و نقاب، کرم ضد آفتاب وعینک دودی برای محافظت از پوست و چشم از پرتوهای آسیب رسان نور آفتاب در تابستان ضروری است.
قاسمی اظهارکرد:تابش مستقیم نور آفتاب روی پوست می تواند ضایعاتی را به همراه داشته باشد که برخی از آنها ممکن است مشکلاتی را برای افراد به همراه داشته باشد.
وی اظهار کرد: هرچند نور آفتاب دارای فایده هایی است اما پرتو آن می تواند برای پوست زیان بار باشد و به مردم توصیه می شود در فصل تابستان از پوشش های مناسب استفاده کنند
برچسب ها: پوست ، تابستان ، بیماری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: