کد خبر: ۱۱۸۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 08
شفا آنلاین>اجتماعی>یکی از سوالات اصلی دانشمندان درباره گل آفتاب گردان، علت و چگونگی گردش این گل در طول یک روز به سمت آفتاب است.
به گزارش شفا آنلاین،؛با این حال، به تازگی تحقیقات انجام شده در این زمینه از راز حرکات این گیاه و تغییرات شبانه روزی آن پرده برداشته است.

گل های آفتاب گردان روز خود را با گردش به سوی خورشید در مشرق شروع می کنند و در تمام روز نیز مطابق با جهت خورشید شروع به چرخش می کنند. این گیاهان در طی شب نیز دوباره به سمت مشرق باز می گردند و همین فرایند را روز بعد از نو آغاز می کنند. روشن است که این گیاه از انجام این کار هدفی دارد و بر اساس تحقیق جدید انجام گرفته در این زمینه، گل آفتاب گردان این فرایند را به دلیل افزایش رشد و همچنین جذب بیشتر حشرات برای گرده افشانی انجام می دهد.

گل های آفتاب گردانی که با نور خورشید گرم می شدند حشرات بیشتری را جذب می کردند. گیاهان رو به شرق در طول روز سریع تر گرم شده و همچنین محیط آنها برای گرده افشانی زنبورها بسیار مناسب خواهد بود.

محققان برای پی بردن به فرایند کلی انجام شده توسط گل آفتاب گردان، تحقیقات بسیاری را بر روی آن انجام دادند. برای مثال، پژوهشگران در ابتدا جلو چرخش این گیاه به سمت خورشید را گرفتند و یا آنها ها را محیطی کاشتند که نور خورشید مستقیم وجود نداشت. این محققان به این نتیجه رسیدند که گیاهانی که از نور خورشید محروم می شوند نسبت به سایرین جرم و برگ های کمتری دارند.

آنها همچنین به این نتیجه رسیدند که سمت راست گیاه در زمان روبرو شدن با خورشید زودتر رشد می کند و وقتی گیاه می چرخد و سمت چپ خود را در معرض خورشید قرار می دهد، این قسمت شروع به رشد می کند.

یکی دیگر از یافته های پژوهشگران درباره این گیاه این بود که گل های آفتاب گردانی که با نور خورشید گرم می شدند حشرات بیشتری را جذب می کردند. گیاهان رو به شرق در طول روز سریع تر گرم شده و همچنین محیط آنها برای گرده افشانی زنبورها بسیار مناسب خواهد بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: