کد خبر: ۱۱۸۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 07
شفا آنلاین>اجتماعی>دانشمندان بخش دولتی به‌دنبال جلب یک میلیون نفر داوطلب هستند که راضی به در اختیار گذاشتن اطلاعات ژنتیکی و سبک زندگی شخصی‌شان باشند.

به گزارش شفا آنلاین،   این فراخوان در ادامه برنامه‌ تحقیقاتی بلندپروازانه‌ای است که از 10 سال پیش با هدف شناخت دلایل بروز بیماری‌ها و یافتن بهترین درمان‌ ممکن برای آن شروع شده است. از افراد داوطلب شرکت در برنامه «پزشکی تدقیقی» درخواست می‌شود که سوابق پزشکی خانوادگی خود را با ذکر کلیه جزییات به همراه نمونه خون، جهت استخراج DNA، در اختیار تیم تحقیقاتی قرار دهند. ارائه اطلاعات شخصی شامل: سن، جنسیت و قومیت و همچنین اطلاعات اجتماعی شامل: میزان تحصیلات، درآمد سالیانه وجهت‌گیری جنسی مورد سوال قرار می‌گیرد.

        اما این پروژه فراتر ازگردآوری اطلاعات و پالایش آن است. برنامه دولت آن است که با در نظر گرفتن عادات شخصی و سبک زندگی افراد، از عادات غذایی گرفته تا خواب و ورزش و استفاده از دخانیات و همچنین مطالعه فاکتورهای محیطی مانند آلودگی هواو آب آشامیدنی، دما، ساعات روشنایی و غیره، کلیه فاکتورهای خطرزا مشخص شوند. شرکت در این برنامه می‌تواند از طریق ثبت‌نام اینترنتی یا تلفنی باشد. برخی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز از بیماران خود دعوت به همکاری را در این پروژه کرده‌اند. ثبت‌نام از اواخر سال جاری میلادی آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود که ظرف 4 سال، 1میلیون نفر یا بیشتر در آن شرکت کنند.

       گردانندگان این برنامه شرکت را در آن مانند همای سعادتی نشسته بر شانه ما می‌دانند. فرصتی استثنایی برای شناخت بیماری‌هایی که در کمین هریک از ما است. هماهنگی و رهبری این پروژه با دکتر فرانسیس س.کالینز، مدیر انستیتوی ملی سلامت، است. پیش از این کالینز پروژه دولتی ثبت نقشه ژنوم انسان را با موفقیت به انجام رسانده است.

        رئیس‌جمهور اوباما از 2 مجلس ایالات متحده درخواست کرده بود که بودجه‌ای 230 میلیون دلاری را برای انجام این پروژه اختصاص دهند که مبلغ نهایی تصویب شده 130 میلیون دلاراست. این مبلغ بخشی ازبودجه سال مالی 2017 است و دست‌اندرکاران امیدوارند که این پروژه پس از اتمام دوران ریاست‌جمهوری اوباما ادامه یابد. ابعاد این برنامه به حدی بزرگ است که دیگر پروژه‌های جمعیت‌محور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، از جمله پروژه تحقیقاتی فرامینگهام در ارتباط با بیماری‌های قلبی که حاصل آن چشم‌اندازی نوین در ارتباط با بیماری‌های قلبی بود و 15500 شرکت‌کننده را در بر می‌گرفت.

       دکتر هادسن یکی از مدیران این برنامه ابراز امیدواری می‌کند که بتوان هر یک از شرکت‌کنندگان را حداقل برای مدت 10 سال زیر نظر داشت، او همچنین یادآور می‌شود که هرچه طول زمانی که این افراد تحت نظر هستند بیشتر شود، ارزش یافته‌های به‌دست آمده هم بیشتر است. البته بازخورد شرکت در این طرح برای داوطلبان درکوتاه‌مدت ملموس نیست ولی این افراد می‌توانند در صورت نیاز درمان‌های خاص‌تر و دقیق‌تری را با توجه به اطلاعات ژنتیکی و بیولوژیکی خود دریافت کنند.

Washington Post
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: