کد خبر: ۱۱۷۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 02
شفا آنلاین>اجتماعی> 11 میلیون و 200 هزار نفر در کشور در سن ازدواج قرار دارند، اما تاکنون برای تشکیل خانواده اقدام نکرده‌اند.
  به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید جوانانی که به گفته جامعه شناسان، در وهله نخست، نبود شغل مناسب مانع ازدواجشان است و سپس پایین بودن شاخص‌های رفاهی جامعه. البته اگر ترس از طلاق و جدایی‌های خواسته و ناخواسته را در لیست موانع ازدواج لحاظ نکنیم.

 جدایی‌هایی که روزبه‌روز در حال افزایش هستند و ساعتی بر شمارشان افزوده می‌شود به‌طوری‌که بر اساس آمار اداره کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال کشور، سال گذشته تنها ۶۸۵ هزار و ۳۵۲ ازدواج به ثبت رسید. آماری که نشان داد ازدواج‌ها نسبت به سال قبل آن یعنی سال 93، 4/5 درصد کاهش داشته و طلاق‌ها با رشد 7/6 درصدی نسبت به سال گذشته گزارش شده‌اند. به‌طوری‌که بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی سازمان ثبت‌احوال، در هر ساعت حدود 17 جدایی در کشور به ثبت می‌رسد؛ اما به‌راستی چرا این‌قدر میزان طلاق‌های کشور رو به افزایش است؟

مهر طلاق بر پیشانی وصلت‌ها سنگینی می‌کند
       «کاهش بیش از 110 هزار مورد ازدواج فقط طی دو سال. زنگ خطری که شاید کارشناسان جامعه‌شناسی و رفتارشناسی باید هر چه زودتر به فکر راه چاره برایش بیفتند و تا دیر نشده در جهت حل این مشکل گام‌های اثرگذاری برداشته شود.» این بخشی از ابراز نگرانی سید حسین موسی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران است که معتقد است در خصوص آمار رو به رشد طلاق در کشور سال‌هاست صدای زنگ خطر بلند شده، اما مسئولان به این پدیده شوم کم‌توجه‌اند. به‌طوری‌که وی  می‌گوید: «در سال 90 در ازای هر 5/6 ازدواج یک طلاق به ثبت رسید، اما در سال 91 در ازای هر 2/5 ازدواج یک طلاق به ثبت رسید. در سال 92 نیز این روند رو به کاهش ادامه یافت و به حدود 5 ازدواج رسید؛ اما بر اساس آمارها در سال گذشته به ازای هر 9/4 ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده است.» موسوی چلک بابیان اینکه سرعت روند رو به رشد طلاق‌ها موضوعی نگران‌کننده است و نشان می‌دهد که ثبات خانوادگی در کشور دچار مشکل جدی شده است، می‌افزاید: «اگر نگاهی به آمارها بیندازیم درمی‌یابیم که برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در زمینه تحکیم خانواده‌ها موجز و اثرگذار نبوده‌اند. به‌طوری‌که به‌جای کاهش آمار جدایی‌ها، شاهد کاهش آمار ازدواج‌ها هستیم.»

ضرورت توجه جدی به زوج‌های دچار تعارض
       درست است که آمار ازدواج در جامعه رو به کاهش است و جای نگرانی دارد اما رضا شریفی، دبیر انجمن حکمت خانواده بر این باور است، زوج‌هایی که دچار تعارض هستند بیش از هر زمان دیگری نیاز به حمایت فرهنگی از سوی مسئولان دارند. وی بر این باور است در مقطع زمانی کنونی بیش از آنکه مسئولان باید بکوشند تا جوانان را ترغیب به ازدواج کنند، ضروری است نگاه حمایت‌گرایانه‌ای به سمت زوج‌هایی انداخته شود که دچار تعارض هستند و ارتباط خوبی با یکدیگر ندارند و از تعارض شدید در روابط رنج می‌برند

. زوج‌هایی که اگر موردتوجه جدی قرار نگیرند و از خدمات تخصصی استفاده نکنند، در یک قدمی طلاق قرار می‌گیرند و در سال‌های آینده شاخص آماری جدایی در کشور با سرعت بیشتری سیر صعودی می‌یابد. به گفته شریفی در جامعه کنونی، خانواده مثل سایر پدیده‌های اجتماعی دچار تحولاتی شده است و بخشی از این تحولات می‌تواند تا حدی در تغییرات ناشی از جامعه درحال‌توسعه تحلیل شود، اما بخش قابل‌توجهی از این شرایط ناشی از فقدان برنامه منسجم و ساختارهای کارآمد در حوزه خانواده است.

 از همین رو در چنین شرایطی الگوی ارتباطی دو جنس در فرآیند ازدواج، الگوی انتخاب همسر و تشکیل روابط زناشویی، نقش زن و مرد در خانواده، روابط والدین و ابعاد خانواده در حال تغییر و تحول اساسی است و مدیریت نکردن این شرایط و آسیب‌های ناشی از آن از سوی دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ، می‌تواند منزلت نهاد خانواده و سلامت اجتماعی را به مخاطره اندازد، زیرا پدیده طلاق نه‌تنها خود محصول سایر آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی است، بلکه محرک دیگر آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی به‌ویژه اعتیاد، فقر، فحشا، بدرفتاری فردی و اجتماعی، بزهکاری و غیره است. دراین‌بین نیز زوج‌هایی که دچار تعارض هستند بیش از سایر زنان و مردان متاهل نیاز به توجه و فرهنگ‌سازی دارند تا از بروز واقعه طلاق فاصله بگیرند.

طلاق‌هایی از جنس توافق
       حتما شما هم به خاطر دارید که تا چند سال پیش طلاق پدیده‌ای مذموم به شمار می‌رفت و افراد در شرایط بسیار سخت به آن فکر می‌کردند یا گاه آن‌قدر در پیچ‌وخم مراحل قانونی دادگاه‌ها سردرگم می‌شدند که از طلاق گرفتن منصرف می‌شدند اما اکنون جدایی‌ها هم ‌رنگ و بویی جدید به خود گرفته‌اند و همچون سال‌های گذشته نیست. زوج‌ها در روزگار کنونی حتی بعد از جدایی ارتباطشان را حفظ می‌کنند و نه دیگر از دعواهای سخت سال‌های قبل خبری است و نه گروکشی‌های خانواده‌ها. طلاق‌ها نیز مدرن شده‌اند همان‌طور که روابط تغییر کرده‌اند.

 از همین رو است که منصوره صحرائی مقدم، مشاور خانواده می‌گوید: «امروز جدایی به معنای واقعی کلمه رخ نمی‌دهد و طلاق‌ها جنبه نمایشی پیداکرده‌اند بر همین اساس است که در دادگاه‌های خانواده شاهد حضور جوانانی هستیم که برای چندمین بار از یکدیگر جداشده و رجوع کرده‌اند. جوانانی که قهرهای سال‌های گذشته را با چاشنی طلاق همراه می‌کنند و رفتار نسنجیده‌شان تنها منجر به افزایش آمار جدایی در کشور می‌شود و بس.»

تا دیر نشده کاری کنیم
       کمتر از یک ماه پیش اداره کل ثبت‌احوال کشور اعلام کرد که روزانه ۵۰۰ زوج در کشور به‌صورت توافقی از یکدیگر طلاق می‌گیرند و ۸۰ درصد متقاضیان این نوع از جدایی، زنان هستند. به‌طوری‌که بر اساس این گزارش از هر چهار ازدواج در ایران یک مورد به طلاق توافقی منجر می‌شود. جدایی‌هایی که به گفته شریفی، دبیر انجمن حکمت خانواده بیشتر ناشی از مشکلات روحی و نبود تعادل رفتار و تزلزل‌های شخصیتی است که با درمان قابل‌رفع است.

 از همین رو است که جامعه شناسان متفق‌القول بر این باورند باید تا دیر نشده سونامی طلاق در کشور با کمک فعالان فرهنگ‌ساز کشور مدیریت شود و تدوین و اجرای برنامه‌های فرهنگی مانع ادامه روند رو به رشد آمار جدایی‌ها در کشور شود چراکه در غیر این صورت در کمتر از ده سال دیگر، ایران بر سکوی نخست رکورد طلاق در دنیا می‌ایستد.
برچسب ها: آمار ، طلاق ، ازدواج
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: