کد خبر: ۱۱۷۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 29
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>دانشمندان دریافته اند که دورهم نشینی انسان های اولیه به دور آتش، نخستین گام های شکل گیری باکتری مرگبار سل در جوامع بشری را شامل می شود.
به گزارش شفا آنلاین،قابلیت کنترل آتش برای اجداد انسان ها مزایای بسیاری را به همراه داشته است اما بر اساس تحقیق جدید دانشمندان استرالیایی، همین آتش ممکن است باعث شیوع یکی از بدترین آفت های گونه بشری یعنی بیماری سل شده باشد. مارک تاناکا از دانشگاه نیو ساوت ولز این فرضیه را مطرح کرده است که استفاده از آتش کنترل شده توسط انسان های اولیه موجب ایجاد شرایطی شده است که در آن میکروب بیماری سل از یک باکتری خاکی به یکی از بزرگ ترین قاتلان میکروبی تبدیل شود.

کمپ های آتش مردم را بیش از پیش گرد هم آورده و شرایط را برای آسیب دیدن ریه های آنها از دود آتش فراهم کرده است. همین عوامل افزایش احتمال جهش میکروب سل و ورود آن به انسان های اولیه و سپس جوامع بزرگ را تشدید کرده است.

تاناکا در این باره اعلام کرده است که کمپ های آتش مردم را بیش از پیش گرد هم آورده و شرایط را برای آسیب دیدن ریه های آنها از دود آتش فراهم کرده است. همین عوامل افزایش احتمال جهش میکروب سل و ورود آن به انسان های اولیه و سپس جوامع بزرگ را تشدید کرده است.

بیماری سل هزاران سال است که در بین مردم وجود داشته و تقریبا به یک بیماری باستانی تبدیل شده است اما دانشمندان هنوز درباره زمان و چرایی وقوع این پدیده مطمئن نیستند. با این حال باوری عمومی در این زمینه حامی از آن است که بیماری سل در ابتدا هزاران سال قبل در آفریقا خود را نشان داده و از آنجا به سایر جوامع بشری و در نهایت حیوانات انتقال یافته است.

بیماری سل از طریق هوا شیوع پیدا می کند و عامل اصلی تولید کننده آن نیز مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است و بیشتر ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. امروزه بیماری سل هر ساله موجب مرگ 1.5 میلیون نفر می شود و همین امر نیز باکتری یاد شده را در راس باکتری های کشنده بشر قرار می دهد.

به طور طبیعی، باکتری یافت شده در خاک نمی تواند از ارگانیزم های موجود در آن منطقه جهش پیدا کرده و در بدن انسان رشد کند. برای انجام چنین امری باکتری یاد شده باید جهشی را تجربه کند که با کمک آن بتواند در سیستم بیولوژیکی سایر گونه ها زندگی کند. رخ دادن چنین امری بسیار نادر اما قابل وقوع است. البته باکتری یادشده علاوه بر این جهش اتفاقی باید در درون بدن میزبان گسترش یافته و از آنجا به میزبان های دیگر نیز منتقل شود.

تنها راه منطقی وقوع چنین امری نیز افزایش حساسیت انسان ها به این میکروب، قرار گیری در معرض میکروب جهش یافته و سپس گسترش بیماری در بین جمعیت های انسانی بوده است. بر اساس فرضیه تاناکا، کمپ های آتش این شانس را فراهم آورده اند.

برچسب ها: ریشه ، سل ، انسان های اولیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: