کد خبر: ۱۱۷۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 26
شفا آنلاین>سلامت>مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت :شیوع هپاتیت بی و سی (B & C) درجمعیت اهدا کنندگان خون، 10 برابر کمتر از جمعیت عمومی جامعه است.
به گزارش شفا آنلاین،علی اکبر پورفتح الله افزود : ایران با برخورداری از بهترین شاخص های سلامت خون یعنی کمترین شیوع عفونت های منتقله از خون از جمله هپاتیت بی و سی دارای سالم ترین خون در میان کشورهاست.
وی در پیامی به مناسبت روز جهانی هپاتیت (28 جولای برابر با هفتم مرداد ماه) خاطر نشان کرد:مصمم به رسیدن به خطر صفر در هپاتیت های ویروسی از طریق خون و فرآورده های مشتق از خون و پلاسما هستیم.
پور فتح الله، پیشگیری و خود مراقبتی را از مهم ترین نکات سلامت خون و محافظت انسان در مقابل هپاتیت دانست.
وی گفت:سازمان انتقال خون به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای متولی سلامت، نقش مهمی در چرخه خون سالم درمراکز درمانی دارد و با تامین سلامت خون و پیشگیری از اشاعه هپاتیت و سایر عوامل عفونی منتشره از راه خون، سلامت جامعه را تضمین می کند.
به گزارش سازمان انتقال خون ، پور فتح الله با اشاره به شعار روز جهانی، « زندگی بدون هپاتیت »به نقش خود مراقبتی در جامعه و بخصوص اهدا کنندگان خون برای تامین سلامت خود و گیرنده خون خون تاکید کرد.
پورفتح الله با اشاره به برقراری استانداردهای بالا در فرآیندهای انتقال خون و آگاهی بخشی و آموزش به اهدا کنندگان و نیز همکاری با شبکه هپاتیت کشور اظهار کرد: با دقت فزاینده در برنامه انتخاب اهدا کنندگان شاهد کاهش موارد هپاتیت در خون های اهدایی بوده ایم .
وی ادامه داد: طی 10 سال گذشته شیوع هپاتیت B در جامعه اهدا کنندگان خون از 6 دهم درصد به کمتر از 13صدم درصد رسیده است و در زمینه هپاتیت C از 15صدم درصد، ظرف 10سال گذشته با یک شیب کاهشی به 4صدم درصد رسیده است.
این مقام مسئول در سازمان انتقال خون، شیوع هپاتیت B در جامعه عادی را سه تا پنج درصد و در مورد هپاتیت C براساس گزارش های مختلف بین سه دهم درصد تا پنج دهم درصد دانست.
وی در مورد سلامت خون در کشورهای منطقه اعلام کرد : هپاتیت B در اهداکنندگان خون این مناطق از حدود یک درصد تا چهار درصد است که اهدا کنندگان ایرانی با رقم 15 صدم درصد سالم ترین خون را به بیماران هدیه می کنند.
پور فتح الله ادامه داد: ترکیه ، پس از ایران با رقم 15 / 1 درصد
و با فاصله زیاد از ما قرار می گیرد.
مدیر عامل سازمان انتقال خون تصریح کرد:شیوع هپاتیت C نیز در اهدا کنندگان 2 منطقه یاد شده از حدود 45 صدم درصد تا چهار و 5 دهم درصد گزارش شده است و ایران با رقم 5 صدم درصد باز هم سالم ترین خون را به بیماران هدیه می کند.
پور فتح الله اضافه کرد: پس از ایران کشورهای تونس و ترکیه با 39 صدم درصد قرار می گیرند.
وی در آستانه 9 مرداد ، روز ملی انتقال خون افزود: سازمان انتقال خون به همراه اهدا کنندگان مستمر خون مصمم به رساندن خطر انتقال هپاتیت های ویروسی از طریق خون، فرآورده های خونی و داروهای مشتق از پلاسماست.
پور فتح الله افزود : این سازمان با برنامه ریزی در زمینه گسترش اهدای مستمر و فرهنگ سازی اهدای خون در جوانان متولد 1373 که واکسیناسیون هپاتیت B در بدو تولد را دریافت کرده اند مصمم است تا پیشتاز کشورهای جهان برای رسیدن به دنیای بدون هپاتیت باشد.
دکتر سید موید علویان ، رئیس شبکه هپاتیت کشور پیش تر اعلام کرده بود که آمار شیوع هپاتیت C کمتر از نیم درصد جمعیت کشور است؛ این در حالی است که در کشورهای همسایه افغانستان ، عراق ، پاکستان و کشورهای شمالی ایران شیوع هپاتیت C بیش از پنج تا 6 برابر ایران است.
هپاتیت ویروسی از بیماری های کبدی به شمار می آید که البته ویروس هپاتیت بی و سی با برنامه ریزی وزارت بهداشت در شناسایی ناقلان و همچنین اجرای مراقبت بهداشتی و طرح واکسیناسیون در کشور کنترل شده است
واکسن هپاتیت B در کشور هم از سال 1373 اجرا شد. این امر سبب شد تا شیوع این هپاتیت در افراد زیر 20 سال کشور به دلیل واکسینه شدن، بسیار کمتر از دیگران باشد؛ اما باید به آن توجه کرد ارتکاب رفتارهای پرخطر است که سبب ابتلا به این بیماری می شود.
براساس داده های آماری حدود یک میلیون و 400 هزار تن در کشور به هپاتیت B و C مبتلا هستند.ایرنا
هپاتیت B و C از مهم ترین علل آسیب های مزمن کبدی است و برای پیشگیری از این بیماری باید به راه های انتقال توجه کرد.
برچسب ها: هپاتیت ، ویروس ، پلاسما
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: