کد خبر: ۱۱۷۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 25
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با اشاره به آغاز اجرای برنامه پیشگیری از ایدز کودکان خیابانی در استان های تهران، فارس و خراسان رضوی گفت: امسال به تدریج این برنامه در دیگر استان های کشور نیز افزایش می یابد.
به گزارش شفا آنلاین،مجید رضازاده افزود: البته این برنامه شامل آموزش راه های انتقال ایدز در استان هایی که تعداد کودکان خیابان آنها بالا است، انجام می شود؛ بسیاری از استان های کشور کودک خیابانی ندارند یا خیلی کم دارند بنابراین در تهران و شهرهای بزرگ که مهاجرت و حاشیه نشینی زیادی دارند و تعداد کودکان خیابانی آنها بالا است، این برنامه ها را اجرا می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی در انعقاد تفاهم نامه ای با معاونت اجتماعی این سازمان ، برنامه های پیشگیرانه از ایدز را با برنامه های این معاونت ادغام کرده است؛ طبق ارزیابی سریع (رپید اسسمنت) که دو سال قبل انجام دادیم ، رفتارهای پرخطر کودکان خیابان احصا شد و بر اساس رفتارهای پرخطر آنان ، آموزش ها و مداخلات خود را طراحی کردیم و اکنون این آموزش ها و مداخلات را در مراکزی که کودکان خیابانی آنجا نگهداری یا ارجاع می شوند، ارائه می شود؛ مربیان این مراکز آموزش های لازم را فراگرفتند و برنامه های پیشگیری از ایدز را به این کودکان آموزش می دهند.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی اظهار داشت: طبق این ارزیابی پژوهشی ، کمتر از پنج درصد کودکان خیابانی به اچ، آی . وی (ایدز) مبتلا هستند. حدود 20 درصد آنان، مواد و الکل مصرف کرده بودند؛ درصد بالاتری سیگار مصرف می کردند و یک درصدی هم دچار سوء رفتار جنسی شده بودند.
رضازاده گفت: در حال ارائه آموزش هایی به کودکان خیابانی هستیم تا سوء استفاده جنسی از آنان و مصرف مواد آنان کاهش یابد و به تدریج به دامن خانواده ها بازگردند و کار مددکاری آنان را انجام می دهیم.
وی یادآور شد: کارهای مطالعاتی برنامه پیشگیری از ایدز در کودکان خیابان قبلا انجام و بطور آزمایشی اجرا شده و اکنون چهار سال است که در حوزه کودکان خیابانی ، کار می کنیم اما برنامه های ما محدود بوده و از سال گذشته برنامه پیشگیری از ایدز با خدمات حمایتی ، مددکاری و توانمندسازی این کودکان، ادغام شد.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی ادامه داد: هم اکنون 25 سازمان مردم نهاد در زمینه کودکان خیابانی و پیشگیری از ایدز با این سازمان همکاری دارند.
رضازاده در پاسخ به این سئوال خبرنگار که آیا کودک خیابانی را به عنوان کودک بدسرپرست می توان به مراکز نگهداری کودکان بهزیستی برد، گفت: پذیرش کودکان در مراکز نگهداری بهزیستی از نظر قانونی مراحلی دارد. کودک خیابانی عمدتا توسط شهرداری یا نیروی انتظامی جمع آوری شده و به مراکز بهزیستی ارجاع می شوند که ما نیز این کودکان را در مراکز خود نگهداری می کنیم. اما اغلب آنان خانواده و پدر و مادر قانونی دارند . آنان با حکم دادگاه می آیند و فرزندان خود را می گیرند.
رضازاده تصریح کرد: بنابراین ما نمی توانیم این کودکان را به زور در مراکز خود نگاه داریم. با وجود این اقداماتی در این زمینه در حال انجام است و با قانون جدید ممکن است کارهایی انجام دهیم که کودکان بدسرپرست (کودکان خیابان) را بتوانیم قانونا نگهداری کنیم و به خانواده هایشان بازنگردانیم که دچار عوارض و عواقب پرخطر شوند.

**برنامه پیشگیری از ایدز برای معتادان تزریقی
رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: برای پیشگیری و کنترل ایدز در کشور یک برنامه استراتژیک وجود دارد که چهارمین برنامه آن سال گذشته (سال 94) در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مصوب و توسط معاون اول رئیس جمهور به همه دستگاه ها ابلاغ شده است. این برنامه استراتژیک با مشارکت همه دستگاه های مشارکت کننده از جمله این سازمان تهیه شده اما وزارت بهداشت محوریت کار را دارد.
رضازاده یادآور شد: سازمان زندان ها ، وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه های ذیربط برنامه خود را وارد این برنامه استراتژیک کرده و ما از امسال باید آن را اجرا کنیم. براساس تقسیم کار ملی در این برنامه ، بهزیستی مسئول پیشگیری از ایدز در گروه های پرخطر مانند معتادان تزریقی و خانواده های آنان، زنان دارای رفتار پرخطر و کودکان خیابانی، است.
وی خاطرنشان کرد: برای معتادان تزریقی مراکز گذری کاهش آسیب موسوم به DIC را داریم که معتادان تزریقی به این مراکز مراجعه می کنند و سوزن ، سرنگ و وسایل پیشگیری دریافت می کنند.
رضازاده افزود: در این مراکز حداقل تسهیلاتی مانند غذا، پوشاک و لوازم بهداشتی به معتادان تزریقی ارائه و به آنان آموزش هایی داده می شود که اگر می خواهند همچنان تزریق مواد را داشته باشند باید مواردی را رعایت کنند بطورمثال به آنان آموزش داده می شود که از سوزن استریل استفاده کنند تا به ایدز مبتلا نشوند و این بیماری را به خانواده خود نیز منتقل نکنند.

**برنامه پیشگیری از ایدز برای زنان دارای رفتار پرخطر
رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: برای زنان نیز برنامه پیشگیری از ایدز داریم ؛ مراکز گذری کاهش آسیب به زنان معتاد تزریقی نیز آموزش می دهند؛ برای این زنان سرپناه داریم تا حد امکان شب بیرون نخوابند و تیم های سیاری نیز داریم تا زنانی که به ما مراجعه نمی کنند را شناسایی کرده و خدمات و آموزش لازم را در اختیار این زنان قرار دهند.
رضازاده تصریح کرد: همچنین زنان دارای رفتار پرخطر جنسی هستند که به مراکز گذری کاهش آسیب مراجعه نمی کنند؛ با مشارکت دانشگاه علوم بهزیستی از دو سال پیش برای اینگونه زنان نیز برنامه اجتماع محور و مشارکتی اجرا شده است و با اجرای این برنامه تقریبا تمام زنان تحت پوشش برنامه به تدریج رفتارپرخطرشان کاهش یافت و قصد داریم این برنامه را ادامه دهیم.
سازمان بهزیستی کشور پیش از این از شناسایی پنج هزار کودک خیابانی در طرح ساماندهی آنان در کشور، خبر داده بود و براساس این آمار مجموعا حدود 30 تا 40 درصد این کودکان خیابانی را اتباع بیگانه به ویژه اتباع افغانستان تشکیل می دهند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: