کد خبر: ۱۱۶۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 25
شفا آنلاین>سلامت>بیش از چهاردهه از خدمات ارزنده انتقال خون در ایران می گذرد، روزگاری خون فروشی پیشه برخی بود؛ اما جمهوری اسلامی ایران از سال 1386 قبل از زمان مطرح شدن اهدای صد در صدی داوطلبانه خون از سوی سازمان بهداشت به این مهم دست یافت.
به گزارش شفا آنلاین،اهدای زندگی به همنوع نیازمند به خون یک نوع ایثار بی منت است که در قالب حرکتی نوع دوستانه با اهدای قطره، قطره خون شکل می گیرد و لبخند رضایت درسیمای رنگ پریده بیمار و طپیدن قلب زندگی برای او، حکایت از رضایت قلبی اهداکننده دارد و زندگی بی هیچ چشمداشتی جریان می یابد.
شاید بسیاری از ایرانیان فیلم سینمایی «دایره مینا»ساخته داریوش مهرجویی را دیده باشند که حکایت از وضعیت اسفناک اهدای خون در قالب خون فروشی داشت و سرانجام در سال 1353 به همت دکتر فریدون اعلا موسس سازمان انتقال خون ایران به این وضع خاتمه داده شد و رسم خون فروشی که به پیشه انسان هایی با کم ترین سلامت جسمانی تبدیل شده بود اکنون به صورت کاملا داوطلبانه انجام می شود انسان هایی خیر و نوعدوست، بی هیچ چشمداشتی زندگی را به اشتراک می گذارند.
42 میلیون هموطن، بعد از 42سال از فعالیت سازمان انتقال خون ایران، خون خود را برای نجات جان بیماران اهدا کرده اند.
9 مرداد روز ملی اهدای خون است و در زمان حاضر سالانه بیش از 2 میلیون و یکصد هزار تن ازهموطنان در حرکتی انسانی، خون خود را به نیازمندان و بیماران به خون هدیه و جریان حیات را در رگ هایشان جاری می کنند.
در ایران به ازای هر یک هزار تن از جمعیت کشور، 27 تن اهدای خون دارند؛ در کشورهای پیشرفته به ازای هر یک هزار تن، 30تا 40 تن و در کشورهای منطقه نیز به ازای هر یک هزارتن، 10 تن ، خون خود را اهدا می کنند که وضعیت ایران در مقایسه با منطقه و جهان ،خوب است.
سازمان انتقال از ابتدای تاسیس با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تامین خون و فرآورده های سالم ، مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند به ویژه مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی (سرطان خون) اهدافی چون مشارکت در مراقبت از بیماران، تامین خون سالم و کافی، بسیج اهدا کنندگان داوطلب، همکاری با بیمارستان ها در حل مشکلات انتقال خون و گسترش شبکه پایگاه های انتقال خون دنبال می کند.
این سازمان، جمع آوری و توزیع خون و فرآورده های آن را از طریق مراکز اهدا خون در سراسر کشور بر عهده دارد.

**محرز شدن سلامت اهداکننده های خون برای انتقال خون
علاوه بر دقت سازمان انتقال خون ایران در مرحله مشاوره پزشکی قبل از اهدای خون، نتیجه چهار آزمایش، سلامت خون اهدایی را تائید می کنند. در این آزمایش ها، علاوه بر تعیین گروه خونی، چهار آزمایش تشخیصی و یروس های هپاتیت بی (HBV) ؛ اچ . آی . وی (HIV) ، هپاتیت سی (HCV) و سیفلیس روی خون های اهدایی انجام می شود.

**ایران وارد عصر جدیدی از مدیریت مصرف خون و طب انتقال خون شده است
مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: این سازمان در بخش خدمات انتقال خون شاخص های بی نظیری دارد و به عنوان برند در منطقه و دنیا مطرح است و اکنون نیز وارد عصر جدیدی از مدیریت مصرف خون و طب انتقال خون شده است .
وی اظهار کرد: این سازمان در این رویکرد جدید سعی خواهد کرد که خون بیمار را حفظ کند تا نیازی به خون دیگران نداشته باشد.
علی اکبر پورفتح الله، افزود : تمام تلاش ما در زمینه انتقال خون و نقش مهم آن در حفظ جان بیماران و ارتقای دانش پزشکی و جراحی هاست.
وی ادامه داد:خون و فرآورده های خونی مانند شمشیری دو لبه است؛ همانطور که دریافت خون سالم می تواند نجات بخش باشد، دریافت خون آلوده نیز می تواند بیماری زا به شمار آید.

**ایران جلوتر از برنامه سازمان بهداشت جهانی
پور فتح الله ادامه داد: امروز، جمهوری اسلامی ایران به عنوان برندی با سابقه 42ساله در جهان مطرح است و در برنامه سازمان بهداشت جهانی از خیلی از کشورها جلوتر است.
وی اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی سال 2020 را سال اهدای خون 100 درصد داوطلبانه اعلام کرده اما ایران هفت سال است که به این موفقیت دست یافته و در واقع 12 سال، زودتر از هدف گذاری سازمان بهداشت جهانی به این موضوع رسیده است.
وی با اشاره به اینکه ایجاد انتقال خون ملی از تلاش های سازمان بهداشت جهانی است، افزود: ایران در امر سلامت و آموزش در زمینه انتقال خون برای کشورهای شرق مدیترانه انتخاب شده است.
وی با بیان اینکه در شرق مدیترانه 20کشور شامل این برنامه ها به شمار می آیند، خاطر نشان کرد: کشورمان در این حوزه در گروه خون های نادر و آموزش کیفی خون و فرآورده های خونی با این کشورها ارتباط خوبی دارد.

**درصدد افزایش شاخص اهدای خون مستمریم
مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: در برنامه های آتی این سازمان در سال های آینده درصددیم شاخص اهدای خون را در بین اهداکنندگان مستمر(با سابقه حداقل 2 بار اهدا در سال) افزایش دهیم و به 90 درصد برسانیم.
پورفتح الله خاطرنشان کرد: برای رسیدن به شاخص 90 درصدی اهداکنندگان مستمر باید در این زمینه زیرساخت ها آماده شود.
وی تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی است که بالاترین سطح جذب اهداکنندگان را دارد و همچنین ایران از سالم ترین خون نیز برخوردار است.
وی درباره اهدای 2 میلیون و یکصد هزار واحد خون در سال هم گفت: این رقم در واقع 27 تن به ازای هر یکهزار تن، جمعیت است و شاهد رسیدن به شاخص مناسب خودکفایی خون و فرآورده های آن هستیم.
مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه باید تلاش کنیم که شاخص خودکفایی خون را حفظ کنیم و براساس استانداردهای دنیا آن را نگه داریم، ادامه داد: در همه دنیا تلاش ویژه ای برای مدیریت خون بیمار می شود که در ایران شاخص 27 واحد به ازای هر یکهزار جمعیت مناسب بوده است و نیاز به افزایش کمیت در این زمینه نداریم؛ در واقع همین میزان کافی است و باید بر کیفیت خون متمرکز شویم.
پور فتح الله ادامه داد: 51 درصد اهدا کنندگان خون افرادی هستند که بصورت مستمر خون اهدا می کنند، این آمار معادل 15 هزار تن در کشور است که سالانه 2 بار نسبت به اهدای خون اقدام کرده اند.
وی با بیان اینکه کمتر از 25 درصد اهداکنندگان خون کسانی هستند که برای بار نخست اقدام به اهدای خون کرده اند، گفت: مطالعات نشان داده است که خطرناک ترین خون ها مربوط به اهداکنندگان بار اول است به طوریکه «اچ آی وی» در خون های اهدایی بیشتر مربوط به اهدا کنندگان بار اول است و در اهداکنندگان با سابقه وجود ندارد؛ همچنین «هپاتیت سی» بیشتر در اهداکنندگان بار نخست و کمتر در اهداکنندگان با سابقه گزارش شده است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: تاکنون فقط ذخیره خون و مانیتورینگ آن را مد نظر قرار می دادیم و تلاش می کردیم که تا هفت برابر مصرف روزانه ذخیره خونی داشته باشیم، این در حالی است که به گروه های خونی چندان توجه نمی شود از این رو پایش تمام گروه های خونی را از سال آینده خواهیم داشت و بعد از راه اندازی باشگاه گروه خونی O به دنبال راه اندازی سایر باشگاه های گروه های خونی هستیم.
شعار امسال روز جهانی اهدای خون (14 ژوئن برابر با 24خردادماه ) «با اهدای خون زندگی را به اشتراک بگذاریم» درکی مشترک ازحس نوعدوستی در سرتاسر جهان را به نمایش گذاشته است؛ البته وضعیت اهدای خون در ایران خوب است اما باید به یاد داشته باشیم که بیماران نیازمند به خون همیشه نیاز به خون و فرآورده های آن دارند و عمر برخی از این فرآورده ها بسیار کم است.
از سوی دیگر در زمان ایجاد شرایط بحرانی مانند زلزله و حادثه های انسان ساز مانند حوادث تروریستی و بمب گذاری ها که با تعداد زیادی مجروح مواجه می شویم بیش از هر زمان دیگری نیاز به خون بیشتر می شود، پس اهدای خون به عنوان یک اقدام و عمل خیرخواهانه و نوع دوستانه ،چه در شرایط عادی و چه در شرایط بحرانی باید همیشه مورد توجه و استقبال جامعه بشری و بخصوص هموطنان باشد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: