کد خبر: ۱۱۶۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 26
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>رسوایی واکسن‌های تقلبی تزریق‌شده به کودکان اندونزیایی خشم و نگرانی والدین آنها را برانگیخته است و حمله به یک پزشک در پایتخت اندونزی نشان از مشکلات عمیق در نظام سلامت این کشور است.
  به گزارش شفا آنلاین،  به گفته آژانس دارو و غذای این کشور با گذشت یک ماه از رسوایی واکسن‌های تقلبی پرشده با آب نمک و آنتی‌بیوتیک‌ها در ۳۷ بیمارستان و کلینیک اندونزیایی در ۹ شهر این کشور ۲۳ نفر از جمله 3 پزشک در این زمینه بازداشت شده‌اند. شمار کودکانی که از این واکسن‌ها استفاده کرده‌اند همچنان تحت بررسی است و در کشوری با جمعیتی بیش از ۲۵۰ میلیون نفر تعداد آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

       یوکو ویدودو، رئیس‌جمهور این کشور هفته گذشته به بازدید از یکی از کلینیک‌هایی پرداخت که نزدیک به ۱۷۰ کودک در آنجا دوباره واکسینه شده بودند و از مردم خواست در قبال این رسوایی از خود بردباری نشان دهند تا پلیس بتواند این «جرم غیرعادی» را دنبال کند.

       ویدودو خطاب به رئیس انجمن متخصصان کودکان اندونزی گفته است که این مساله یک مساله اضطراری است و ما باید به هر نحوی بتوانیم بر آن غلبه کنیم.

       او می‌گوید اگرچه هیچ کودکی درنتیجه این واکسیناسیون جان خود را از دست نداده است اما این امکان وجود دارد که کودکانی به برخی از این بیماری‌ها دچار شده باشند بدون آنکه بیماریشان تشخیص داده شده باشد. واکسن‌های تقلبی شامل شماری از تزریق‌هایی بوده که به طور معمول برای مقابله با بیماری‌های سرخک، سیاه‌سرفه، هپاتیت و دیفتری به کودکان زده می‌شده است.

       واکسن‌های تقلبی برچسب مارک‌های وارداتی مهمی را بر خود داشتند. پولانگان، رئیس انجمن متخصصان کودکان می‌گوید شمار کودکانی که به این مساله دچار شده‌اند، اندک است و کمتر از یک درصد واکسن‌های تزریق‌شده در سراسر کشور با این نشان صورت گرفته است. دولت در این هفته واکسیناسیون مجدد کودکانی را که در این بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها واکسینه شده بودند (شامل ۱۴ بیمارستان در جاکارتا و حومه آن)، شروع کرده است.

       تلویزیون‌های محلی اندونزی این هفته به نمایش موجی از خشم والدین این کودکان در بیمارستانی در شرق جاکارتا پرداختند و در آن والدینی را نشان دادند که با یکی از پزشکان درگیر می‌شوند و پیش از سر رسیدن ماموران امنیتی او را مضروب می‌کنند. سایر والدین ناراضی خشم خود را متوجه دولت کرده و شکایت خود را به سوی اعضای پارلمان برده‌اند و از آنان تقاضای رسیدگی کرده‌اند.

       جین سوپاردی، مدیر بخش نظارت ایمنی‌شناسی و قرنطینه وزارت بهداشت روز جمعه اعلام کرد که برآورد دولت از میزان کودکان چیزی نزدیک به ۵ هزار نفر است، درحالی‌که ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار کودک برای ایمن‌سازی در برابر این بیماری‌ها باید واکسینه شوند. سوپاردی در ادامه می‌گوید: «بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها چند سال پیش به علت کمبود واکسن، مجبور به واردات واکسن شدند و همین مساله منجر به وجود آمدن واکسن‌های تقلبی شده است. اگرچه واکسن‌های تزریق‌شده حاوی ماده مضری نبوده‌اند اما این احتمال وجود دارد که این روند غیرمطمئن سبب عفونت‌هایی در کودکان شود.»

       وزیر بهداشت اندونزی در این زمینه از مردم می‌خواهد که آرامش خود را حفظ کنند و آن را به هراسی عمومی تبدیل نکنند بااین‌حال به نظر می‌رسد عدم اعتماد به نظام سلامت ریشه‌هایی عمیق در فساد دولتی، بیمارستان‌های مملو از بیمار و فقدان پزشکان واجد شرایط دارد. افرادی که از استطاعت مالی بهتری برخوردار هستند معمولا برای درمان از گزینه‌های درمانی مالزی و سنگاپور استفاده می‌کنند.

        باوجودی که پزشکان بیمارستانی در حومه جاکارتا به داناگی سوسیلو، پدر یک کودک ۱۴ ماهه اعلام کرده‌اند که واکسن‌های تقلبی هیچ‌گونه اثرات مضری ندارند، اما این پدر همچنان نگران سلامت فرزند خود است.

       سال ۲۰۱۳ آژانس غذا و داروی این کشور گزارشی از سوی شرکت داروسازی انگلیسی گلاکسو درباره وجود یک واکسن تقلبی با نام این شرکت دریافت کرد که درنتیجه آن فرد مجرم بازداشت و کمتر از ۱۰۰دلار جریمه شد. سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نیز حوادث مشابهی اتفاق افتاد.

       امسال شرکت سانوفی آونتیس اندونزی، یک شرکت تابع از شرکت داروسازی فرانسوی به همین نام پلیس ملی اندونزی را درباره استفاده از واکسن‌های تقلبی با برچسب محصولات این شرکت آگاه کرد.

       کارتانو محمد، رئیس اسبق انجمن پزشکی اندونزی دراین‌باره گفت: «مقررات لازم برای ایمنی واکسن‌های به کار گرفته شده از قدرت خوبی برخوردار است اما اجرا و نظارت در این زمینه ضعیف است.» او گفت رسوایی واکسن‌های تقلبی، نشانه‌ای از وجود مشکلات بزرگ‌تر است و نظام سلامت کل کشور باید دچار تحول شود. او ادامه داد: «نگرش مردم اندونزی، به‌ویژه طبقه متوسط این کشور فقط با در نظر گرفتن ساختمان و امکانات یک مرکز بهداشتی شکل گرفته است اما هیچ فردی به کیفیت بیمارستان توجه نمی‌کند زیرا کنترل کیفی وجود ندارد و هیچ تضمینی در این زمینه از سوی دولت صورت نگرفته است.»
USNews
برچسب ها: رسوایی ، واکست ، تقلبی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: