کد خبر: ۱۱۶۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 25
شفا آنلاین>حوادث پزشکی> کپسول اندوسکوپی راه جدیدی برای بررسی قسمت میانی دستگاه گوارش یا همان روده باریک است. کپسول اندوسکوپی(M2A) برای اولین بار در آگوست ۲۰۰۱ تعریف شد.
به گزارش شفا آنلاین،این کپسول از یک دوربین بی‌سیم کوچک و قابل بلع برای تصویربرداری بدون درد از روده باریک طراحی شده است. کپسول تنها ۱۱ میلی‌متر در ۲۶ میلی‌متر اندازه دارد و شامل دوربین، منبع نور، رادیوترانسمیتر و باتری است.

       بیمار به راحتی می‌تواند آن را ببلعد و دوربین کپسول می‌تواند حدود 2 تا 3 تصویر در هر ثانیه و در حین عبور از مجرای گوارشی بگیرد. این کپسول قابل هضم نیست و به طور طبیعی از بدن دفع می شود، البته جایگزین اندوسکوپی برای بررسی مری، معده، اثنی‌عشر یا کولونوسکوپی برای بررسی روده بزرگ نمی‌شود. این کپسول‌ها از مواد پوشش‌دار مطابق با مقاومت بدن تشکیل شده که نسبت به مایعات هاضم بدن مقاوم هستند.

       شما حتما برای انجام کپسول آندوسکوپی نیاز دارید در ابتدا اندوسکوپی مری، معده، اثنی‌عشر و کولونوسکوپی شوید. همچنین باید عکس‌برداری از روده باریک داشته باشید. شما باید یک کپسول کوچک را به اندازه یک قرص ببلعید.

       این کپسول که داخل آن یک دوربین جاسازی شده، در حین عبور از قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش در هر ثانیه سه تصویر از روده شما تهیه و آن‌را به گیرنده‌ای که به کمر بند شما متصل است، ارسال می‌کند.

       در شماره گذشته، موارد انجام آن، خطرات و چگونگی آمادگی برای انجام آن از نظر گذشت. در ادامه، به دیگر معیارها اشاره خواهد شد.

       در روز انجام کپسول اندوسکوپی، تیم پزشکی شما روش انجام را با شما مرور خواهند کرد. از شما خواسته می‌شود پیراهن خود را در آورید تا برچسب‌ها به شکم شما چسبانده شود. هر برچسب شامل یک آنتن با سیم‌ها است که به ثبت کننده متصل می‌شود. بعضی از ابزارها نیازی به این برچسب‌ها ندارند.

       شما یک ثبت کننده خواهید داشت که روی کمربند مخصوصی به دور کمر شما قرار خواهد گرفت. دوربین تصاویر را به آنتن روی شکم شما خواهد فرستاد که خوراک ثبت کننده را تامین خواهند کرد. ثبت کننده تصاویر را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند.

       زمانی که ثبت کننده متصل شده و آماده باشد، شما کپسول دوربین‌دار را با یک لیوان آب می‌بلعید. پوشش لغزنده این کپسول، بلع آن را راحت می‌کند. زمانی که این کپسول بلعیده شد، شما دیگر آن را احساس نخواهید کرد، مانند آنکه غذا خورده باشید.

       پس از سپری شدن این مراحل، شما به کار خود بازخواهید گشت. شما می‌توانید رانندگی کنید یا حتی بتوانید به محل کار خود بازگردید، البته این مساله بستگی به نوع شغل شما دارد. پزشک در مورد محدودیت‌ها، مانند پرهیز از انجام فعالیت سخت، همچون دویدن و بالا و پائین پریدن، با شما صحبت خواهد کرد و توصیه‌های لازم را ارایه خواهد داد.

پس از کپسول اندوسکوپی
       پس از بلعیدن کپسول، 2 ساعت صبر کنید، آنگاه نوشیدن مایعات شفاف را آغاز کنید. پس از 4 ساعت، می‌توانید یک غذای سبک یا اسنک میل کنید، مگر آنکه پزشک به شما مورد دیگری را توضیح داده باشد.

       روش کپسول اندوسکوپی، پس از 8 ساعت یا زمانی که ببینید کپسول در اثر حرکات روده از بدن دفع شده، کامل می‌شود. هر کدام که زودتر اتفاق افتد، مهری است بر پایان روش.

       حالا می‌توانید برچسب‌ها و ثبت کننده را از بدن خود جدا کنید، آنها را درون یک کیف گذاشته و دستورات پزشک خود را برای چگونگی بازگرداندن آنها به پزشک اجرا کنید. شما دیگر نیازی به این کپسول دوربین‌دار نخواهید داشت و آن کپسول قابل استفاده مجدد نیست.

       بدن شما می‌تواند کپسول دوربین‌دار را در عرض چند ساعت یا پس از چندین روز از خود خارج کند. سیستم گوارشی هر فرد با دیگری متفاوت است و نمی‌توان یک دستورالعمل واحد را برای همه به اجرا درآورد. اگر شما در عرض دو هفته کپسول را نبینید که دفع شده، با پزشک خود تماس بگیرید. شاید پزشک درخواست انجام X-ray دهد تا مشخص شود کپسول هنوز در بدن شما باقی مانده یا خیر.

       دوربین استفاده شده در کپسول اندوسکوپی، هنگام عبور از دستگاه گوارش، هزاران عکس رنگی می‌گیرد. تصاویر ذخیره شده روی ثبت کننده، با یک نرم‌افزار مخصوص به کامپیوتر منتقل شده و تصاویر را به صورت رشته‌ای به هم متصل می‌کند تا یک ویدئو درست کند. پزشک ویدئو را با دقت می‌بیند تا هرگونه ناهنجاری در دستگاه گوارش وجود دارد، یافته شود.

       شاید چند روز تا یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا نتایج کپسول اندوسکوپی خود را دریافت کنید. پزشک در نهایت این نتایج را با شما در میان خواهد گذاشت.

در موارد زیر کپسول آندوسکوپی جایز نیست:
زمانی که بیمار سابقه انسداد و تنگی روده دارد.
بیمار دچار دیورتیکول‌های متعدد در روده باشد.
خانم‌های باردار
بیمارانی که در مواقع لازم نمی‌توانند به دستور پزشک قلب و ریه خود جراحی کنند.
مواقعی که در قسمتی از بدن شما دستگاه ضربان‌ساز قلب یا دفیبریلاتور نصب شده باشد.

توجهات ویژه بعد از انجام کپسول‌آندوسکوپی
        اگر بعد از انجام کپسول اندوسکوپی دچار درد شدید شکم یا تهوع شدید، به پزشک خود اطلاع دهید. بعد از کپسول اندوسکوپی شما می‌توانید رژیم غذایی معمولی خود را داشته باشید .

        از روز بعد از کپسول اندوسکوپی هیچ‌گونه فعالیت سبک و سنگین برای شما ممنوع نیست.

        قبل از دفع کپسول از انجام اقدام آزمایشی MRI پرهیز کنید و در صورت نیاز تا سه روز بعد از دفع کپسول اندوسکوپی هم صبر کنید.
Mayo Clinic


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: