کد خبر: ۱۰۵۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 19
شفا آنلاین>سلامت>رئیس هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی از خرید 20 هزار قلم وسیله پزشكی سرمایه ای بزرگ برای بیمارستانها با اعتبارات طرح تحول سلامت خبر داد و گفت: در اوج تحریم ها از آمریكا حلزون شنوایی و باطری قلب وارد می‌كردیم.

به گزارش شفا آنلاین،سید عباس حسنی  در نشست خبری كه در محل هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت تشكیل شد، گفت: این نهاد از سال 78 با سه هدف فرآهم آوردن امكانات پزشكی در داخل كشور، صرفه جویی هزینه های درمان بیماران و حمایت از آموزش، پژوهش و درمان كشور تاسیس شد.
وی گفت: از سال 93 تاكنون حدود هزار میلیارد تومان معادل 250 میلیون یورو از منابعی دولتی كه در اختیار هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت قرار گرفت برای تامین تجهیزات پزشكی اعم از وسایل هتلینگ و غیر هتلینگ بیمارستانهای دولتی هزینه شد.
رئیس هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت درباره محل تامین اعتبار افزود: محل تامین این بودجه اعتبار یك درصد مالیات بر ارزش افزوده است كه برای اجرای طرح تحول سلامت در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته و درسال 93 حدود 260 میلیارد تومان و در سال 94 حدود 428 میلیارد تومان از این اعتبار در اختیار این هیئت قرار گرفت.
وی ادامه داد: با استفاده از این منابع 20 هزار قلم كالای پزشكی عمدتا سرمایه ای شامل مانیتور، تخت بیمارستانی، یخچال و تلویزیون، كمد، پله تخت بیمار، میز غذاخوری و پایه سرم از شركتهای داخلی و انواع دستگاههای اسكوپ مانند لاپاراسكوپی،‌آندوسكوپی، ام آر آی، سی تی اسكن، آنژیوگرافی از شركتهای خارجی خریداری شد.
حسنی گفت: یكی از افتخارات این دوره این است كه تا جای ممكن خرید از شركتها و تولیدات داخلی را افزایش دادیم به طوری كه میزان خرید از داخل از 10 درصد در سال 91 به 30 درصد در سال 94 افزایش یافت به عنوان مثال تمام مانیتورهای پزشكی از تولیدات داخل خریداری شد زیرا كیفیت بالا و در سطح جهانی دارند.
وی افزود: یكی از شاهكارهای هیئت امنای ارزی این است كه با وجود تحریم ها و مشكلات بانكی و تورم، با خرید متمركز توانستیم طی دو سال گذشته قیمت تجهیزات پزشكی وارداتی را بین 30 تا 55 درصد كاهش دهیم و اگر این خریدها متمركز نبود و دانشگاههای علوم پزشكی مجزا خریداری می كردند مجبور بودند این وسایل پزشكی را چندین برابر قیمت خریداری كنند.
وی گفت: به عنوان مثال قیمت دستگاه آندوسكوپی یا لاپاراسكوپی 50 درصد ارزان شد یا دستگاههای ام آر آی و آنژیوگرافی با قیمت 30 درصد ارزانتر در اختیار بیمارستانهای دولتی قرار گرفت.
حسنی  درباره میزان كل صرفه چویی گفت: طی دو سال گذشته با خریدهای متمركز انجام شده حدود 50 میلیارد تومان صرفه جویی كردیم.
رئیس هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت اضافه كرد: تمام این خریدها با استاندارها كیفی تایید شده اداره كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت و اعلام نیاز معاونت درمان وزارت بهداشت انجام شده است و برای تمام این خریدها چه داخلی و چه خارجی مناقصه برگزار شده است.
حسنی گفت: یكی از مهمترین خریدهای هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت، دستگاه كاشت حلزون است كه در اوج تحریم ها نیز این دستگاه را از آمریكا وارد می كردیم و توانستیم با رایزنی و لابی قیمت این كالا را نیز پایین بیاوریم و از 14 هزار و 700 یورو قیمت خرید رابه 10 هزار یورو رساندیم.
وی درباره میزان خرید این دستگاه و افراد پشت نوبتی آن گفت: سالانه حدود هزار دستگاه حلزون شنوایی خریداری و به كشور وارد می شود و همین تعداد كودك نیز با جراحی و كاشت حلزون كه با تایید یك كمیسیون پزشكی ویژه انجام می شود، شنوایی خود را به دست می آورند.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: