کد خبر: ۱۱۶۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 25
شفا آنلاین>سلامت>حال که حدود سه‌چهارم از مردم آمریکا چاق هستند، تعجبی ندارد که هله‌هوله‌ها را مهم‌ترین منبع دریافت کالری در رژیم غذایی آنان بدانیم. درصدر این فهرست دسرهای برپایه غلات، انواع نان و شیرینی‌ و چیزهایی از این قبیل وجود دارند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  طبق آمارهای دولت فدرال، نان‌ها، نوشابه‌های قندی، پیتزا و انواع پاستاها و دسرهای با پایه لبنیات مانند بستنی ازجمله 10 منبع مهم دریافت کالری در بین مردم آمریکا هستند.

یارانه‌ها، وجه مشترک غذاهای چاق‌کننده
       وجه مشترک این غذاها چیست؟ اغلب این غذاهای چاق‌کننده محصول 7 ماده اصلی ذرت، دانه سویا، گندم، برنج، ذرت خوشه‌ای، شیر و گوشت هستند که یارانه‌های سنگین از طرف دولت به آنها تعلق می‌گیرد و به‌این‌ترتیب به گفته کارشناسان این راهی است که بی‌تردید قیمت هله‌هوله‌ها را پایین نگه می‌دارد.

       بین سال‌های 1995 تا 2010 دولت ایالات‌متحده 170میلیارد دلار به این محصولات یارانه مالی اختصاص داد که در مورد شیر و گوشت این سهم به دلیل اختصاص یارانه به غلات در نظر گرفته می‌شود. هرچند این محصولات به‌خودی‌خود ناسالم نیستند، اما تنها بخش کوچکی از آنها به‌صورت مواد غذایی مصرف می‌شوند. بسیاری از آنها به‌صورت غذای دام درمی‌آیند، به سوخت‌های زیستی تبدیل می‌شوند یا از آنها محصولات ارزان‌قیمت مانند انواع محصولات شیرین گرفته از ذرت، روغن‌های صنعتی، گوشت‌های فرآوری شده و قندهای تصفیه‌شده به دست می‌آید. حامیان سلامت اکنون مدت‌هاست بر این تناقض اشاره می‌کنند. هرچند مسئولان دولتی همواره بر این نکته تاکید می‌کنند که برای زندگی سلامت و جلوگیری از چاقی باید نیمی از وعده غذایی شامل میوه‌ها و سبزی‌های تازه باشد، اما در عمل بخش کوچکی از یارانه‌ها به این محصولات تازه کشاورزی اختصاص می‌یابد و بخش بزرگی از یارانه‌ها به سوی محصولات گرفته‌شده از انواع غلات می‌رود که درنهایت به غذاهایی تبدیل می‌شوند که سبب بروز بحران چاقی در کشور شده‌اند.

یارانه‌ها چه اثری بر سلامت دارند؟
       گزارشی که از سوی «گروه تحقیقاتی منافع عمومی آمریکا»، یک گروه غیرانتفاعی هوادار مصرف‌کنندگان، در سال 2012 دراین‌باره منتشر شد، می‌گوید: «این یارانه‌ها سلامت کشور را از بین می‌برند، سبب افزایش هزینه‌های پزشکی ما می‌شوند که درنهایت برای درمان بیماری‌هایی که اپیدمی چاقی بر مردم ما بار می‌کند باید بپردازیم. مالیات‌دهندگان پول می‌پردازند تا کشور بیمار شود.»

       اکنون دولت فدرال به فکر افتاده است تا ارتباط بین بیماری‌های متابولیک و مصرف غذاهای مشمول یارانه را بررسی کند. این مطالعه که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، سی‌دی‌سی، سامان داده و نتایج آن این ماه در نشریه پزشکی آمریکا، جاما، چاپ شده است، 10 هزار بزرگ‌سال آمریکایی و غذاهایی را که آنها روزانه به‌صورت عادی مصرف می‌کنند بررسی کرده است. پژوهشگران گروه‌ها را بر اساس میزان مصرف 7 غذایی که بیشترین یارانه‌ها به آنها تعلق می‌گیرد، تقسیم‌بندی کرده‌اند.

       پس از تطابق سن، جنسیت، عوامل اجتماعی-اقتصادی و سایر متغیرها محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی که بیشترین مصرف از 7 غذای مشمول یارانه را دارند، 37درصد بیش از سایرین در معرض خطر چاقی قرار دارند. در ضمن، امکان داشتن چاقی شکمی، کلسترول غیرطبیعی و میزان بالای قندخون و CPR، یک شاخص التهاب، در این افراد به نحو چشمگیری بیشتر بوده است.

       باوجودآنکه در این مطالعه صحبتی درباره علت و اثرات نشده است، نویسندگان مطالعه عقیده دارند، این ارتباط قوی با نتایج مطالعات دیگر همخوانی دارد که نشان می‌دهند هرقدر مصرف محصولات واجد یارانه بیشتر باشد، کیفیت رژیم غذایی سیر نزولی داشته و برای سلامت مضرتر است.

       اد گرگ، از کارشناسان بخش پژوهش‌های انتقالی دیابت در مراکز مهار و پیشگیری بیماری‌های آمریکا می‌گوید: «این یافته‌ها به ما نشان می‌دهند عواملی که بر قیمت غذاهای ما اثر می‌گذارند، ازجمله عوامل اضافی هستند و امید داریم تا این اطلاعات به دست سیاست‌گذاران و افرادی برسد که بر اختصاص این یارانه‌ها نقشی دارند.»

برنامه‌ها تعدیل شده‌اند
       برنامه اختصاص یارانه چندین دهه قبل بخشی برای حمایت از کشاورزان و امنیت منابع غذایی آمریکا آغاز شد. از سال 1995، دولت روی‌هم‌رفته 300 میلیارد دلار به کشاورزان در اشکال مختلف یارانه داده است که شامل لوایح زراعی فدرال بوده، همراه با پولی که بابت نوآوری غذایی در برنامه‌هایی مانند برنامه غذایی الصاقی به نام اسنپ داده شده است. لایحه زراعی هر 5 سال توسط کنگره بازبینی می‌شود و قرار است به جدیدترین نوع مصوب آن در 2014، 956 میلیارد دلار اختصاص داده شود.

       منتقدان اما عقیده دارند که یارانه‌ها دیگر در خدمت اهداف اولیه‌شان نیستند و به‌جای آنکه وسیله حمایت از کشاورزان کوچک باشند که در کار پروش دادن میوه‌ها، مغزها و سبزی‌ها یا آن‌طور که دولت می‌گوید محصولات زراعی خاص هستند، به سوی کشت و کارهای بزرگی می‌روند که مواد اولیه کالاهای بر پایه غلات، ذرت، ذرت خوشه‌ای و دانه‌های روغنی مانند سویا را تامین می‌کنند. به گزارش اداره ذی‌حسابی دولت مزارع کوچک محصولات خاص زراعی سه‌چهارم از سطح زیر کشت کشور را شامل می‌شوند، اما فقط 14 درصد از یارانه‌ها به آنها تعلق می‌گیرد. کشت و کارهای بزرگی که بیشتر محصولات کشاورزی کالایی را پرورش می‌دهند، 7 درصد از زمین‌های زیر کشت را دراختیار دارند، درصورتی‌که نیمی از یارانه به آنها تعلق می‌گیرد.

       «لایحه قبلی کشاورزی حتی تاکید کرده بود که کشاورزانی که بابت محصولات کشاورزی کالایی یارانه می‌گیرند حق کشت محصولات دیگر را ندارند. در صورت انجام این کار، کشاورز جریمه می‌شد.» اینها گفته‌های کارولین فرانک، دستیار نویسنده گزارشی در آرشیو طب داخلی است که درباره نقش محصولات کشاورزی واجد یارانه در چاقی افراد مطالعه می‌کند. به نظر وی بسیاری عوامل بر انتخاب مردم در نوع خوردنشان اثر دارند. هرچند آسان نیست که بگوییم یارانه‌ها از علل اصلی چاقی هستند، اما بی‌تردید در بروز آن نقش دارند.

       «فکر می‌کنم بهتر است بگوییم آنچه در بالای زنجیره غذایی اتفاق می‌افتد در اتفاقات پایین زنجیره موثر است.»New York Times
برچسب ها: یارانه ، چاقی ، همگانی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: