کد خبر: ۱۱۶۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 24
شفا آنلاین>تغذیه>مصرف دارچین در موش‌ها آن‌ها را به فراگیرانی بهتر تبدیل کرد.
   به گزارش شفا آنلاین،دارچین همواره به‌عنوان ادویه‌ای خوشمزه در قهوه و رولهای صبحانه و در نان تست مورداستفاده قرارگرفته است.

       خوردن این ادویه خانگی همچنین می‌تواند به افزایش قدرت یادگیری منجر شود. مطالعه جدیدی که نتایج آن به‌طور آنلاین در ژورنال داروشناسی دانشکده پزشکی منتشرشده است، این ادویه در افزایش قدرت حافظه تاثیر بسزایی دارد.

       بر اساس یافته‌های این پژوهش تغذیه با دارچین موش‌های آزمایشگاهی را که دارای قدرت یادگیری کمی بودند به موشهایی تبدیل کرد که حافظه بهتری دریادگیری داشتند.

       آقای دکتر کالیپادا پاهان، رئیس مرکز تحقیقات فلوید و پروفسور داویس استاد نورولوژی در این زمینه خاطر نشان می‌کند که این راه به‌عنوان یکی از موثرترین و ایمن‌ترین راهکارها در افزایش حافظه کسانی که دارای قدرت یادگیری کمی هستند و تبدیل آن‌ها به فراگیرانی بهتر عمل می‌کند.

       بعضی از افراد به‌طور ذاتی و ژنتیکی دارای حافظه بهتری هستند و از همان ابتدای تولد با حافظه‌ای خوب وقدرت یادگیری بالا متولد می‌شوند. در حالی که برخی دیگر با تلاش فراوان به فراگیرانی خوب تبدیل می‌شوند و حال برخی از افراد حتی با وجود تلاش‌های فراوان در یادگیری بسیار ضعیف عمل می‌کنند وفراگیران خوبی نیستند.

       مطالعات اندکی در مورد فرآیندهای نورولوژیکی واینکه چگونه یه فرد به فراگیر ضعیف تبدیل می‌شود، انجام‌شده است.

       دکتر پاهان براین عقیده است که درک مکانیسم‌هایی که به یادگیری ضعیف منجر می‌شوند برای ایجاد راهبردهایی که یادگیری را بهبود می‌دهند و به افزایش یادگیری منجر می‌شوند گامی بسیار مهم است.

       کلید یادگیری در هیپوکامپ مغز قرارگرفته است. هیپوکامپ در واقع ناحیه کوچکی در مغز است که به فرآیند تولید و سازمان‌دهی و ذخیره‌سازی حافظه در مغز می‌پردازد. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که هیپوکامپ کسانی که فراگیر ضعیف‌تری هستند نسبت به فراگیران بهتر دارای CREB (پروتئینی که در یادگیری و حافظه دخالت مستقیم دارد) کمترو زیرواحد ۵ گیرنده GABA-A (گیرنده‌ای که هدایت مهاری ایجاد می‌کند)‌ بیشتر است.

       موش‌های آزمایشگاهی مورد مطالعه با دارچین تغذیه شدند. دارچین در بدن آن‌ها به بنزوات سدیم متابولیزه شد. بنزوات سدیم یک ماده شیمیایی است که به‌عنوان دارو در مورد آسیب‌های مغزی به کار می‌رود.

       وقتی که سدیم بنزوات به مغز موش مورد نظر وارد می‌شود باعث افزایش پروتئین CREB و کاهش GABA-A5 می‌شود. این تغییرات به نوبه خود باعث بهبود حافظه و افزایش فرآیند یادگیری در موش‌ها می‌شوند.

       پاهان می‌گوید: «ما با موفقیت از این ماده غذایی برای معکوس کردن تغییرات بیوشمیایی و سلولی و آناتومیکی که در مغز موش‌های با قدرت یادگیری کم اتفاق می‌افتد استفاده کرده‌ایم.»

       محققان برای تعیین قدرت یادگیری در موش‌ها از مارپیچ استاندارد بارنز استفاده می‌کنند که متشکل از 20 سوراخ است.

       بعد از گذشت دو روز موش‌ها دوباره برای شناسایی قدرت یادگیری مورد آزمایش قرار گرفتند. به‌طوری‌که توانایی آن‌ها در تشخیص سوراخ هدف موردبررسی قرار گرفت.

       آن‌ها همچنین موش‌ها را دوباره بعد از گذشت یک ماه از تغذیه با دارچین موردبررسی قرار دادند. بعدازاینکه موش‌ها با دارچین تغذیه شدند، حافظه موش‌هایی فراگیری ضعیف داشتند، بهبود یافت، اما افزایش یادگیری در مورد موشی که فراگیری خوب داشتند، مشاهده نشد.

       پاهان خاطر نشان کرد که تفاوت‌های فردی در یادگیری و عملکرد تحصیلی مسئله‌ای جهانی است و ما به بررسی‌های بیشتر روی افراد با قدرت حافظه کمتر نیاز داریم. اگر این نتایج در موش‌های آزمایشگاهی در دانش‌آموزان با قدرت یادگیری کم هم تکرار شود، پیشرفت قابل‌توجهی شمرده می‌شود.»

       دارچین همچنین می‌تواند به مقابله با بیماری پارکینسون کمک کند.

       پاهان و همکارانش قبل هم در بررسی‌شان روی دارچین به نتایج مثبتی رسیده بودند. او و همکارانش به این نتیجه رسیده‌اند که دارچین می‌تواند تغییرات روند بیماری پارکینسون را در موش‌های مبتلابه این بیماری تغییر دهد.

       این تحقیقات این محققان را در حوزه بررسی ادویه خبره کرده است. آن‌ها از آنالیزهای گسترده طیف‌سنجی برای شناسایی دو نوع اصلی دارچین استفاده کردند. نوعی از دارچین همان دارچینی است که به‌طور وسیعی در ایالات‌متحده آمریکا موجود است و دارچین چینی نام دارد و نوع دیگر دارچین سیلان اصلی است.

       پاهان گفت: «اگرچه هر دو نوع دارچین به بنزوات سدیم متابولیزه می‌شوند. ما به این نتیجه دست یافته‌ایم که دارچین سیلان خالص‌تر از دارچین نوع چینی است.، چراکه دارچین نوع چینی حاوی کومارین، یک ترکیب سمی برای کبد است.»
Sience Daily
برچسب ها: دارچین ، توانایی ، یادگیری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: