کد خبر: ۱۱۶۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 24
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه تافتز آمریکا موفق به تولید نخ بخیه هوشمند شده‌اند که وضعیت بهبود زخم را به طور مستمر کنترل کرده و گزارش آن را به تلفن هوشمند ارسال می‌کند. این قطعه الکترونیکی انعطاف پذیر روی بخیه تعبیه می‌شود و وضعیت زخم و بدن را به طور لحظه‌ای از طریق فناوری بلوتوث گزارش می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین،  محققان در توسعه این فناوری از مواد مختلفی برای بخیه استفاده کرده‌اند، نخ پنبه‌ای پوشش داده شده با نانوتیوب های کربنی، نخ پنبه‌ای پوشش داده شده با کربن گرافیتی و نخ‌های آبکاری شده با نقره، مس و پلاتین، از جمله گزینه‌های مورد نظر برای این پروژه در نظر گرفته شدند. آخرین دستاورد گروه مطالعاتی در این زمینه، نخ پلی اورتانی است که با نانوتیوب کربنی پوشش داده شده و خاصیت ارتجاعی دارد. زمانی که این نخ برای بخیه زخم به کار می‌رود، تمام فاکتورهای محیط زخم از جمله فشار، دما، PH و سطح گلوگز را اندازه گیری می‌کند. این فاکتورها نشانگرهای مهمی برای اطلاعات از وضعیت زخم و روند بهبود یا عفونت بدن هستند.

       برای مثال، مقاومت الکتریکی نخ پلی اورتان بر اثر فشار تغییر می‌کند و پزشک را از چگونگی اوضاع زخم و بهبود آن آگاه می‌کند. شاخص‌های دیگری نیز مانند دما برای کنترل عفونت وجود دارد. در این فناوری بخیه‌های هوشمند روی مداری به اندازه نصف کارت اعتباری تعبیه شده‌اند که مدار روی پوست قرار می‌گیرد. اطلاعات مربوط به زخم از طریق فناوری بلوتوث به تلفن هوشمند یا کامپیوتر ارسال می‌شود. نتایج اولیه این آزمایش در موش‌های آزمایشگاهی موفقیت آمیز گزارش شده است و به زودی آماده آزمایش‌های انسانی می‌شود. نتایج این تحقیقات در نشریه Microsystems & Nano engineering منتشر شده است.
Science

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: