کد خبر: ۱۱۶۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۵ - 2016July 20
شفا آنلاین>سلامت>خطا، گاهی جبران‌پذیر است و به دنبال آن زمان برای اصلاح آن وجود دارد اما متأسفانه در برخی شرایط، خطاهایی ممکن است رخ دهد که هیچ راه برگشتی برای فرد باقی نمی‌گذارد.
به گزارش شفا آنلاین،از جمله این خطاها و اشتباهات، خطاهای پزشکی است که با جان بیمار سر و کار دارد و کوچک‌ترین سهل‌انگاری می‌تواند به بهای زندگی فرد تمام شود. آمار و ارقام حکایت از آن دارد که خطاهای پزشکی مرز خاصی نمی‌شناسد و در همه جای دنیا این قبیل اشتباهات جان بسیاری از بیماران را به خطر انداخته است.
 
 طبق آمارهای سال ۲۰۱۳، سالانه حدود ۱۴۲ هزار نفر در دنیا بر اثر خطاهای پزشکی جان خود را از دست می‌دهند که در این میان، آمریکا یکی از پیشگامان در این زمینه است به طوری که محققان، سومین عامل مرگ و میر در این کشور را بعد از بیماری‌های قلبی و سرطان، خطاهای پزشکی اعلام کرده‌اند.
 
 محققان دانشگاه هاپکینز اعلام کرده‌اند که در سال ۲۰۱۶، حدود ۲۵۰ هزار نفر بر اثر خطاهای پزشکی جان باخته‌اند و این در حالی است که رتبه اول به بیماری‌های قلبی با مرگ سالانه ۶۱۱ هزار نفر و رتبه دوم به سرطان با ۵۸۵ هزار مرگ اختصاص دارد.
 
به گفته محققان انگلیسی، حدود ۳/۶ درصد مرگ و میر بیماران قابل پیشگیری است و همین امر، مرگ ۱۵۰ بیمار را به طور هفتگی شامل می‌شود. به گزارش oddee، شماری از عجیب‌ترین خطاهای پزشکی عنوان شده که می‌تواند زنگ هشداری برای جامعه پزشکی دنیا باشد. این نوشتار نکاهی دارد  به  مهمترین خطاهای پزشکی در دنیا که بسیار غیر قابل جبران  بوده  است.
 
تزریق اسپرم اشتباه


 
یک خانواده نیویورکی به دنبال ناباروری که داشتند، در کلینیک باروری نیویورک تحت لقاح مصنوعی قرار گرفتند. اما بعد از به دنیا آمدن نوزاد در سال ۲۰۰۴، متوجه شدند که رنگ پوست کودک شباهتی به پدر و مادر ندارد. بعد از انجام آزمایش‌های ژنتیک و DNA، پزشکان متوجه شدند که در عمل لقاح، از اسپرم مرد دیگری برای باروری تخمک‌ها استفاده شده است. البته این تنها نمونه از این اشتباه نیست و چند ماه قبل هم اشتباه مشابهی در عالم پزشکی رخ داد.
 
پیوند قلب و ریه اشتباهی



 
یک دختر ۱۷ ساله آمریکایی، ۲ هفته بعد از دریافت قلب و ریه از یک بیمار با گروه خونی متفاوت، جان خود را از دست داد. پزشکان مرکز پزشکی دانشگاه «دوک» تطابق گروه خونی دو بیمار را پیش از انجام عمل جراحی بررسی نکرده بودند. در عمل دومی که پزشکان برای اصلاح اشتباه قبلی و جایگزینی اندام‌های پیوندی ناهماهنگ، با عضو مناسب انجام دادند، بیمار دچار آسیب مغزی و شد و به دلیل عوارض ناشی از عمل جان خود را از دست داده بود. این دختر جوان، یک مهاجر مکزیکی بود که برای درمان مشکل قلبی به آمریکا سفر کرده بود. اما پیوند قلب و ریه‌ای که برای او انجام شد، بیش از آن که مشکل او را برطرف کند، جان او را به خطر انداخت. این دختر با گروه خونی O، از فرد دهنده‌ای با گروه خونی A عضو دریافت کرده بود.
 
جاگذاشتن وسیله پزشکی در بدن بیمار


 
یک مرد ۴۹ ساله در سال ۲۰۰۰ با توموری در شکم به مرکز درمانی دانشگاه واشنگتن کراجعه کرد. عمل او با موفقیت به اتمام رسید اما پزشکان به اشتباه، یک منقبض‌کننده (رترکتور) ۳۳ سانتی‌متری را داخل بدن بیمار جا گذاشتند. پیش از این نیز، اشتباه مشابهی در همین بیمارستان رخ داده بود. پزشکان با عمل این بیمار، جسم جامانده را خارج کردند و ۹۷ هزار دلار غرامت به بیمار پرداخت کردند.
 
عمل قلب باز روی بیمار اشتباهی


 
یک زن ۶۷ ساله که برای آنژیوگرافی مغزی به بیمارستان مراجعه کرده بود، یک روز بعد از آنژیوگرافی، به اشتباه تحت عمل قلب باز گرفت. او بعد از آنژیوگرافی به جای این که به بخش منتقل شود، به طبقه دیگری انتقال یافت و برای عمل قلب باز به اتاق عمل فرستاده شد. در میانه عمل جراحی، با تماسی که پزشک بیمار با متخصص داخل اتاق عمل گرفت، مشخص شد که بیمار اشتباهی تحت عمل قلب باز قرار گرفته است.
 
عمل اشتباهی نیمکره دیگر مغز


 
برای ۳ بار متوالی در یک سال، در بیمارستان Rhode Island نیمکره اشتباه بیمار عمل شد. در سال ۲۰۰۷، یک زن ۸۲ ساله که برای توقف خونریزی بین مغز و جمجمه تحت عمل قرار گرفت. یکی از جراحان مغز و اعصاب این بیمارستان در حالی که سی‌تی‌اسکن خونریزی در نیمکرخ چپ مغز را نشان می‌داد، جراحی را روی نیمکره سمت راست این بیمار آغاز کرد. اما در ابتدای عمل متوجه اشتباه خود شد و روند جراحی را روی نیمکره چپ ادامه داد.
 
قطع پای اشتباهی


 
یک جراح فلوریدای در سال ۱۹۹۵ به اشتباه پای اشتباه یک بیمار ۲۵ ساله را جدا کرد. بعد از آن مشخص شد که زنجیره‌ای از خطاها قبل از عمل جراحی باعث به اشتباه انداختن جراح شده بود. جراح در میانه فرآیند عمل متوجه شد که مشغول قطع پای اشتباهی است که دیگر خیلی دیر شده بود و پا از بدن جدا شده بود. پروانه طبابت جراح به دلیل این اشتباه برای ۶ ماه به حال تعلیق درآمد و ۱۰ هزار دلار غرامت به بیمار پرداخت کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: