کد خبر: ۱۱۶۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۵ - 2016July 20
شفا آنلاین>سلامت>فاصله حدود 70 هزار نفری میان آمار رسمی و غیر رسمی مبتلایان به ایدز در کشورمان را می توان خطرناک دانست از آن جهت که عده ای به دلیل بی اطلاع بودن از بیماریشان همچون بمب محرکی در جامعه هستند .
به گزارش شفا آنلاین،براساس آخرین آمار وزارت بهداشت ، درمان و علوم پزشکی تاکنون بیش از 30 هزار فرد مبتلا به ویروس اچ آی وی در کشور شناسایی شدند که کارشناسان و متخصصان بیماری های عفونی براساس فرمول سازمان بهداشت جهانی تعداد واقعی مبتلایان به ویروس ایدز در کشور را 100 تا 120 هزار نفر تخمین می زنند .
آنان معتقدند که بیش از 70 هزار نفر مبتلا و ناقل این ویروس از بیماری خود مطلع نیستند و عامل انتقال این عفونت به دیگران محسوب می شوند .
ایدز یک بیماری کشنده است که با ویروس اچ آی وی HIV ایجاد می شود و با ورود این ویروس به بدن از طریق تماس جنسی ، تزریق خون آلوده و بند ناف جنین ، قدرت دفاعی بدن روز به روز کاهش می یابد و هر میکروبی فرصت بیمارکردن فرد را پیدا می کند .
به گفته کارشناسان و دست اندرکاران ، بسترهای لازم برای شناسایی و درمان بیماری ایدز در جامعه از سوی وزارت بهداشت و درمان ایجاد شده است تا علاوه بر پیشگیری از ابتلا به این بیماری ، نیازهای درمانی تامین و اثرات آن در مبتلایان نیز کاسته شود .
با این وجود افراد پنهان و غیر قابل دسترسی شناسایی از جمله معضلات و مشکلات پیش روی فعالیت برای مقابله با این بیماری به شمار می رود .
انگ اجتماعی ، آبرو داری و هراس از طرد جامعه یا هر عنوانی دیگر باعث شده تا افراد بیمار برای انجام تشخیص سریع اچ آی وی دوری جویند.
در استان مازندران 341 مورد بیماری مبتلا به ایدز شناسایی شد و ازمایشگاهی نیز برای همین منظور راه اندازی شد که می توان بخشی از اقدامات برای کنترل و پیشگیری از این بیماری در استان دانست چرا که تعداد بیشتری مبتلا به این بیماری در مازندران تخمین زده می شود .
***مبتلایان ناشناس ایدز خطر همراه جامعه
مدیر گروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ،مبتلایان ناشناس ایدز را خطر همراه جامعه دانست و از آن به عنوان چالشی برای شناسایی بیماران مبتلا به ایدز در استان نام می برد و گفت : این امر باعث شده تا دست مان در شناسایی موارد جدید این بیماری کوتاه باشد .
محمدرضا پارسایی گفت : دانشگاه علوم پزشکی سعی می کند تا با درنظر گرفتن نقاط آسیب پذیر و پرخطر اجتماعی همچون زندان آزمایش های مربوط به این بیماری را انجام دهد .
وی ادامه داد : اما نقاط بیشتری از کانون های پرخطر از جمله حاشیه شهرها می تواند مکان هایی مهم در شناسایی این بیماری باشد.
مدیر گروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه اطلاعات دقیقی از افراد در این مناطق وجود ندارد ، افزود : به همین منظوربرای معرفی این افراد برای انجام کارهای آزمایشی با مشکل مواجه هستیم .
***غربالگری و بیمار یابی در حاشیه و مناطق آسیب پذیر شهرها
وی از اجرای طرح های غربالگری در حاشیه و مناطق آسیب پذیر شهرها به عنوان گامی برای شناسایی افراد مبتلا به این بیماری برشمرد و ادامه داد : در این مناطق که رفتارهای پرخطر همچون مسائل جنسی و تزریق مواد مخدر وجود دارد ، می تواند در بدست آوردن موفقیت در شناسایی این بیماران تاثیر بگذارد .
پارسایی افزود : برخی استان های کشور برای شناسایی و غربالگری بیماری ایدز در حاشیه شهرها و مناطق آسیب پذیرتوانسته اند به موفقیت های خوبی در این عرصه دست یابند .
*** شناسایی بیماران ایدز سرآغاز خدمات دهی پیشگیرانه و کنترلی
وی ارائه خدمات کنترلی و پیشگیرانه برای برخورد با بیماری ایدز را منوط به شناسایی مبتلایان به این بیماری دانست و ادامه داد : تا زمانیکه بیماری شناسایی نشود عملا به خدمات دهی منجر نخواهد شد .
به گفته مدیر گروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ارائه داروی رایگان و معرفی به مراکز درمانی و بهداشتی بخشی از خدمات به مبتلایان به ایدز به شمار می رود .
پارسایی از افزایش بیش از سه برابری تعداد مراکز طرح پیشگیری از انتقال ایدز در استان خبرداد و گفت که هم اکنون 43 مرکز مجری پیشگیری از این بیماری در مازندران هستند.
وی گفت:کارشناسان این مراکز وبیمارستان ها برای تمامی مراجعه کنندگان به مراکز و زایشگاه های موردنظرپس از ارائه آموزشهای اولیه از کیت تشخیص سریع اچ آی وی برای شناسایی مبتلایان استفاده می کنند و نیز لوازم کاهش آسیب در اختیار گروه های پرخطر و در معرض خطر قرار می گیرد.
سال گذشته 13 مرکز بهداشتی ، درمانی و بیمارستان مازندران مجری طرح پیشگیری از ایدز بودند .
***موفقیت بهزیستی در کنترل ایدز مناطق آلوده مازندران
مدیر کل بهزیستی استان مازندران از موفقیت برای جلوگیری از افزایش بیماری ایدز در مناطق آلوده و آسیب پذیر استان خبرداد و گفت که با اقدامات انجام شده ابتلا به بیماری ایدز در محلات ومناطق آلوده و آسیب پذیر استان متوقف شده است .
سید سعید آرام ادامه داد :درسه سال اخیر با اقداماتی نظیر توزیع سرنگ و لوازم بهداشتی در میان معتادان تزریقی ، هیچ بیمار مبتلا به ایدز به هشت بیمار قبلی ساکن در مناطق آلوده اضافه نشد.
وی با اشاره به حضور و فعالیت حمایتی و خدماتی بهزیستی در 30 محله و منطقه آلوده مازندران ، ادامه داد : مراکز کاهش آسیب و پایگاههای اجتماعی در این مناطق فعالیت دارند و خدمات لازم را به افراد درمعرض خطر ارائه می دهند.
مدیرکل بهزیستی مازندران با تایید این که مشکل مصرف مواد مخدر در مناطق آلوده صفر نشده است ، گفت : اما با ورود و اقدامات اجتماعی بموقع ، از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی و بهداشتی در این مناطق جلوگیری شده است .
توقف افزایش مبتلایان به بیماری ایدز در برخی مناطق آسیب پذیر و پرخطر مازندران که ازآن به عنوان 30 محله ای که در سه سال اخیر این اقدامات صورت گرفته است را می توان عملکرد موفق در جلوگیری از ابتلا به این بیماری در جامعه برشمرد که می بایست در دیگر مناطق پرخطر استان تسری یابد .
در ارزبابی های استانی تعداد مناطق آسیب پذیر و پرخطر مازندران 90 منطقه اعلام شد که در مدت سه سال اخیر اقداماتی برای آسیب شناسی ، بیماری یابی ، کنترل بیماری و ارائه خدمات رفاهی در 30 منطقه انجام شد .
مازندران حدود 3 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد که در تعطیلات پایان هفته به بیش از چهار میلیون نفر افزایش می باید. حدود 55 درصد جمعیت استان در مناطق شهری و مابقی در مناطق روستایی زندگی می کنند.ایرنا
برچسب ها: ایدز ، ویروس ، تماس جنسی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: