کد خبر: ۱۱۶۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۵ - 2016July 20
شفا آنلاین>سلامت> «پشت سرمان حرف می‌زنند!» این تصویری است که این روزها اغلب پزشکان از اطرافیانشان دارند. همزمان با فوت کارگردان مطرح کشورمان، عباس کیارستمی موج انتقادات از عملکرد جامعه پزشکی به دلیل شایعه بروز قصور از سوی پزشک آن مرحوم آنقدر رواج یافت که برخی پیشکسوتان جامعه هنری را مقابل پزشکان قرار داد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  درپی بررسی پرونده درمانی عباس کیارستمی و بحث داغی که بین جامعه پزشکی و هنرمندان بالاگرفته، صحبت از قصور و خطای پزشکی و اظهارنظر پیرامون آن‌هم افزایش‌یافته است.

       شاید این روزها فرصتی برای پزشکان ایجاد شود که بتوانند به روند درمانی بیماران، شیوه تعامل با آنها و ... از زاویه دیگری نگاه کنند اما لزوم رعایت قوانین و حقوق تمامی اقشار جامعه و حفظ احترام آنها را هم نباید فراموش کرد.

دفاع دیرهنگام
       سازمان نظام پزشکی کل کشور در واپسین ساعات دو روز گذشته، طی یک بیانیه از حقوق پزشکان دفاع کرد. دفاعی که از دید برخی پزشکان «کمی دیر بود.»

       در بخشی از این بیانیه آمده است: «مدت‌هاست که تیغ تیز کم‌لطفی و معمولاً متاثر از احساسات و تکانه‌های هیجانی بر چهره‌ گروهی از پرتلاش‌ترین افراد جامعه چنگ می‌کشد و فضای ناآرامی را بر خدمتگزاران عرصه درمان و درنهایت مردم شریف فراهم آورده است.»

       در بخش دیگری از این بیانیه ضمن محکوم کردن برخوردهای هیجانی و احساسی، آمده است: «سازمان نظام پزشکی ضمن اینکه با دقت، سرعت و قاطعیت به وظایف ذاتی خود در احقاق حقوق بیماران عمل می‌کند، با استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی و مدنی خود در دفاع از جامعه پزشکی با هرگونه هتک حرمت برخورد خواهد کرد.»
قصور یا خطا، غیرعمدی است
       به همین مناسبت با سیامک سلطانی،‌ متخصص پزشکی قانونی گفت‌وگو کردیم. او گفت: «قصور زیرمجموعه خطا است. وجه برجسته آن غیرعمدی بودن آن است و نمی‌توان وقوع آن را صرفا ایراد پزشک دانست.»

       او بابیان اینکه در کشور آمریکا سومین دلیل مرگ را قصور پزشکی عنوان کرده‌اند، افزود: «در شرایط این روزها که بحث پیرامون پرونده پزشکی یک هنرمند از سوی افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند، زیاد است، باید تلاش کنیم دید هر دو طرف را نسبت به موضوعات و ابعاد آن باز کنیم.»

       به گفته عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اگر دید پزشکان نسبت به روند قصور و شرایط بروز آن بیشتر شود، بیمار هم از آن نفع می‌برد. این در حالی است که پزشکان اطلاعات زیادی در این زمینه ندارند و همین موضوع باعث شده زمانی که گرفتار شکایت بیمار می‌شوند به وکلا وابسته ‌شوند.

       سلطانی بر توانمند شدن پزشک در حمایت از جایگاه خود تاکید کرد و گفت: «مهم‌ترین نکته‌ای که بیمار را به سمت شکایت کردن ترغیب می‌کند این است که بیماران شاید به خاطر آسیب جسمی شکایت نکنند اما زمانی که آزرده‌خاطر می‌شوند، انگیزه آنها برای شکایت افزایش پیدا می‌کند.»

       او افزود: «اگر پزشک تمام اطلاعات لازم درمورد بیماری را به همراهان و خود بیمار ارائه کند و همه‌چیز را برایش توضیح دهد، خیلی از مسائلی که امروز پزشکان با آن مواجه هستند، حل خواهد شد.»

پرونده نویسی مدافع پزشک است
       سلطانی درمورد پرونده نویسی و اهمیت آن در تبرئه شدن پزشک نیز این‌گونه توضیح داد: «پرونده نویسی، تنها موضوعی است که درمورد خیلی از شکایت‌ها می‌تواند مدافع پزشک باشد.»

       او با ذکر مثال‌هایی گفت: «یکی از شایع‌ترین مثال‌ها درمورد بیمارانی است که کد می‌خورند و دچار ایست قلبی و تنفسی می‌شوند. در این شرایط بارها پیش می‌آید که پزشک به‌موقع بر بالین بیمار حاضر می‌شود و کاملا عمل احیا را انجام می‌‌دهد اما در پرونده نویسی مدت‌زمان ثبتCPR، دقیق ثبت نمی‌شود و همین موضوع، باعث قصور و صدور حکم به ضرر پزشک می‌شود.»

       به گفته سلطانی، ثبت نشدن دستورالعمل‌های درمانی که پزشکان به‌صورت تلفنی به پرستاران می‌دهند و پرکردن ناقص برگه «سیر پیشرفت بیماری» که در پرونده تمام بیماران وجود دارد، نیز از دیگر دلایلی است که باعث صدور حکم علیه پزشک می‌شود.

فرصت بیمار بی‌پایان برای شکایت از پزشک‌!
       عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران به برخی مواردی نظیر حق بیمار هم اشاره و تصریح کرد: «امکان شکایت در هر زمان حتی بعد از 10 سال بعد ازجراحی، برای بیمار وجود دارد، درحالی‌است که نه پزشک از روند درمانی بیمار، حضور ذهنی دارد و نه اینکه بیمه مسئولیت تنها در یک بازه زمانی نسبت به بیمه‌شونده تعهد دارد؛ اما بیمار آزاد است و هر زمان بخواهد شکایت می‌کند، بنابراین بهتر است یک محدوده زمانی برای امکان شکایت بیمار از پزشک درنظر گرفته شود. همچنین کارشناسان قضاوت‌کننده هم نمی‌توانند روند درمانی را قضاوت کنند.»

علیه همکاران خود اقدام نکنید
       سلطانی بر بررسی سطح علمی و اطلاعات کارشناسان پزشکی قانونی در زمینه علمی-تخصصی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای قضاوت کردن نیز تاکید کرد.

       او رفتار برخی از کارکنان و اعضای کادر درمانی را در روند قضاوت موثر دانست و گفت: «درخیلی از موارد بیمار و همراهانش نسبت به شکایت از پزشک و روند آن آگاهی ندارند اما کارکنان دیگر بخش‌های بیمارستان به دلیل وجود تصور منفی نسبت به برخی پزشکان در همان بیمارستان، بیماران را تحریک به شکایت می‌کنند.»

       عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران ادامه داد: «دراین میان رفتار و ادبیات پزشک زمانی که بیمار به عنوان پزشک دوم یا چندم به آنها مراجعه می‌کند و از آنها می‌خواهد در مورد بیماری و تشخیص پزشک قبلی نظر دهند باید خیلی دقت کنند. در برخی موارد دیده شده که پزشکان با اظهارنظرهای نادرست علیه همکاران خود اقدام می‌کنند. در این مواقع بهتر است پزشک به این موضوع فکر کند که چطور می‌تواند به آن بیمار کمک کند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: