کد خبر: ۱۱۶۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۵ - 2016July 20
شفا آنلاین>سلامت>وقتی‌که مبتلابه دیابت نوع 2 هستید، باید در تمام طول سال به مدیریت دیابت خود متعهد باشید؛ اما در طول فصل تابستان دیابت شما به توجه بیشتری نیاز دارد.
به گزارش شفا آنلاین،گرما و رطوبت بیش‌ازحد می‌تواند روی قند خون، درمان و به‌طورکلی سلامتی کلی شما تاثیر بگذارد. دکتر دینا آدیمولام، استادیار طب، غدد درون‌ریز، دیابت و بیماری استخوانی در مدرسه پزشکی ایکاهن بیمارستان MounSinai در نیویورک می‌گوید که گرمای بیش‌ازحد استرسی را به بدن وارد می‌کند و هر استرس می‌تواند هورمون‌هایی را ترشح کند که سطوح قند خون را بالا می‌برد. به‌عبارت‌دیگر، گرما می‌تواند باعث بالا رفتن سطوح قند خون در افراد مبتلابه دیابت شود. به همین دلیل در ادامه این مقاله به 8 توصیه‌ای اشاره می‌کنیم که افراد مبتلابه دیابت می‌توانند با به کار بردن آن‌ها از خود در برابر گرما محافظت کنند.

       1. هیدراته بمانید. وقتی‌که هوا داغ است، بدن شما بیشتر عرق می‌کند تا خود را خنک نگه دارد. دکتر جوآن رینکر، سخنگوی انجمن مربیان دیابت آمریکا می‌گوید که عرق کردن بیش‌ازحد باعث دهیدراسیون می‌شود و دهیدراسیون نیز منجر به بالا رفتن قند خون می‌شود. وقتی‌که بدن شما دهیدراته می‌شود، خون کمتری در کلیه‌های شما جریان می‌یابد. دکتر آدیمولام می‌گوید:«دهیدراسیون طولانی‌مدت باعث مشکلات کلیوی می‌شود. » وقتی‌که هوا داغ یا بسیار گرم است، میزان مایعات مصرفی شما باید بیشتر از حد نرمال باشد. دکتر رینکر می‌گوید که بهترین نوشیدنی آب یا آب‌معدنی همراه با چند قطره آب‌لیمو است، البته اگر آب‌لیمو دوست دارید. او اضافه می‌کند: «از نوشیدن نوشیدنی‌های پرشکر خودداری کنید. » دکتر آدیمولام می‌گوید که از مصرف کافئین و الکل نیز خودداری کنید، چون هر دو باعث دهیدراسیون می‌شوند. توصیه می‌شود که پیش از احساس تشنگی بدن خود را از مایعات پرکنید، چون خود احساس تشنگی می‌تواند نشانه‌ای از دهیدراسیون باشد.

       2. از داروها و وسایل دیابت به‌خوبی مراقبت کنید. به عقیده مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، گرما و رطوبت می‌توانند به داروهای دیابت و وسایل دیابت نیز خسارت و آسیب وارد کنند. دکتر رینکر می‌گوید که گرما (یا سرمای) بیش‌ازحد می‌تواند باعث تجزیه داروها و از بین بردن کارایی آن‌ها شود. هرگز وسایل مربوط به دیابت را در زیر آفتاب در ماشین خود یا در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، چون گرما می‌تواند باعث خرابی آن‌ها شود. اگر در حال سفر هستید، انسولین خود را در یک جای خنک، برای مثال در کولر ماشین قرار دهید. دکتر رینکر می‌گوید:«انسولین خود را ابتدا در یک حوله یا پارچه بپیچید و سپس در کولر قرار دهید. »

       3. اغلب اوقات قند خون خود را اندازه بگیرید. دکتر آدیمولام به بیماران خود می‌گوید که در فصل تابستان در اغلب اوقات قند خون را اندازه بگیرند، چون علائم مربوط به گرمای زیاد یا گرمازدگی- مانند خستگی، حالت تهوع، استفراغ، گیجی و تعریق زیاد- می‌توانند نشانه‌هایی از هیپوگلیسمی یا قند خون پایین باشند. دکتر آدیمولام می‌گوید که اگر متوجه وجود چنین علائمی در خود شدید، باید فورا قند خون خود را اندازه بگیرید تا از نداشتن هیپوگلیسمی اطمینان حاصل کنید. دکتر رینکر اضافه می‌کند که در طول یک روز گرم تابستان باید برای چند بار قند خون خود را اندازه بگیرید، حتی اگر پزشک شما این را تجویز کرده باشد که در طول روز فقط یک یا دو بار قند خون خود را اندازه بگیرید.

       4. نشانه‌های قند خون پائین را بدانید. دکتررینکر می‌گوید: «وقتی‌که در معرض هوای گرم قرار دارید و احساس گیجی ، درد عضلات یا خستگی به شما دست داد، باید فورا به فضای بسته و خنک برگردید تا تحت تاثیر بیش‌ازحد گرما قرار نگیرید. » توصیه می‌شود که همواره اسنک یا غذای حاضری به همراه خود داشته باشید تا در صورت پایین آمدن قند خون خود از آن‌ها مصرف کنید و قند خون خود را افزایش دهید.

       5. در اوایل روز یا در اواخر روز تمرین کنید. داغ‌ترین و آفتابی‌ترین زمان در یک روز فصل تابستان بین ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر است. دکتر آدیمولام توصیه می‌کند که برنامه تمرینی خود را طوری تنظیم کنید که قبل یا پس‌ازاین ساعت‌هایی باشد که هوا بسیار گرم است. توصیه می‌شود که برای انجام دیگر فعالیت‌هایی همچون باغبانی قبل یا بعدازاین ساعت‌ها اقدام کنید یا اگر مجبور هستید که در این ساعت‌ها تمرین کنید، بهتر است که این تمرین‌ها را در فضای بسته و خنک انجام دهید.

       6. لباس مناسب بپوشید. علاوه بر گرما آفتاب‌سوختگی نیز به بدن استرس وارد می‌کند. دکتر رینکر می‌گوید که اگر برای یک مدت طولانی در معرض آفتاب بمانید و پوست شما بسوزد، دیابت شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. توصیه می‌شود که در روزهای گرم تابستان از کلاه لبه‌دار و کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا از بدن خود در برابر آفتاب‌سوختگی و سرطان پوست محافظت کنید. دکتر آدیمولام می‌گوید که لباس‌های سبک و روشن در خنک نگه‌داشتن بدن شما موثر است.

       7. از راه رفتن با پای‌برهنه خودداری کنید. فصل تابستان که می‌رسد بعضی از افراد از کفش‌های صندل استفاده می‌کنند و حتی بعضی از افراد با پای‌برهنه راه می‌روند. اما در افراد مبتلابه دیابت محافظت از پا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دکتر رینکر می‌گوید:« پیشنهاد این است که در فصل تابستان کفش‌های راحت و بازی بپوشید که اجازه تنفس به پاهای شما را می‌دهند. » علاوه بر این، دکتر رینکر می‌گوید که کفش‌های یوگای جلوبسته می‌توانند گزینه خوبی باشند. او خاطرنشان می‌کند که هر روز پاهای خود را بررسی کنید، چون افراد مبتلابه دیابت غالبا حس بخشی از پای خود را از دست می‌دهند و امکان دارد که به دلیل همین بی‌حسی روی چیزی پا بگذارند و متوجه فرورفتن آن در پای خود نشوند. دکتر آدیمولام می‌گوید:

       «اگر پاهای خود را هرروز بررسی نکنید، این امکان وجود دارد که عفونتی در پای شما آغازشده باشد و شما متوجه آن نشده باشید، بنابراین از کفش‌های راحتی استفاده کنید که باعث تاول یا بریدگی پوست پای شما نمی‌شوند. »

       8. خودتان را دور از گرما نگه‌دارید. اگر هوا بسیار گرم است و قند خون شما دچار نوساناتی می‌شود، بهتر است که در فضای خنک بمانید و از بیرون رفتن خودداری کنید. حتی اگر دمای خانه شما هم زیاد است، می‌توانید به یک پاساژ خرید یا سینمایی بروید که خنک است.
everydayhealth
برچسب ها: دیابت ، تابستان ، گرما
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: