وی با بیان اینکه در اعتباربخشی به دنبال بهبود کیفیت خدمات، کنترل و کاهش خطاهای پزشکی هستیم، ادامه داد: نتیجه اعتبار بخشی موفق این است که رضایت مردم و جامعه به مراکز درمانی جلب شده و مراکز درمانی و پزشکان مسئولیت پذیر و پاسخگو باشند، بنابراین در این اعتباربخشی که شامل چهار درجه برای بیمارستانها است، بعد از انجام ارزیابیها به بیمارستانها درجه اعتبار می دهیم.
میردهقان همچنین اظهار کرد: البته نظام اعتباربخشی ما جوان است، اما از تجربیات بین المللی برای آن استفاده کردهایم تا کیفیت واقعی خدمات را در مراکز درمانی مشاهده کنیم. در عین حال بعد از اعتباربخشی، بیمارستانها موظفند بر اساس درجه بیمارستان و تعرفه مصوب هیئت وزیران، تعرفه از مردم دریافت کنند. بنابراین همه مراکز دولتی خصوصی، خیریه و عمومی غیر دولتی موظفند این درجه را در معرض دید عموم قرار دهند.
وی با تاکید بر لزوم بومی کردن استانداردها و اینکه آنها در راستای سیاستهای ملی باشند، گفت: در این اعتباربخشی جدید استانداردها با سیاستهای وزارت بهداشت منطبقتر شده و در عین حال بومیتر شده است. همچنین ارزیابان را نیز به صورت حرفهای آموزش میدهیم. بر این اساس امیدواریم از ابتدای آبان ماه آمادگی اجرای آن را داشته باشیم و ابتدا اعتباربخشی را برای کلیه بیمارستان ها انجام دهیم و بعد آن را در مراکز دیگر توسعه دهیم.
میردهقان با بیان اینکه از همه مراکز درمانی انتظار داریم که صبر کنند تا کتاب راهنمای آن در این زمینه آماده شود، گفت: اصلا در این زمینه نیازی به هزینه کردن نیست و اگر رئیس بیمارستانی برای خودش مشاور کیفی از خارج از بیمارستان انتخاب کرد، ما میفهمیم که او اعتقادی به کیفیت و پیاده کردن استانداردها ندارد. در عین حال تاکید میکنم که در برخی سنجههای اعتباربخشی، نمره منفی را هم لحاظ کردهایم.
میردهقان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این اعتباربخشی هزینههای القائی را کاهش میدهد یا خیر؟ گفت: در بحث هزینههای القائی، استانداردهایی اعلام شده و از بیمارستانها خواستهایم که ابتدا برای خودشان آموزشهایی داشته باشند تا بتوانند خود در این زمینه اصلاحاتی انجام دهند.