کد خبر: ۱۱۵۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۲۵ تير ۱۳۹۵ - 2016July 15
شفا آنلاین>سلامت>یک مطالعه جدید نشان داده که نوعی درمان باستانی چینی موسوم به طب فشاری می‌تواند باعث کاهش علائم خستگی در زنان پس از درمان سرطان پستان شود.
به گزارش شفا آنلاین،  حدود یک‌سوم از زنان تا ۱۰ سال پس از پایان مراحل درمانی سرطان پستان خود احساس خستگی کم تا شدید را تجربه می‌کنند. این نوع طب از زمان چین باستان کاربرد داشته و شامل اعمال فشار با انگشت شست یا دستگاهی خاص بر نقاطی مخصوص روی بدن است.

       برای انجام این مطالعه که نتایج آن در JAMA Oncology منتشر شده است، محققان آثار دو نوع طب فشاری آرامش‌بخش و تحریک‌کننده را در این زمینه مورد بررسی قرار دادند. در مجموع ۴۲۴ زن نجات یافته از سرطان پستان در این تحقیق شرکت کرده بودند که به صورت تصادفی ملزم به اجرای یکی از روش‌ها برای کاهش خستگی شده بوند. این روش‌ها شامل پیگیری روش‌های معمول خود همچون پناه بردن به خواب و استراحت یا استفاده از روش‌های آرام‌کننده طب فشاری و تحریک نقاطی خاص از بدن با استفاده از این طب می‌شد. به زنان استفاده‌کننده از طب فشاری نیز روش استفاده آموزش داده شد.

       پس از ۶ هفته، سطح طبیعی خستگی در زنانی که روش‌های آرامش‌بخش طب فشاری را انجام داده بودند 2/66 درصد، در آنها که از روش تحریک نقاط خاص استفاده کرده بودند 9/60 درصد و در زنانی که روش‌های طبیعی معمول همچون استراحت و خوابیدن را برای کاهش درد به کار گرفته بودند 1/30 درصد گزارش شد که به‌وضوح نشان می‌دهد استفاده از روش آرامبخش طب فشاری اثر قابل توجهی دارد.

       سوزانا زیک، استاد محقق در دانشگاه میشیگان و نویسنده ارشد این مطالعه با اشاره به نتایج آن گفت: «خستگی علامت ناشناخته‌ای در اغلب بیماری‌های مزمن از جمله سرطان است که آثاری قابل توجه بر کیفیت زندگی به جا می‌گذارد. طب فشاری را می‌توان به آسانی یاد گرفت و بیماران می‌توانند خودشان آن را به کار گیرند تا خستگی ناشی از چنین بیماری‌هایی را کاهش دهند.»
برچسب ها: خستگی ، کاهش ، طب فشاری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار