کد خبر: ۱۱۵۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۵ - 2016July 14
شفا آنلاین>سلامت>معاون پژوهش وفناوری وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی با بیان اینکه ادعای سونامی سرطان در کشور ادعای بی اساس و بدون مطالعات علمی است گفت: شیوع سرطان در کشور ما از متوسط جهانی بسیار پایین تر است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر رضا ملک زاده روز پنجشنبه در حاشیه نشست روسای دانشگاه های علوم پزشکی منطقه پنج در گفت وگو با خبرنگاران افزود: متوسط جهانی این بیماری 180 مورد در هر صد هزار نفر ودر کشورمان 134 مورد در هر صد هزار نفر است.

وی ادامه داد: کسانی که از سونامی سرطان وهجمه بی رویه این بیماری سخن می گویند قطعا اطلاعات علمی و آماری دقیقی در اختیار ندارند.
وی با بیان اینکه کشورمان درزمینه پیشگیری ودرمان سرطان به پیشرفت های علمی دقیق دست یافته است گفت:شایع ترین مورد بیماری سرطان معده در مردان و سرطان سینه در زنان گزارش شده که آمار مبتلایان در استان های شمالی کشور بیشتر است.
این متخصص علوم پزشکی عامل 35 درصد از سرطان ها را چاقی شکمی ومصرف دخانیات ورژیم نامناسب غذایی ذکر کرد وگفت:متاسفانه شرایط از نظر مصرف دخانیات به ویژه قلیان در جامعه نامطلوب است.

**مردان قد بلند ایرانی
معاون پژوهشی وزیر بهداشت در ادامه به برخی از شاخصه بهداشتی سلامت در کشور اشاره کرد وگفت:افزایش شاخص های سلامت موجب شده که کشورمان در ردیف مناطق دارای مردان قد بلند قرار گیرد.
وی ادامه داد:بر اساس مطالعات انجام شده مردان ایرانی در بین 180 کشور جهان در چهل سال گذشته روند افزایش در بلند قدی داشته اند به طوری که اکثر فرزندان از پدرانشان بلندقد تر بوده اند.
وی گفت:در این زمینه می توان امید داشت که قد مردان ایرانی حدود 16 سانتی متر نسبت به چهل سال گذشته بلند تر باشد.

**پزشک خانواده و زمین مین
معاون وزیر بهداشت اجرای طرح های سلامت از جمله طرح تحول وطرح پزشک خانواده را عاملی برای افزایش شاخص های سلامت بر شمرد و گفت:پزشک خانواده که متاسفانه برخی از افراد با نگاه غیر کارشناسی آن را تحلیل می کنند تاثیر بسزایی در افزایش شاخص های سلامت داشته است، موفق ترین کشورهای دنیا مناطقی هستند که طرح پزشک خانواده را اجرا کرده اند که از جمله این مناطق کشور انگلستان است .
دکتر ملک زاده در ادامه به برخی از ایراداتی که غیر کارشناسی به پزشک خانواده وار می آید اشاره کرد و گفت : عدم مراجعه مستقیم به متخصصین موضوعی است که در نگاه نخست به عنوان ایراد این طرح مطرح می وشد در حالی که این فضیلت های نظام سلامت و از مواهب طرح پزشک خانواده است که بیمار ابتدا نزد پزشک خانواده معاینه و پایش سلامت شود و در صورت نیاز به مراحل بالاتر ارجاع داده شود .
وی گفت:بسیاری از صاحب نظران محیط بیمارستان را مانند زمین مین گذاری شده توصیف می کنند این به منزله آن است که ورود به بیمارستان می تواند در عین شفابخش بودن عوارضی نیز به دنبال داشته باشد پزشک خانواده آمده است تا مردم را از ورود غیر ضروری به بیمارستان باز دارد ودر واقع نجات بخش آنها از عوارض بیمارستانی باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: