کد خبر: ۱۱۵۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۱ تير ۱۳۹۵ - 2016July 11
شفا آنلاین>سلامت> نتایج آزمایشات روی کودکان تهرانی که مشکلات استخوانی دارند، نشان می‌دهد تعداد زیادی از این کودکان کمبود ویتامینD دارند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپیددر این تحقیقات نقش آلودگی هوا در افزایش نرمی استخوان اطفال و نرسیدن ویتامینD به آنها از طریق نور آفتاب مشهود است. به صورت کلی پوکی استخوان به کمبود مواد معدنی در استخوان‌ها گفته می‌شود و اساسا علائم و اثرات آن در کودکان در حال رشد که صفحه رشد استخوانی آن‌ها باز است، نسبت به افراد بالغ متفاوت است. معمولاً کمبود مواد معدنی در سنین رشد، موجب نرمی استخوان می‌شود که اثرات آن بیشتر در نزدیکی صفحات رشد دیده می‌شود. یا راشیتیسم در سنین بالا پوکی استخوان یا استئوپروز نامیده می‌شود.

تفاوت اینجاست که در کودکان پوکی استخوان وجود ندارد، مگر در شرایط خیلی خاص که تغدیه بسیار نامناسب باشد و مواد معدنی، مواد عالی و ویتامین‌های غیرمعدنی در بدن وجود نداشته باشد یا بسیار کم باشد.

       شایع‌ترین بیماری استخوانی در اطفال نرمی استخوان است. نرمی استخوان به طور معمول به دلیل کمبود ویتامینD است. این ویتامین منابع مختلفی از جمله منبع خوراکی دارد و در بسیاری از غذا‌ها از جمله در گوشت، ‌لبنیات و مواد پروتئینی یافت می‌شود، اما منبع مهم ویتامینD آفتاب است و به همین دلیل در مناطقی که هوای پاکیزه‌تری داریم، نرمی استخوان در اطفال کمتر مشاهده می‌شود. در حال حاضر در شهر تهران تعداد زیادی از کودکان هستند که با مشکلات استخوانی مراجعه می‌کنند و آزمایش‌هایی را انجام می‌دهند که در بیشتر موارد نتیجه این آزمایش‌ها کمبود ویتامینD را در آنها مشخص می‌کند و به همین دلیل بسیاری از پزشکان اطفال برای بچه‌ها از ماه‌های چهارم و پنجم به بعد و در دوره‌های شیرخواری مصرف این ویتامین را تجویز می‌کنند. آلودگی هوا مانع رسیدن اشعه‌های مفید آفتاب و برخورد مستقیم آن با پوست می‌شود و به همین دلیل تحقیقات نشان می‌دهد که در طول زمستان آثار کمبود ویتامینD بیشتر از تابستان و بهار است.

با این همه آمار دقیقی از نرمی استخوان در اطفال وجود ندارد. میزان طبیعی ویتامینD در بدن انسان ۳۰ تا ۷۰ است، در حالی که ۵۰ درصد اطفالی که آزمایش ویتامینD را انجام می‌دهند، زیر وضعیت نرمال هستند. به همین خاطر ضروری است اقدامات لازم در خصوص افزایش کمبود ویتامینD در اطفال انجام شود، چرا که کمبود این ویتامین در بروز بیماری‌هایی نظیر‌ ام اس موثر است و در آینده می‌تواند روی سلامت نسل بعدی تاثیر منفی داشته باشد.

       علاوه بر مشکلاتی که کودکان تهرانی به آن دچار هستند، پوکی استخوان در بزرگسالان ایرانی هم بسیار دیده می‌شود و به عنوان بیماری پنهان شایع در ایران از آن یاد می‌شود. این بیماری در افراد بالغ و به خصوص در بانوان بیشتر است. به همین خاطر ضرورت دارد زنان برای بهتر شدن ساختار استخوان تغدیه مناسب و ورزش کافی داشته باشند. البته برخی تصورات غلط در بین زنان وجود دارد، مبنی بر اینکه در صورت تغذیه مناسب و مصرف ویتامینD از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری خواهد شد. در صورتی که این موضوع حقیقت ندارد و اگر فعالیت فیزیکی مناسب وجود نداشته باشد، ساختار استخوان اشکال پیدا می‌کند و احتمال ابتلا به پوکی استخوان زیاد می‌شود. به همین علت به زنان توصیه می‌شود که حتماً ساعاتی را در روز به ورزش اختصاص دهند.
تقی بغدادی
رئیس انجمن جراحان ارتوپدی اطفال

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: