کد خبر: ۱۱۵۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۸ - ۱۹ تير ۱۳۹۵ - 2016July 09
شفاآنلاین :سلامت >حوادث پزشکی >اوایل فروردین ماه امسال بود که خبر بستری شدن عباس کیارستمی کارگردان برجسته سینما روی خروجی برخی از رسانه‌ها قرار گرفت که حاکی از وخامت اوضاع عمومی او بود.
به گزارش شفاآنلاین، عباس کیارستمی از اواخر اسفند ماه سال گذشته به دلیل مشکلات گوارشی در بیمارستان بستری شد و در پی شدت گرفتن مشکلات جسمی و با نظر پزشکان معالج 4 مرتبه تحت عمل حراجی قرار گرفت. با اعلام این خبر در حالی که اطلاعات و گفته‌های ضدو نقیض زیادی درباره علت بستری شدن کیارستمی در رسانه‌ها منتشر می‌شد و برخی از رسانه‌ها از ابتلای او به سرطان خبر می‌دادند در نهایت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 13 فروردین به عیادت این کارگردان رفت و اعلام کرد که کیارستمی به دلیل مشکلات گوارشی در بیمارستان بستری شده و تحت عمل جراحی «پولیپ روده» قرار گرفته و روند درمانی اش را سپری می‌کند.


وزیر بهداشت آن زمان با تشریح بیماری این فیلمساز وضعیت او را مساعد عنوان کرد و از ترخیص او ظرف ده روز آینده خبر داده بود. دکتر هاشمی همچنین قصور جراحان را به نوعی رد کرده و گفته بود به وجود آمدن عفونت، ارتباطی به جراحان نداشته است و بعد از انجام جراحی بیمار دچار التهاب کیسه صفرا شده بود. البته چنین چیزی گاهی اوقات پیش می‌آید و ممکن است هیچ ربطی هم به جراحی نداشته باشد. اما تنها پس از یک هفته از ملاقات وزیر بهداشت، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسمی حرف‌های جنجالی زد و اعلام کرد که اگر وزیر بهداشت نبود، همان شب کیارستمی تمام می‌کرد.

گزارش‌های رسمی تیم درمانی عباس کیارستمی نشان می‌داد وی تحت جراحی‌های متعددی قرار گرفته و عفونت بعد از عمل نیز تا حدود زیادی برطرف شده است و به دلیل التهاب زیاد، کیسه صفرای وی نیز برداشته شده است. به گفته تیم پزشکی، نخستین عمل جراحی کیارستمی، درمانی بوده است. دومین عمل به دلیل خونریزی داخلی صورت گرفت و سومین عمل برای برداشتن کیسه صفرا و آخرین عمل به دلیل عفونت پیشرفته بوده است.


در شرایطی که گفته می‌شد وضعیت عمومی کیارستمی روبه بهبودی است و به استراحت سه ماهه نیاز دارد وی برای ادامه درمان خود از 8 تیر ماه به کشور فرانسه سفر کرد و در نهایت پس از 5 روز در فرانسه درگذشت. با اعلام این خبر، شایعه‌ها در مورد اهمال پزشکان معالج قوت گرفت و اظهار نظر‌های متعددی در مورد بیماری این کارگردان در رسانه‌ها مطرح شد. حالا اما رسانه‌ها از قصور پزشکی در ماجرای پرونده پزشکی عباس کیارستمی خبر می‌دهند، اشتباهاتی که گویا تأثیرات منفی زیادی بر وضعیت جسمی و روند درمانی وی گذاشت. ماجرای قصور پزشکی با انتشار صحبت‌های بریده عباس کیارستمی در صفحه فیسبوک محمد شیروانی قوت گرفت.

 شیروانی به نقل از این کارگردان نوشت: « قرار بود دکتر من رو عمل کنه. بعداً فهمیدم که پسرش من رو عمل کرده و تازه در شأنش نبودم و عمل رو سپرده به دستیار پنجاه ساله‌ش!...هر جا اعتماد می‌کنی بکن ولی به اونایی که پدرشون مشهور بوده؛ نکن. خواستن و نتونستن...وقتی دکترم اخبار رو در روزنامه‌ها خوند و فهمید این بیمار خیابونی نبوده؛ دستپاچه شد و مصاحبه کرده و گفته گویا بیمارم شهرتی دارد و در خارج او را می‌شناسند...من باورم نمیشه دیگه بتونم روی پا وایسم و فیلم کار کنم. »


حالا در شرایطی که حرف‌ها و شنیده‌های زیادی در مورد وضعیت درمانی این کارگردان مطرح می‌شود و برخی خطا و قصور پزشکان و جراحان را عامل وخامت حال عباس کیارستمی عنوان می‌کنند که البته باعث سردرگمی رسانه‌ها و علاقه‌مندان به این کارگردان شده است کمپینی با عنوان پیگیری پرونده پزشکی عباس کیارستمی تشکیل شده است.

 بسیاری از هنرمندان و اصحاب رسانه قصور پزشکان بیمارستان جم را عامل اصلی درگذشت عباس کیارستمی می‌دانند اما مدیر عامل بیمارستان «جم» در پاسخ به شایعات موجود درباره قصور بیمارستان جم در قبال عباس کیارستمی گفت: «ما تمام اطلاعات پیرامون درمان عباس کیارستمی را در زمان حیات این کارگردان از طریق دانشگاه علوم پزشکی اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. تمامی اطلاعات در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران موجود است و هرکس ابهامی دارد می‌تواند از طریق روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی در جریان جزئیات درمان ایشان قرار بگیرد.

 درباره شایعه عدم حضور پزشک جراح حین جراحی پولیپ روده، «سیدجواد حاجی میراسماعیلی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران به خبرنگار ما گفت: مرحوم کیارستمی در بیمارستان جم زیر نظر ما بود. اولاً باید اعلام کنم که دکتر میر بزرگ فعلاً هیچگونه عمل جراحی انجام نمی‌دهند و پسرشان در بیمارستان جم جراحی می‌کند، دوماً اینکه در بیمارستان‌های آموزشی دستیار حضور دارد و در بیمارستان‌های خصوصی به طور قطع در کنار جراح باید کمک جراح هم باشد.


حاجی میراسماعیلی در پاسخ به این پرسش که آیا حین جراحی دکتر میر در اتاق عمل حضور داشته یا خیر گفت: ما نمی‌توانیم مشخص کنیم پزشک جراح در اتاق عمل بوده یا خیر باید اقدام کارشناسی انجام شود همچنین اینکه قصوری رخ داده یا نداده آن را هم باید تیم کارشناسی مشخص کنند و ما نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایران مسئول رسیدگی به مسأله فنی دانشگاه هستند عنوان کرد: هر عمل جراحی یکسری عوارض در پی دارد کما اینکه از همان زمان که وزیر بهداشت به عیادت مرحوم کیارستمی رفت معاونت درمان دانشگاه پیگیر رسیدگی به وضعیت مرحوم کیارستمی بود و گزارش پزشکی‌شان را به وزیر بهداشت اطلاع می‌دادیم.

دکتر «رضا لاری پور» سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور نیز در این باره گفت: رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به معاون دادستان انتظامی نظام پزشکی دستور پیگیری و رسیدگی به پرونده پزشکی «کیارستمی» را داده و قرار است روز دوشنبه با تشکیل تیم پزشکی اصل پرونده که از بیمارستان جم و آراد جمع‌آوری شده، در اختیار تیم کارشناس قرار بگیرد.


دکتر لاری پور در ادامه افزود: با توجه به اینکه گفته می‌شود مرحوم کیارستمی به دلیل خونریزی مغزی و مصرف داروهای ضد انعقاد خون فوت کرده‌اند سازمان نظام پزشکی کشور به نظام پزشکی فرانسه نامه‌ای نوشته و درخواست کرده این کشور پرونده پزشکی کیارستمی را در اختیار تیم کارشناس ایران قرار دهد.


به گفته سخنگوی سازمان نظام پزشکی، از نظر پزشکان ایران سفر مرحوم کیارستمی که بنا به درخواست شخصی‌شان و با آمبولانس هوایی به پاریس صورت گرفت به صلاح‌شان نبود و آنها با سفر وی مخالف بودند همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است مرحوم کیارستمی در طول سفر 5 ساعته از داروهای ضد انعقاد خون استفاده کرده که این دارو‌ها گاهی شبیه به شمشیر دو لبه عمل می‌کنند. بنابراین باید مشخص شود که علت فوت دقیقاً ناشی از چه چیزی بوده است.


وی همچنین درباره حضور و عدم حضور پزشک معالج در اتاق عمل اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: پرونده در بیمارستان جم موجود است اما اینکه در فرانسه چه اتفاقی برای وی رخ داده نمی‌دانیم چرا که همه مخالف سفر مرحوم کیارستمی به فرانسه بودند.


دکتر «علی فتاحی» معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده پزشکی کیارستمی به خبرنگار ما گفت: معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی هفته گذشته پرونده مرحوم کیارستمی را از بیمارستان جم و آراد گرفته و در حال حاضر تیم کارشناسی در حال بررسی دقیق پرونده پزشکی آن مرحوم هستند از آنجا که عباس کیارستمی چهاربار تحت عمل جراحی قرار گرفت پرونده پزشکی‌شان پرونده سنگینی است و حداقل یک ماه طول می‌کشد تا تیم کارشناس نتیجه نهایی را به ما اعلام کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کیارستمی قربانی قصور پزشکی شد و پزشک جراح  حین جراحی در اتاق عمل حضور نداشته و کمک جراحش، جراحی پولیپ روده را انجام داده است گفت: هنوز اطلاعات دقیقی در مورد حضور یا عدم حضور جراح در اتاق عمل موجود نیست اما چنانچه ثابت شود هیچ عارضه‌ای حین جراحی پولیپ روده ایجاد نشده و قصوری هم رخ نداده باشد اما پزشک انتخابی بیمار در اتاق عمل حضور نداشته و جراحی توسط کمک جراح انجام شده ما آن را تقصیر حساب می‌کنیم حتی اگر کمک جراح یا دستیار هیچگونه کوتاهی نکرده باشد و بیمار دچار عوارض طبیعی عمل جراحی شود.
دکتر فتاحی با بیان اینکه خانواده مرحوم کیارستمی تاکنون شکایتی مبنی بر قصور پزشکی رخ داده انجام نداده‌اند، گفت: پرونده پزشکی عباس کیارستمی جنبه اجتماعی و عمومی پیدا کرده و رسانه‌ای شده است بنابراین به نظر می‌رسید که مسأله مهم و حادی وجود دارد و لازم است دادستان وارد شود تا چنانچه خطایی رخ داده با آن برخورد شود.  
وی در پاسخ به شایعات موجود درباره قصور بیمارستان جم در قبال عباس کیارستمی گفت: «ما تمام اطلاعات پیرامون درمان عباس کیارستمی را در زمان حیات این کارگردان از طریق دانشگاه علوم پزشکی اطلاع‌رسانی کرده‌ایم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: