کد خبر: ۱۱۴۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۶ تير ۱۳۹۵ - 2016July 06
شفا آنلاین>سلامت>توصیه می‌شود که در فصل گرما و روزهای گرم استفاده از کرم ضد آفتاب را تبدیل به یکی از کارهای روزمره خود کنید.
به گزارش شفا آنلاین،  اکثر افراد تنها بخشی از بدن خود را با کرم‌های ضد آفتاب می‌پوشانند و بخش‌های دیگر بدن خود را نادیده می‌گیرند. با توجه به این موضوع در این مقاله سعی داریم تا به این مطلب بپردازیم که افراد برای کدام بخش از بدن خود از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمی‌کنند و معمولا سرطان‌های پوستی همچون سرطان سلول‌های پایه‌ای و سرطان سلول‌های فلسی در کدام بخش از بدن رخ می‌دهند. این سرطان‌ها معمولا به دلیل تماس با نور مستقیم خورشید ایجاد می‌شوند، درحالی‌که ملانوم در بخش‌هایی از بدن رخ می‌دهد که در معرض نور خورشید نیستند.

        پوست سر: پوست سر یکی از مرسوم‌ترین بخش‌های بدن است که امکان وقوع سرطان در آن وجود دارد. هنگام فعالیت در هوای گرم از کلاه یا کرم‌های ضد آفتاب افشانه‌ای یا پودری استفاده کنید. طریقه استفاده از کرم‌های ضد آفتاب پودری یا افشانه‌ای این است که ابتدا آن‌ها را به سر خود بزنید و سپس با استفاده از یک برس نرم کرم را به پوست سر خود برسانید.

        گوش‌ها: پزشکان نمونه‌های بسیاری از پیش سرطان (Pre-cancer) را روی گوش‌های بیماران یافته‌اند. در مقایسه با قسمت راست صورت تعداد پیش سرطان در قسمت چپ صورت اندکی بیشتر است، چون زمانی که رانندگی می‌کنیم گوش سمت چپ صورت ما در معرض تماس مستقیم با نور خورشید است. توصیه می‌شود که به هنگام رانندگی به گوش‌های خود، مخصوصا گوش سمت چپ صورت خود کرم ضد آفتاب با SPF 30 بزنید. یکی از بهترین راه‌ها برای عدم فراموشی در استفاده از کرم ضد آفتاب این است که همواره در ماشین یا کیف‌دستی خود یک کرم ضد آفتاب داشته باشید.

        پلک‌ها: 5 تا 10 درصد سرطان‌های پوست روی پلک‌ها رخ می‌دهد. او توصیه می‌کند که به پلک‌های خود نیز کرم ضد آفتاب بزنید، اما اگر پلک‌ها یا اطراف چشم شما به کرم‌های ضد آفتاب حساس هستند، از عینک‌های ضد آفتاب استفاده کنید که به‌طور کامل پلک‌ها و اطراف چشم‌های شمارا می‌پوشاند. علاوه بر این، این عینک‌های ضد آفتاب باید قابلیت محافظت از اشعه فرابنفش خورشید را نیز داشته باشند.

        لب‌ها: محافظت از لب‌ها در برابر نور خورشید دشوار است، چون برای این کار به محصولی نیاز دارید که مخصوص لب‌ها باشد. لب‌ها یکی از خطرناک‌ترین نقاط بدن برای سرطان‌های پوست هستند، چون میزان متاستاز یا انتشار سرطان‌های سلول فلسی روی لب‌ها تا 20 درصد است، درحالی‌که میزان متاستاز این سرطان در اکثر بخش‌های بدن 1 درصد است.» اخیرا تحقیقی روی افراد علاقه‌مند به ساحل انجام‌گرفته که نشان می‌دهد که 70 درصد این افراد از هیچ محافظ لبی استفاده نمی‌کردند و از میان افرادی که به‌درستی از کرم‌های ضد آفتاب استفاده می‌کردند تنها 37 درصد آن‌ها از محصولات محافظت‌کننده لب استفاده می‌کردند. توصیه می‌شود از روغن بلسام دارای SPF 30 برای لب‌های خود استفاده کنید و در طول تماس با آفتاب به استفاده یک‌باره از آن اکتفا نکنید.

        گردن و قفسه سینه: اکثر زنان از کرم ضد آفتاب تنها برای صورت خود استفاده می‌کنند و گردن و قفسه سینه خود را نادیده می‌گیرند. بسیاری از زنانی که دچار سرطان سلول‌های پایه‌ای و سرطان سلول‌های فلسی در پوست قفسه سینه می‌شوند، به پشت و کناره‌های گردن خود کرم‌های ضد آفتاب نمی‌زنند. این امکان وجود دارد که افراد علاقه‌مند به فضای باز، مانند گلف بازها مبتلابه سرطان پوست روی پشت گردن خود شوند. بنابراین، توصیه می‌شود که به تمام گردن خود نیز کرم ضد آفتاب بزنید و اگر تی‌شرت شما یقه‌هفت یا یقه‌باز است به قسمت پایین گردن یا قفسه سینه خود نیز کرم ضد آفتاب بزنید.

        دست‌ها: پشت دست‌های شما همواره در معرض نور خورشید هستند و پشت دست‌های شما قسمتی از بدن است که می‌تواند سن واقعی شما و میزان آسیب شما از اشعه فرابنفش خورشید را نشان دهد. پزشکان با موارد بسیاری از پیش‌سرطان در پشت دست‌ها و همچنین ساعد مواجه می‌شوند. در یکی از تحقیقات نشان داده‌شده است که کمتر از پنجاه‌درصد از افراد علاقه‌مند به ساحل به پشت دست‌های خود کرم ضد آفتاب می‌زنند. توصیه می‌شود که برای محافظت از دست‌های خود به‌طور مکرر از کرم ضد آفتاب با SPF 30 استفاده کنید.

        لبه‌های اطراف لباس شنا یا مایو: اکثر افرادی که به ساحل می‌روند معمولا به لبه‌های اطراف لباس شنای خود توجه نمی‌کنند. بسیاری از افراد در لبه‌های اطراف لباس شنای خود لایه نازکی از آفتاب‌سوختگی دارند، چون این افراد دوست نداشتند که کرم ضد آفتاب به لباس شنای آن‌ها برخورد کند و باعث کثیفی لباس شنای آن‌ها شود. بنابراین 15 دقیقه پیش از پوشیدن لباس شنای خود از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا کرم ضد آفتاب خشک شود و دیگر باعث کثیفی لباس شنای شما نشود.

        پاها: قسمت رویی پاهای ما یکی دیگر از بخش‌هایی است که غالبا موردتوجه قرار نمی‌گیرد. بنابراین، اگر در فصل گرم از صندل‌ها یا کفش‌های روباز استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود که ابتدا به پاهای خود کرم ضد آفتاب بزنید و بعد از صندل یا کفش‌های روباز استفاده کنید.
EveryDay Health
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: