کد خبر: ۱۱۴۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۵ - 2016July 05
شفا آنلاین>سلامت جنسی> بالاخره محققان توانستند بر یک عمر جدل بر سر تعیین بهترین روش جراحی برای درآوردن بافت سرطانی پروستات فائق آیند و برنده این میدان، روبوتیک پروستاتکتومی است. نتایج این مطالعه در نشریه Journa- of Urology منتشر شده است.

به گزارش شفا آنلاین،    محققان درنهایت به این نتیجه رسیده‌اند که روبوتیک پروستاتکتومی در زمینه کارآیی انکولوژیک و نرخ عوارض، برتر یا حداقل برابر با پروستاتکتومی باز است. به نظر می‌رسد اغلب متون موجود از روبوتیک پروستاتکتومی حمایت کرده و دیگر زمان آن فرا رسیده تا این بحث و جدل‌ها مهر پایان بزنیم. شاید نتایج مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده، به پایان پذیرفتن بحث‌ها کمک کرده و پروسیجرهای رقیب را با هم مقایسه کرده است.

       در یک مطالعه کوهورت مبتنی بر جمعیت، محققان دانشگاه شیکاگو، بیمارانی را شناسایی کردند که به دلیل ابتلا به سرطان پروستات غیرمتاستاتیک در سال‌های 2010 یا 2011 تحت درمان قرار گرفته بودند. از میان این مردان، 73 هزار و 131 نفر تحت پروستاتکتومی لاپاروسکوپیک با حمایت روبات و 23 هزار و 804 بیمار نیز با پروستاتکتومی رادیکال باز درمان شده بودند.

       در مقایسه با جراحی باز، روبوتیک پروستاتکتومی، به‌طور مستقل، مرتبط با کاهش بالینی معنی‌دار در حاشیه‌های مثبت جراحی بودند. این پیامد، نخستین هدف محققان در نظر گرفته شده بود.

       نکته جالب آنکه، همین نتایج معنی‌دار و قابل توجه برای پیامد ثانویه مطالعه، یعنی درمان رادیاسیون پس از جراحی و مورتالیتی در طول 30 روز اول پس از جراحی تکرار شد. مزایای انکولوژیک این روش درمانی در درجه اول در بیماران مبتلا به بیماری محدود در ارگان دیده شد.

       نکته مهم آن است که در آنالیزهای گرایش همسان کوهورت، روبوتیک پروستاتکتومی توانست خطر حاشیه‌های مثبت جراحی (نسبت شانس: 88/0)، استفاده از درمان رادیاسیون (نسبت شانس: 71/0) و مورتالیتی 30 روزه (نسبت شانس: 28/0) را به‌طور معنی‌داری کاهش دهد.

       تفاوتی در نرخ حاشیه‌های مثبت جراحی برای بیماران مبتلا به بیماری pT3، بین دو روش مذکور دیده نشد. این موضوع پیشنهاد می‌کند، زمانی که تهاجم به خارج از غده پروستات وجود دارد، بیولوژی تومور به جای رویکرد جراحی، وضعیت حاشیه را دیکته می‌کند. این نتایج با آنالیز رگرسیون چندمتغیره هم تائید شد.

       حاشیه‌های مثبت جراحی به عنوان پیامد اولیه استفاده شدند، زیرا داده‌ها در مورد عود بیوکمیکال در این کوهورت در دسترس نبودند. اما حاشیه‌ها یک عامل خطر برای عود بیوکمیکال بوده و تصمیم گیری را در مورد رادیاسیون پس از جراحی و درمان سیستمیک تحت تاثیر قرار می‌دهند. آنها همچنین می‌توانند مورتالیتی مخصوص بیماری را به‌طور معکوس متاثر کنند. به بیان دیگر، آنها مقیاس‌های مهم انکولوژیک هستند.

       با توجه به یافته‌های فوق، بحث‌هایی که در بیش از 10 سال گذشته ناکام مانده بودند، در حال حل شدن و برطرف شدن هستند، زیرا رویکرد روباتیک به پروستاتکتومی رادیکال، به شایع‌ترین روش جراحی پروستات در سراسر مراکز آکادمیک و بیمارستان‌های عمومی آمریکا تبدیل شده است.

       رویکرد رباتیک همواره مزایایی را، مانند از دست دادن خون کمتر، بستری کوتاه‌مدت‌تر در بیمارستان و کاهش عوارض نشان داده است. با توجه به مطالعات اخیر که همگی حاکی از بهبود پیامدهای انکولوژیک با رویکرد روباتیک هستند، مزایای اندکی هم برای جراحی باز برشمرده شده است.

       البته تاکنون کارآزمایی بالینی تصادفی شده‌ای انجام نشده که این دو روش را با هم مقایسه کند، بنابراین شواهد موجود بهبود خاصی در آینده پیدا نخواهند کرد.Medical Daily

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: