کد خبر: ۱۱۴۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۵ تير ۱۳۹۵ - 2016July 05
شفا آنلاین>سلامت>کبد چرب یا «استئاتوز» یکی از بیماری‌هایی است که این روزها بسیار شایع است و زیاد به چشم می‌خورد. نتایج تحقیقات و پژوهش‌های متخصصان نشان می‌دهد که این بیماری به طور مستقیم با سبک زندگی افراد در ارتباط است.

به گزارش شفا آنلاین،  به عبارت دیگر متخصصان بر این باورند که کبد چرب یکی از بدیهی‌ترین پیامد‌های زندگی ماشینی و کم تحرک امروزی است. از این‌رو افزایش دانسته‌ها و اصلاح سبک زندگی می‌تواند ما را در پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک کند.

دکتر حیدر شرفی  می‌گوید: هنگامی که روند شکستن چربی‌ها در کبد دچار اختلال شود، چربی در کبد ذخیره خواهد شد. با افزایش تدریجی حجم چربی‌های اندوخته شده به بیش از 10 درصد از اندازه کبد، این عضو حیاتی بدن با مشکلی به نام کبد چرب یا استئاتوز مواجه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مهمترین دلایل بروز این بیماری عنوان می‌کند: سبک زندگی یکی از مهمترین دلایل بروز این بیماری است. چاقی و افزایش وزن کنترل نشده بخصوص در دوران کودکی، استفاده از فست فودها و نوشابه‌های پرقند، نداشتن ورزش و فعالیت‌های منظم فیزیکی از جمله مواردی هستند که می‌توانند زمینه ابتلا به این بیماری را مهیا کنند. بنابراین استفاده از سبزیجات و میوه‌های تازه، غذاهای کم نشاسته و کم نمک در کنار انجام فعالیت‌های منظم و مناسب ورزشی می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به کبد چرب و عوارض آن نقش چشمگیری داشته باشد.

به گفته این هپاتولوژیست ، کبد چرب یک بیماری بدون علامت است و در بسیاری از موارد در هنگام انجام سونوگرافی یا آزمایش برای بیماری‌های دیگر، تشخیص داده می‌شود. این درحالی است که افراد پرخطر و مبتلایان به چاقی یا بیماری‌های چربی خون بالا و دیابت، باید به صورت دوره‌ای تحت آزمایش‌های خاص قرار گیرند تا در صورت ابتلا، بیماری بموقع تشخیص داده شود.

  دکتر شرفی با تأکید بر اهمیت تشخیص و درمان به موقع خاطرنشان می‌کند: هرچند عارضه کبد چرب بیماری نگران‌کننده‌ای نیست اما اگر به موقع درمان نشود یا تحت درمان مناسب قرار نگیرد می‌تواند با اختلال در عملکرد سلول‌های کبد و افزایش آنزیم‌های کبدی به سیروز کبدی و در نهایت به نارسایی کبد منجر شود.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: