کد خبر: ۱۱۴۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 03
شفا آنلاین>سلامت>هر کسی از یکی از عزیزان سالمندش مراقبت می‌کند، می‌داند که نظارت بر مصرف روزانه داروها به‌وسیله آنان کار مشکلی است.
به گزارش شفا آنلاین،اکنون، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که مشکل مصرف نکردن قرص‌ها با افزایش سن و نقصان حافظه، به‌خصوص در مردان افزایش می‌یابد. به گفته این پژوهشگران، این مشکل می‌تواند پیامدهای وخیمی داشته باشد.

       برندا جمیرسون از مرکز پژوهش بهداشتی رفتاری از دانشگاه دوک در شهر دورهام در کارولینای شمالی و سرپرست این پژوهش گفت: «اگر سالمندان مصرف داروهایشان را فراموش کنند یا آن‌ها را به‌طور مناسب مصرف نکنند، مشکلات پزشکی‌شان ممکن است بهبود نیابد یا بدتر شود.» یافته‌های این پژوهش در ژورنال جامعه طب سالمندان آمریکا در اوایل این ماه منتشر شده است.

       جمیرسون گفت: «عوارض جانبی وخیمی ممکن است درنتیجه مصرف داروها در زمان نادرست یا با دوز نادرست رخ دهد.» این پژوهش شامل بیش از ۴۱۰۰ نفر از ساکنان کارولینای شمالی می‌شد که ۶۵ سال یا بیشتر داشتند. همه این افراد مشکلات پزشکی مانند اختلال بینایی، اختلال شنوایی یا سابقه دیابت، فشارخون بالا، سکته مغزی، حمله قلبی یا سرطان داشتند. این بررسی نشان داد که اشکالات در مصرف داروهای مناسب در زمان مناسب با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد.

برای مثال در شروع این بررسی، فقط ۷ درصد از سالمندان نیاز به کمک برای مصرف داروهایشان داشتند. سه سال بعد، ۱۱ درصد از افرادی که در شروع بررسی برای مصرف داروهایشان نیاز به کمک نداشتند، نیازمند کمک برای این مورد شده بودند. این پژوهش نشان داد که درمجموع، افراد ۸۰ ساله و بیشتر نسبت به افراد ۶۵ تا ۶۹ ساله با احتمال 1/5 تا ۳ برابر بیشتر نیازمند کمک برای مصرف داروهایشان بودند. به نظر می‌رسید عوامل دیگری هم در افزایش میزان لغزش‌ها در مصرف دارو نقش دارند. جای تعجب نیست که نقصان‌های حافظه یک عامل اصلی باشد و افرادی که در انجام کارهای زندگی روزمره مشکل داشتند، نیز در معرض بالاترین خطر برای فراموش کردن قرص‌هایشان بودند. اما جنسیت هم اهمیت داشت؛ این بررسی نشان داد که مردان نسبت به زنان با احتمال 1/5 تا ۲ درصد بیشتر برای مصرف داروهایشان نیاز به کمک دارند.HealthDay
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: