کد خبر: ۱۱۴۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۵ - 2016July 02
شفا آنلاین>سلامت>پزشکان مجازی با ادعا که به جای درمان، درد روی درد بیمار می گذارند،به دغدغه ای برای دستگاه های قضایی و وزارت بهداشت تبدیل شده اند.
به گزارش شفا آنلاین، وقتی با تکنولوژی روز به روز سر و ته رفت و آمد های ما آدم ها آب می رود و حوصله ای برای خیلی از کارها برایمان نمی ماند، از یاد رفتن اهمیت سلامتی هم دور از انتظار نیست. این فراموشی تا جایی پیش می رود که حتی به یک مشاور مجازی برای درمان ،اعتماد و شاید بیشتر از توصیه های یک پزشک واقعی،مو به مو به گفته های او عمل کنیم 
حسن زاده عضو انجمن جراحان ارتوپدی این موجودات مجازی را سرکوب کرد و گفت: درمان و تشخیص بیماری ها بر اساس یک اصول اولیه به گرفتن شرح حال از بیمار ،معاینه بالینی و بررسی فیزیولوژی بیمار بستگی دارد. 


شنیدن کی بود مانند دیدن؟ 
وی ادامه داد: بنابراین اگر در درمان بیماری، بیماری دیده نشود و معاینه پزشکی از نزدیک صورت نگیرد برای درمان با مشکل جدی مواجه هستیم. استفاده از نرم افزار ها و فضای مجازی برای تشخیص یا درمان بیماری ها به علل مختلف حرفه ای ،فرد را دچار این مشکلات می کند. 

حسن زاده بیان کرد:در ویزیت های تلگرامی گزارش وضعیت یا شرح حال بیمار کامل نیست و پزشک یا درمانگر فقط به یافته هایی مثل نوار قلب ،عکس رادیولوژی و آزمایشات اکتفا می کند.از طرفی دیدن و لمس کردن یک گام اساسی در امر درمان محسوب می شود. 

مشاوره شاید ولی درمان نه! 
 عضو انجمن جراحان ارتوپدی با بیان اینکه فضای مجازی فقط برای گرفتن برخی مشاوره ها مناسب است، افزود: ویزیت از راه دور، راه را برای تشخیص درست با موانع رو به رو می کنند بنابراین در شبکه های مجازی فقط باید از پزشک برای اینکه به کدوم بخش یا کدام گروه از متخصصین مراجعه شود، مشاوره گرفت. 

میردهقان مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت نیز ویزیت های تلگرامی را قابل قبول ندانست و گفت: پرونده هایی در این خصوص در دست بررسی های قضایی است. از طرفی در این اواخر پزشکی را به دادگاه معرفی کردیم که در ایران زندگی نمی کند. 

درمان سنتی همیشه نتیجه نمی دهد 
حسن زاده درمان های توصیفی که در راستای افزایش آگاهی بیماران باشد را بلامانع خواند و افزود: مثلا برای ناراحتی در دستگاه گوارش،معرفی میوه، سبزی یا عرقیجات در حد یک رژیم درمانی با منشا گیاهی می تواند کمک کننده باشد. 

 وی تصریح کرد: البته باز هم در این مورد به یک دانش فنی وسیع نیاز است تا تعارض اطلاعات ایجاد نشود. به طور مثال در فضای مجازی گفته شده رنده کردن سیر و قرار دادن آن روی موضع درد مفاصل ،موجب کاهش درد می شود اما بعد از دو هفته بیمار با تاول های وسیع در ناحیه زانو به پزشک مراجعه کرده و دیده شده درمان سنتی کار را به اینجا رسانده است. 

پزشکان تلگرامی را لو دهید 
میردهقان عنوان کرد: نبود تبلیغات درست در حوزه سلامت منجر به بروز چنین تعارضاتی می شود. از طرفی مردم می توانند با در صورت مشاهده تبلیغات ناصحیح با شماره های 1590 و 1690 تماس گرفته تا وزارت بهداشت پیگیری کند. 

اعتماد به موجودات مجازی ریسک است حال اگر این اعتماد در حوزه سلامت صورت گیرد، نیاز به دقت و توجه بسیار دارد چراکه با یک پیروی نادرست، امکان بروز بزرگترین اشتباهات وجود دارد پس نباید ویزیت های تلگرامی را جدی گرفت.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: