کد خبر: ۱۱۴۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۱۲ تير ۱۳۹۵ - 2016July 02
شفا آنلاین>سلامت>با انتشار اخباری مبنی براینکه پزشکان زنان و زایمان با روش سوزن داخل قلب جنین، در بیمارستان‌های تهران اقدام به سقط غیرقانونی جنین‌های سالم می‌کنند، برآن شدیم تا طی گفت‌وگویی با اعظم السادات موسوی، رئیس انجمن زنان و زایمان ایران ابهامات به‌وجود آمده درخصوص صحت و سقم ماجرا را بررسی کنیم، که در ادامه می‌خوانید.

آیا با روش تزریق داخل قلب جنین می‌توان اقدام به سقط آن کرد؟
  به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید    به‌طورکلی یک سری روش‌های غربالگری بیماری‌های ژنتیک و بیماری‌های مادرزادی وجود دارد که در سه ماهه اول بارداری و تکرار آن در هفته 16 بارداری انجام می‌شود. این آزمایشات و غربالگری‌ها باید قبل از هفته 18 بارداری باشد. چنانچه محرز شد که جنین دچار نقص کروموزومی و ژنتیکی است، مجوز سقط که براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی به پزشکی قانونی ابلاغ شده است، صادر می‌شود. روش دیگری که مجوز سقط جنین را قانونی می‌کند، این است که ادامه بارداری برای حیات مادر خطر ایجاد کند. دراین خصوص نیز موارد بیماری‌هایی که مجوز سقط دریافت می‌کند، طبق لایحه مجلس شورای اسلامی مشخص شده است.


در اینگونه موارد، چنانچه دو پزشک معتمد، تایید کنند، که مادر بیماری دارد، مجوز سقط قبل از هفته 19 بارداری داده می‌شود. مواقعی که از سوزن برای تشخیص وضعیت جنین استفاده می‌شود، تحت عنوان آمینوسنتز مطرح می‌شود. یعنی زمانی که تست‌های غربالگری که از خون مادر گرفته می‌شود، اشکالاتی را نشان دهد که احتمال غیرعادی بودن در جنین را ثابت کند، برای تشخیص قطعی آزمایش ژنتیک از جنین گرفته می‌شود. این آزمایش‌ها ژنتیک به این صورت است که در هفته‌های اول بارداری قسمت کوچکی از جفت را برای بررسی‌های کروموزومی می‌فرستند. چنانچه جنین بزرگ‌تر باشد، از مایع آمینوتیک برای بررسی‌های بعدی استفاده می‌شود. در مواردی که مادری تحت آزمایش آمینوسنتز قرار می‌گیرد، درصد کمی (حدود 3 درصد ) امکان دارد، که خطر سقط او را تهدید کند. که حتما رضایت مادر گرفته می‌شود و به او توضیح داده می‌شود که چنانچه این آزمایش انجام شود، با احتمال 3 درصد ممکن است جنین سقط شود. اگر مادر راضی باشد، تست غربالگری آمینوسنتز انجام خواهد شد.

یعنی برای سقط از این روش استفاده نمی‌شود؟
       به عنوان رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان، هیچ زمانی نشنیدم که برای سقط جنین از روش تزریق داخل قلب جنین استفاده شود. روش‌های بهتری برای سقط جنینی که دارای مجوز قانونی است، وجود دارد که مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مثلا قرص‌های مخصوص. اما در مواردی هم ممکن است، برای سقط جنین غیرنرمال، از روش تزریق داخل قلب جنین استفاده شود، تا جنین موقع سقط و بیرون آورده شدن، زنده نباشد. به این ترتیب عوارض روحی و روانی برای مادر کمتر است. اینکه یک جنین سالم را به منظور سقط با روش سوزن از بین ببریم، برای متخصصان زنان و زایمان و پزشکان غیرقابل قبول است. هیچ پزشکی هم راضی به انجام آن نمی‌شود.


اما در برخی موارد، که مادر دوقلو حامله است و یکی از قل‌ها سالم و دیگری دچار اختلالات شدید ژنتیکی است، به دلیل اینکه این حاملگی برای مادر باارزش بوده و می‌خواهد قل سالم را نگه دارد، چنانچه جنین کوچک بوده و در هفته‌های هفتم و هشتم بارداری باشد، می‌توان با روش سوزن داخل قلب ازبین برود. این جنین جذب شده و جنین سالم به رشد طبیعی خود ادامه می‌دهد. شرایط دیگری که فوق تخصصان زنان و زایمان را به استفاده از روش تزریق داخل قلب جنین وادار می‌کند، روش‌های ناباروری است که تعداد زیادی جنین در رحم مادر تولید می‌شود، قطعا رحم مادر توانایی نگهداری تعداد بسیار زیاد جنین و پرورش آنها را ندارد. بنابراین با این روش تعدادی از آنها ازبین می‌روند.

با این وجود بازهم افرادی وجود دارند که تخلف کنند؟!
       طبق شیوه نامه‌های وزارت بهداشت، در مورد غربالگری جنین، هیچ جنینی که سن بالای 18 هفته دارد، نباید غربالگری شود. زیرا زمان سقط آن گذشته است. لذا غربالگری هم زمان خاصی دارد. اینکه سوال شود، از تمام افرادی که تخلف می‌کنند، خبر داریم و متوجه اقدامات نادرست آنها هستیم یا نه، سوال سختی است. اکثریت جامعه پزشکی به حرفه خود متعهد بوده و تعهد اخلاقی دارند. بنابراین اگر سقطی انجام شده، براساس مجوزهای قانونی بوده و در مورد مسائل خارج از این قاعده بی‌اطلاع هستم.

در بیمارستان‌ها کنترلی صورت می‌گیرد؟
       در تمام بیمارستان‌ها، چه دولتی و چه خصوصی، برای مادر و جنین سالم، مجوز ختم بارداری و سقط داده نمی‌شود. در تمام بیمارستان‌ها این مسئله کنترل می‌شود. افرادی که برای انجام کورتاژ به اتاق عمل می‌روند، باید آزمایشات بارداری و سونوگرافی‌های مستند و مجوز سقط را داشته باشند. مسئول فنی بیمارستان‌ موظف است که تمام این پرونده‌ها را چک کند و هیچ پزشکی نمی‌تواند از این کار تخطی کند. مگر اینکه عمل سقط در محیط‌های غیربیمارستانی صورت بگیرد که از تیررس نگاه مسئولان دور است. نکته اینجا است که تزریق داخل قلب نوزاد فقط و فقط کار فوق تخصصان زنان و زایمان و با دستگاه‌های پیشرفته بیمارستانی قابل انجام است این کار طبق نکاتی که گفته شد در شرایط خاصی قانونی بوده و انجام می‌شود.


برچسب ها: سقط ، تزریق ، قلب جنین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: