کد خبر: ۱۱۳۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۷ تير ۱۳۹۵ - 2016June 27
شفا آنلاین>سلامت>پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد چربی‌های موجود در زیر لایه‌های پوست انسان، نقشی دفاعی در برابر باکتری‌ها دارند.
به گزارش شفا آنلاین، این سلول‌های چربی در پوست با تولید ماده‌ای ضد میکروب، بسیاری از حملات باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا را به بدن دفع می‌کنند. در این پژوهش‌ها برای نخستین‌بار دانشمندان موفق به شناسایی این عملکرد سلول‌های پوستی شده‌اند.


       پیش از این تصور می‌شد وظیفه اصلی سلول‌های چربی زیر پوست، جلوگیری از ترک خوردن پوست باشد اما مطالعات نشان می‌دهد این سلول‌های چربی به طور کامل مسئولیت گردش گویچه های سفید و سلول‌های خونی را مانند نوتروفیل‌ها و ماکروفاژها برعهده دارند. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که بازسازی و نیروگرفتن این سلول‌ها نیز بسیار زمان‌بر بوده و می‌دانیم که این سلول‌های چربی از بدن ما در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کنند. پژوهش‌های ما نشان داد که این سلول‌های چربی قادر به تولید مواد ضدمیکروبی و نوتروفیل‌ها هستند.

       در این پژوهش‌ها، محققان موش‌های آزمایشگاهی را در معرض استافیلوکوکوس اورئوس که یک نوع باکتری عامل ایجاد عفونت‌های پوستی در انسان است، قرار دادند. در این مطالعات مشخص شد طی تنها چند ساعت، میزان سلول‌های نوتروفیل در بافت‌های چربی پوستی این حیوان چند برابر شده است. مطالعات بعدی همچنین نشان داد علاوه بر تولید نوتروفیل‌ها، سلول‌های چربی پوست، مقادیر زیادی از پپتیدها و مواد ضدباکتریایی تولید کردند. این سلول‌ها قادر به خوردن و هضم ویروس‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌های مهاجم به بدن هستند. در واقع این سلول‌ها را می‌توان نخستین عامل دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا دانست .

Medical Daily
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: