کد خبر: ۱۱۳۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۰۷ تير ۱۳۹۵ - 2016June 27
شفا آنلاین>اجتماعی>سه پزشک ایرانی به جمع دانشمندان یک درصد جهان پیوستند. در آخرین به‌روزرسانی لیست دانشمندان یک درصد، شاهین آخوندزاده، علیرضا استقامتی در پزشکی بالینی و علی نخودچی‌هم به این لیست اضافه شدند تا تعداد ایرانی‌ها در این فهرست به 33 نفر برسد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   گزارش نظام رتبه‌بندی بین‌المللی ESI هر دو ماه یک‌بار منتشر می‌شود و از این جمع ایرانی، 19 نفر متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران، 2 نفر از دانشگاه شهید بهشتی، یک نفر از دانشگاه ایران، چهار نفر از اصفهان، یک نفر از زنجان، یک نفر از مشهد، سه نفر از تبریز و دو نفر از شیراز هستند.

10 محقق دانشگاه علوم پزشکی تهران در گروه فارماکولوژی، 3 نفر در گروه بالینی، 2 نفر در گروه پزشکی اجتماعی، 2 نفر در گروه ایمونولوژی، 1 نفر در گروه نوروساینس و 1 نفر در گروه روانپزشکی با توجه به تعداد استناد به مقالات در این لیست قرارگرفته‌اند. بر این اساس، رضا ملک‌زاده، باقر لاریجانی، فرشاد فرزادفر و علیرضا استقامتی در گروه بالینی، محمد عبدالهی، مرتضی محمودی، رسول دیناروند، احمدرضا دهپور، علیرضا فرومدی، شکوفه نیک فر، روجا رحیمی، فاطمه اطیابی و مرحوم استاد عباس شفیعی در گروه فارماکولوژی، نیما رضایی و اصغر آقا محمدی در گروه ایمونولوژی، رضا مجدزاده و امیرحسین محوی در گروه علوم اجتماعی و بهداشت عمومی، محمدرضا زرین‌دست در گروه نوروساینس و شاهین آخوندزاده در گروه روانپزشکی به‌عنوان دانشمند یک درصد برتر شناخته می‌شوند.

       رضا مجدزاده، رئیس موسسه ملی تحقیقات جمهوری اسلامی و یکی از اعضای این لیست به سپید می‌گوید:«دانشمندان یک درصد شامل دانشمندانی است که میزان استنادهای علمی به مقالات آنها از دیگران بالاتر است. این ارزیابی‌ها در حوزه‌های مختلف وجود دارد. برای مثال در حوزه علوم‌پزشکی شامل پزشکی بالینی و دارو‌شناسی، سم‌شناسی و حوزه‌های اجتماعی می‌شود.» این فوق‌تخصص اپیدمولوژی بابیان اینکه این یک لیست جهانی است می‌افزاید:« رشته من بهداشت است و به‌این علت که در زمینه سلامت مردم کار می‌کنم در بخش اجتماعی این لیست معرفی شدم. هربار که این فهرست به‌روز شود این افراد هم تغییر خواهند کرد و برخی اضافه و کم می‌شوند.»

       نیما رضایی درباره حضور مرحوم دکتر عباس شفیعی در این لیست توضیح می‌دهد: « این لیست‌ها سابقه فرد را در 10 سال گذشته نگاه می‌کند و ربطی به زنده‌بودن یا فوت شدن دانشمندان ندارد.»

       هانس آکس، استاد دانشگاه واشنگتن در سیاتل و متخصص ایمونولوژی کودکان یکی از اعضای این لیست است. او درباره طرح دانشمندان یک درصد جهان و همچنین شبکه یوسرن که پیونددهنده بین این اعضا است توضیح می‌دهد:«خوبی این طرح این است که همه دانشمندان را درگیر برخی مسائل جهانی می‌کند؛ این شبکه ابزاری برای این کار است. با جمع شدن همه دانشمندان زیر این لیست می‌توان به برخی مشکلات جهانی مانند گرم‌شدن کره زمین، جنگ و معضلات دیگر را حل کرد.»

       آکس معتقد است:«باید یک سال صبر کرد و دید شبکه یوسرن برای جمع‌کردن همه دانشمندان چقدر تاثیرگذار خواهد بود.» او ادامه می‌دهد:«باید دید که چگونه همه دانشمندان درگیر این شبکه می‌شوند. ما انسان‌ها با مشکلات جهانی مانند گرم شدن کره زمین، جنگ و دیگر مسائل مشترک دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم و ارتباط دانشمندان ازاین‌جهت ضروری به نظر می‌رسد.» او که ماه گذشته برای بار چهارمین‌بار به ایران سفر کرده‌است بیان می‌کند:«تنها مشکلی که در تهران وجود دارد آلودگی و ترافیک است و ما امیدواریم با ماشین‌های برقی یا دیگر تکنولوژی‌های موجود این مشکل را حل کنیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: