کد خبر: ۱۱۳۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۵ - 2016June 26
شفا آنلاین>سلامت>یکی، دو روز پیش، معاون درمان وزیر بهداشت از تمدید مهلت دریافت پروانه عرضه مواد دخانی در سطح خرده‌فروشی تا اول مردادماه خبر داد و در حین این حرف‌ها باز هم بر کنترل مصرف دخانیات در کشور تاکید کرد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید ،علی‌اکبر سیاری گفت: «سالانه ۶۳ هزار نفر در اثر مصرف دخانیات فوت می‌کنند. یکی از استراتژی‌هایی که می‌تواند به کاهش مصرف سیگار کمک کند افزایش قیمت آن است.»

       او ادامه داد: «با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان عوارض دخانیات را کاهش داد. برخی اتهام بزرگی می‌زنند و می‌گویند اگر قیمت سیگار و دخانیات را بالا ببریم قاچاق افزایش پیدا می‌کند در حالی که این حرف یک اتهام بزرگ است.»

       مدت‌هاست مسئله ساماندهی عرضه‌کنندگان مواد دخانی داغ است. به گفته مسئولان، حالا عرضه‌کنندگان از طریق سامانه مربوطه می‌توانند پروانه عرضه محصولات دخانی را دریافت کنند و از اول مردادماه با هر واحد خرده‌فروشی که این پروانه را نداشته باشد برخوردهای قانونی شدید صورت می‌گیرد. در حال حاضر سه اتحادیه خواربار فروشی، سقط فروشی و سوپرمارکت‌داران مجازند که محصولات دخانی را توزیع کنند.

       سیاری در حالی از افزایش قیمت سیگار و ارتباط آن با قاچاق این ماده دخانی حرف می‌زند که هنوز دولت به وعده‌هایش درباره کاهش و توقف واردات سیگار عمل نکرده است. با نگاهی به آمارها می‌بینیم که تنها در سال 1394، معادل 121 میلیون دلار سیگار از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، جمهوری کره، فدراسیون روسیه، هلند و ویتنام به ایران وارد شده است. گفتنی است رقم ذکرشده برای صادرات سیگار مربوط به سه قلم «سیگار حاوی توتون»، «سایر سیگارها از بدل توتون» و «سیگار برگ» و بخشی از واردات سیگار به ایران به شکل توتون و برگ سیگار انجام می‌شودکه آمار در گزارش گنجانده نشده است.

       البته با توجه به تمدیدشدن برنامه پنجم توسعه دولت تا پایان سال 1395، برای رساندن واردات سیگار به صفر، کمتر از یک‌سال فرصت دارد و با توجه به اطلاعات منتشر شده از سوی سامانه گمرک، واردات سیگار در سال 1395 نیز تداوم یافته همچنان که در روز شنبه 28 فروردین محموله‌ای از سیگار حاوی توتون به ارزش چهار میلیون دلار به کشور وارد شده است.

       ضمنا بد نیست بدانید که این حجم واردات سیگار صرفا آن بخشی است که از مبادی قانونی وارد کشور می‌شود و کارشناسان اعتقاد دارند که واردات قاچاق و غیرقانونی سیگار به ایران آنقدرها هم کمتر از واردات قانونی آن نیست.

       سیاری از این آمار خبر دارد  می‌گوید که مقوله واردات سیگار و قاچاق آن با بحث نوع عرضه ارتباط مستقیم دارد: «درست است که وزارت بهداشت متولی سلامت مردم است و باید در هر زمینه‌ای که احساس می‌کند سلامتی مردم به خطر افتاده ورود کند و جلوی این دست اتفاقات را بگیرد اما باید بگویم که این تلاش در بسیاری از عرصه‌ها با سنگ اندازی‌های بسیار مواجه می‌شود و هماهنگی بین دستگاهی در این زمینه وجود ندارد اما اعتقاد داریم که اگر نمی‌توانیم دستگاه‌ها را وادار کنیم در امور جلوگیری از واردات سیگارهای قاچاق موفق‌تر عمل کنند، می‌توانیم در زمینه عرضه این کاستی را جبران کنیم چرا که با ساماندهی خرده فروشی‌ها و ایجاد مانع بر سر راه عرضه سیگارهای قاچاق می‌توان کاری کرد که این محصولات راه بسیار سخت‌تری برای رسیدن به مشتری داشته باشند و به این ترتیب واردات و قاچاقشان کاهش پیدا کند.»

       او ادامه می‌دهد: «به هر حال قاچاق سیگار تنها مشکل کشور ما نیست و حتی کشورهای توسعه یافته و ثروتمند دنیا نیز با این مشکل روبه‌رو هستند و با اعمال قوانین سعی در کنترل آن دارند و ایران نیز می‌تواند با نگاه به این تجربه جهانی این موضوع را پیش ببرد.»

       او به تجربه کشورهای انگلستان و برزیل اشاره می‌کند که در طول 14 سال قیمت مواد دخانی را دو برابر کردند. این در حالی بود که 21 درصد سیگار مصرفی در این کشورها قاچاق بود. او ادامه می‌دهد: «براساس آمار، تجارت غیرقانونی سیگار در حال حاضر در کشورهای با درآمد بالا 8/9 درصد، با درآمد متوسط 8/11 و با درآمد پایین 8/16 درصد است. در این میان قاچاق سیگار در ایران 15 تا 20 درصد است. در اغلب این کشورها هم قیمت سیگار بسیار بالاتر از ایران است. بنابراین نمی‌توان قیمت سیگار را به قاچاق آن مرتبط کرد.»

       معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه باید عزم ملی برای مبارزه با دخانیات شکل بگیرد و سیگار از بدو تولید شناسنامه‌دار شود تا قابل رصد باشد، بر تشدید فعالیت قوه قضائیه در این حوزه نیز تاکید می‌کند و می‌گوید: «قاچاقچیان به دنبال شناسایی و فعالیت در کشورهایی هستند که تخلفات‌شان در آن مناطق هزینه کمی‌داشته باشد. در حال حاضر سالانه بیش از سه تا چهار میلیارد نخ سیگار «مارلبرو» به صورت غیرقانونی به ایران وارد می‌شود. هر یک میلیون نخ سیگار جان یک نفر را می‌گیرد با این حساب تنها قاچاق سیگار مارلبرو در ایران جان دست‌کم سه تا چهار هزار نفر را می‌گیرد و وظیفه قوه قضائیه برآورد دیه این افراد و مطالبه آن از شرکت تولیدکننده این محصول است.»

       سیاری در جواب اینکه سهم وزارت بهداشت از مالیات بر سیگار چقدر در تاکید این وزارتخانه بر لزوم افزایش نرخ مالیات بر مواد دخانی تاثیر داشته است، می‌گوید: «اولا اینکه بگوییم چون با افزایش مالیات سیگار وزارت بهداشت هم پول بیشتری به دست می‌آورد و تنها به همین دلیل روی این موضوع تاکید می‌کند واقعا غیرمنصفانه و تهمت است اما نمی‌توان منکر اهمیت این درآمد و تاثیر هزینه‌کردن آن در برنامه‌های کاهش مصرف دخانیات شد. اگر مالیات بر خرده‌فروشی سیگار که توصیه سازمان بهداشت جهانی است، پارسال مصوب شده و در سال 94 اجرایی می‌شد، امسال دو هزار میلیارد تومان درآمد نصیب دولت می‌شد و در عرض پنج سال این درآمد به 11 هزار میلیارد تومان می‌رسید و این موضوع اثر مستقیمی‌در کاهش مصرف سیگار و در نتیجه مشکلات و بیماری‌ها و مرگ‌ومیر‌های ناشی از آن داشت اما حالا هم برای این کار دیر نیست و می‌توان افزایش کمی‌که در قیمت سیگار رخ داده است در کنار سایر برنامه‌ها گامی‌برای کاهش مصرف سیگار دانست.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: