کد خبر: ۱۱۳۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۴ - ۰۴ تير ۱۳۹۵ - 2016June 24
درگفتگوی شفاآنلاین با کارشناس ها اعلام شد:
شفاآنلاین:سلامت >حوادث پزشکی > پسر بچه 5 ساله در سفر به دوبي مبتلا به ایدز شد. این خبر تکاندهنده كه ازچندی قبل در رسانه‌ها دست به دست می شود زنگ خطر جدی را به صدا درآورده است.

به گزارش شفاآنلاین ،ماجرا هنگامي افشا شد كه چندی قبل پسر 5 ساله يك خانواده تهراني برای جراحی آپاندیس به بیمارستانی خصوصی منتقل شد. در حالی که این کودک درد زیادی داشت مقدمات پیش از عمل به سرعت انجام شد و نمونه خونی‌‌اش برای آزمایش فرستاده شد. اما نتیجه عجیب و غیرقابل باور بود. کودک 5 ساله مبتلا به HIV بود.


آزمایش تکرار شد اما نتیجه همان واقعیت تلخ را نشان داد. بلافاصله پزشکان موضوع را به خانواده پسرک اعلام كرده و همزمان پدر و مادر او نیز مورد آزمایش قرار گرفتند اما سلامتشان مشخص شد. حالا معمای پیچیده‌اي پیش روی تیم پزشکی بود تا اینکه در ادامه بررسي‌ها مشخص شد این خانواده چندي قبل سفري به دوبي داشته و پسر خردسالشان را برای به خاطر درد دندان به مطب دندانپزشکی برده اند.

از آنجا که این کودک پس از اقدامات دندانپزشکی در دوبي به عفونت غدد لنفاوی مبتلا شده بود شکی باقی نماند که این ویروس خطرناک سوغات شومی است که از این سفر تفریحی همراه پسرک بیگناه به ایران آمده است.

خانواده این خردسال به قدری از شنیدن این خبر شوکه شده‌اند كه در حال حاضر از پیگیری شکایت صرفنظر کرده و همه تمرکزشان بر يافتن راهی برای درمان پسر خردسال‌شان است.

خطر ابتلا به ایدز در دندانپزشکی ایران صفر است

روح‌الله درستکار، متخصص ویروس شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله که یکی از اعضای تیم بررسی کننده این حادثه است، مي‌گويد: «تست HIV، هپاتیت B و C برای رعایت بهداشت بیمار و کادر پزشکی از مقدمات هر عملی است که در مورد این کودک نیز انجام شد. به گفته وي در کشور ما احتمال ابتلا به ایدز از طریق دندانپزشکی در حد صفر است اما در کشورهای عربی با توجه به رعایت نشدن اصول بهداشتی این خطر در کمین همه مردم را به خصوص مسافران است.


پس مردم بايد توجه داشته باشند بروز علایمی شبیه سرماخوردگی نخستين نشانه درگیری بدن با ویروس ایدز است که در این پرونده عفونت غدد لنفاوی زیر گلوی این پسربچه پس از مراجعه به دندانپزشکی در دوبي نشانه‌ای مبني بر ورود ویروس به بدن او بوده است. پس تأكيد مي‌شود با توجه به شرایط نامطلوب بهداشتی بخشي از مراکز درمانی کشورهای حاشیه خلیج فارس از جراحی و اقدامات دندانپزشکی در این کشورها خودداری شود.»

سرماخوردگی پس از سفر نشانه چند بیماری خطرناک

دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی هم اظهار كرد: موارد ابتلا به بیماری ایدز از طریق دندانپزشکی در جهان به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

در حال حاضر یک پرونده مفتوح تخلف دندانپزشکی در این زمینه در جهان وجود دارد که همچنان در دادگاه فلوریدا تحت بررسی است. در این پرونده پزشک که مبتلا به این بیماری شده بود با تصور اینکه ویروس را از بیمارانش گرفته دست به انتقامجویی زد و با آلوده کردن وسایل کارش، چهار تن از بیمارانش را مبتلا کرد. به جز این مورد که مشکلات روحی دندانپزشک نیز در آن ثابت شده، موارد ابتلا به HIV در جهان از طریق دندانپزشکی کمتر از 10 مورد گزارش شده است.»

با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و آغاز سفرهای داخلی و خارجی، دکتر مردانی توصیه مهمي براي مردم دارد: «براساس آمارها آنچه مسافران ایرانی را در سفرهای خارجی تهدید می‌کند، ابتلا به بیماری‌های عفونی، ایدز، هپاتیت و در سال‌های اخیر زیکا است که مهم‌ترین علت ابتلا به این بیماری‌ها نيز از طریق رابطه جنسی است.

در سال‌های اخیر، تمایل مردم به ویژه جوانان برای سفر به تایلند، آذربایجان، گرجستان و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس افزایش چشمگیری داشته است و در بسیاری از موارد بدون رعایت اصول بهداشتی با زنان ارتباط می‌گیرند، پس به راحتی مبتلا شده و بیماری را به کشور منتقل می‌کنند. متاسفانه در کشورهایی مانند امارات به دلیل اهمیت صنعت توریسم، آمار هولناک ایدز فاش نمی‌شود و بسیاری از آن بی‌خبرند اما توصیه اکید ما به مسافران کشورهای خارجی رعایت اصول بهداشتی بویژه در روابط جنسی است.»

متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری زیکا، هشداری نیز برای مسافران المپیک ریو داشت: «بزودی بازی‌های المپیک ریو آغاز می‌شود و تعداد زیادی از ورزشکاران و علاقه‌مندان به ورزش راهی برزیل خواهند شد. در چند ماه اخیر هشدار «زیکا» به ویژه در برزیل به صورت جدی پیگیری می شود. این بیماری که از نیش پشه‌ای به نام «آئدس» به انسان منتقل می‍شود با تب، درد بدن و مفاصل، بثورات جلدی و ... همراه است. بنابراین مسافران برزیل در صورتی که پس از بازگشت این علایم را نداشتند تا 2 ماه از رابطه جنسی خودداری کنند و اگر هر یک از این نشانه‌ها در آنها بروز کرد علاوه بر مراجعه به پزشک، تا 6 ماه از هر گونه رابطه‌ای خودداری کنند.»

خودداری از جراحی و امور دندانپزشکی در سفر

در آستانه فصل گرما و سفرهای تابستانی، دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصین داخلی گفت: «با تعطیلی مدارس و آغاز تابستان، سفرهای داخلی و خارجی آغاز می شود که در صورت رعایت اصول بهداشتی در داخل یا خارج کشور، مي‌توانند سفری ایمن و سالم داشته باشند. پس نخستين توصیه ما به مسافران داخلی این است که رژیم غذایی مناسبی در سفر داشته باشند. ضمن اينكه غذاهای فاسدشدنی، فست فودها و آشامیدنی‌های غیرمجاز می‌تواند در سفرها مشکل‌ساز شود.»

وی خطاب به شهروندانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند نیز گفت: «در سال‌های اخیر با توجه به پایین آمدن هزینه‌های سفر به کشورهای همسایه به ویژه ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس هر ساله مسافران زیادی در تابستان این کشورها را براي سفر انتخاب می‌کنند. توصیه ما به مسافران این است که در سفرها اگر بیمار هستند داروی خود را همراه داشته باشند تا نیاز نباشد به پزشک مراجعه کنند. تا حد ممکن از انجام جراحی‌ها، تزریقات و امور دندانپزشکی در کشورهای خارجی به ویژه امارات و همسایه‌های خلیج فارس خودداری کنند و غذاهای مسموم‌کننده و مشروبات الکلی استفاده نکنند و با صرف هزینه بیشتر محل‌های اقامتی تمیز و بهداشتی را انتخاب کنند. نکته آخر اینکه توجه داشته باشند در هر کشوری تا حد امكان از مراکز درمانی ایرانی يا معتبر استفاده کنند تا خطر کمتری سلامتشان را تهدید کند.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: