کد خبر: ۱۱۲۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 20
شفا آنلاین>اجتماعی>اکنون اوقات فراغت بسیاری از جوانان به فضای مجازی محدود شده در حالی که به گفته کارشناسان این مساله می تواند سر آغاز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی باشد.
به گزارش شفا آنلاین،استفاده از تلفن همراه این روزها به حدی رایج شده است که اگر کسی موبایل هوشمند نداشته باشد همه به دیده تعجب به وی نگاه می کنند. ‌کارشناسان معتقدند یکی از دلایل اصلی استفاده به خصوص نوجوانان و جوانان از تلفن‌های هوشمند،‌ نبود برنامه درست برای اوقات فراغت است.
برخی افراد می گویند وقتی جوانان برای حضور در کلاس های ورزشی و هنری مجبور هستند مبالغ زیادی پول بپردازند ناچار به تلفن همراهشان پناه می‌برند تا بتوانند با پرداخت‌های نه چندان زیاد هزینه اینترنت، از فضای واقعی دور شوند و ساعات ها در خلوت تنهایشان به فضای مجازی بروند.
محسن طلایی مدیر کل طرح‌های ملی معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

** اوقات فراغت در ایران چه وضعیتی دارد؟
طلایی در پاسخ به این پرسش می گوید توجه نکردن مسئولان به موضوع فراغت سبب شده جوانان به سمت اوقات فراغت فردی و زیر زمینی بروند که می تواند زمینه ساز آسیب‌های اجتماعی برای جوان شود.
علاقه جوانان به استفاده طولانی مدت از تلفن همراه و شبکه های مجازی نشانه خصوصی شدن اوقات فراغت در میان جوانان کشور است.
وی گفت:متاسفانه بجز خانواده برخی از مسئولان نیز اعتقاد دارند اوقات فراغت موضوع غیر مهم و غیر جدی است که باید این نگرش اصلاح شود.

**نگاه جهانیان درخصوص اوقات فراغت چگونه است؟
طلایی در ادامه اظهار کرد در طول 40 و 50 سال گذشته در کشورهای توسعه یافته به فراغت توجه زیادی شده است و آن را فرصت تلقی می‌کنند. همچنین در این کشورها متولی واحد برای اوقات فراغت وجود دارد.
مدیر کل طرح‌های ملی معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: بروز بسیاری از آسیب‌ها اجتماعی همچون فشار‌های روحی و عصبی که منجر به آسیب‌های بزرگی چون خودکشی و متلاشی شدن خانواده‌ها می‌شود از نبود اوقات فراغت مناسب برای جوانان است. اگر جوانان که دارای انرژی زیادی هستند بتوانند درست انرژی خود را تخلیه کنند از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می شود.

**برخی معتقد هستند مشکل اصلی جامعه ما اشتغال است و نباید بر موضوعات دیگر تمرکز کرد نظر شما چیست؟
طلایی در پاسخ گفت: نمی توان تا رفع کامل مشکل اشتغال جامعه توجهی به موضوع اوقات فراغت نکرد و باید همزمان برای رفع این مشکلات اقدام کرد.

** دولت چه برنامه‌ای برای اوقات فراغت باید داشته باشد؟
مدیر کل طرح‌های ملی معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان دراین زمینه می گوید نگاه دولتی در موضوع اوقات فراغت کاملا اشتباه است نباید دولت را متولی اوقات فراغت در کشور دانست، با امر و نهی دولتی موضوع فراغت رفع نمی شود و دولت باید تنها زمینه اجرایی شدن اوقات فراغت را ایجاد کند و سپس آن را به خود جوانان واگذار کند.

**آیا جوانان باور متولی شدن در موضوع اوقات فراغت را دارند؟
به گفته طلایی، ‌موضوع های ممنوع در حوزه جوانان به قدری زیاد شده که بیش از شرع و عرف شده است در حالی که اوقات فراغت می تواند به تخلیه انرژی جوانان کمک زیادی کند.
وی افزود: آنقدر از جوانان در مدارس و سپس دانشگاه حفظ کردن خواستیم که برخی از جوانان اعتماد به نفسشان را برای انجام برخی کارها و مسئولیت‌ها از دست دادند ولی باید با دادن مسئولیت، به آنها اعتماد به نفس داد.
مدیر کل طرح‌های ملی معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد یکی از ویژگی‌های ایرانیان احساسی بودن و علاقه به نشاط است و این روحیه جوانان نیازمند اوقات فراغت متنوعی است.ایرانیان به صورت ذاتی و بر حسب روحیه ای که دارند علاقمند به تفریحات جمعی هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: