کد خبر: ۱۱۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۷ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 18
یادداشت منوچهر یگانه-عضو هیات مدیره نظام پرستاری رشت
شفا آنلاین>سلامت>یکی از دستاوردهای جامعه پرستاری ایران تشکیل سازمان نظام پرستاری به عنوان سازمانی حرفه ای و قانونی است که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تشکیل شده و به عنوان یکی از مظاهر مردم سالاری در حرفه پرستاری فعالیت خود را آغاز و ادامه داده است.
Image result for ‫پرستار‬‎
یکی از دستاوردهای جامعه پرستاری ایران تشکیل سازمان نظام پرستاری به عنوان سازمانی حرفه ای و قانونی است که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تشکیل شده و به عنوان یکی از مظاهر مردم سالاری در حرفه پرستاری فعالیت خود را آغاز و ادامه داده است. مثل همه نهادهای اجتماعی کشور، این سازمان نیز دارای آسیب هایی است که امروز گرفتار آن شده است.

مشکل از جایی شروع شد که میزان مشارکت پرستاران در انتخابات هیات مدیره ها و به تبع آن شورایعالی نظام پرستاری از ابتدا در حد قابل انتظار نبود. این امر شاید بدان دلیل باشد که بسیاری از پرستاران سازمان را به خوبی نمی شناسند و به اهمیت آن واقف نیستند.

مشارکت حدود ده درصدی اعضای نظام پرستاری در انتخابات صنفی هر چند که قانوناً مانعی در جهت تشکیل هیات مدیره و شورایعالی نمی باشد، اما منطقا نمایندگی افکار عمومی پرستاران را به این گروه نمی دهد. تا جایی که در مناطقی که بالغ بر 40 هزار نفر پرستار فعالیت می کنند، فردی می تواند با 700 رای وارد هیات مدیره شود.  این موضوع در مورد شورایعالی که با رای غیر مستقیم پرستاران تشکیل می شود. اهمیت بیشتری پیدا می کند. این آسیب باعث شده شکلی از احساس برد انتخاباتی به عده ای دست دهد که در رقابت انتخاباتی گسترده برگزیده نشده اند.


آسیب دیگری که سازمان نظام پرستاری اکنون دچار آن شده است دوری از اهداف و وظایف قانونی است. سازمان نظام پرستاری مثل هر نظام صنفی دیگر مهم ترین وظیفه اش تضمین خدمات تخصصی پرستاری و اطمینان دادن به مردم از جهت کیفیت خدمات و صلاحیت ارائه دهندگان خدمت و تامین حقوق مردم و البته حقوق متقابل ارائه دهندگان خدمت است.

امروز برداشت عمومی از سازمان نظام پرستاری تبدیل شدن به یک نهاد صنفی است. نهادی که مثل صنوف متشکله شورای اصناف منافع مالی و سود شاغلین صنف خود را جستجو می کند ( اگر چنین بکند!). اما خوب است همه ما مخصوصا عزیزان مسئول نظام پرستاری به تفاوت صنف و حرفه توجه کنند. سازمان حرفه ای متولی رشد حرفه است. انتظار می رود یک سازمان حرفه ای بیش از هر چیز رشد حرفه ای را به هدف قرار دهد.

 مظاهر رشد حرفه ای تحصیلات، آموزش، اخلاق، مهارت و نظایر آن است. اما امروزه در مسئولین فعلی سازمان تنها موضوع مورد توجه حل مشکل پزشک سالاری و نجات جامعه از این بلیه می باشد. این امر علیرغم اینکه تا چه حد واقعی است و یا تا چه حد جدی است، موضوع اصلی سازمان نظام پرستاری نمی باشد.


اینجانب به عنوان عضو سابق شورای عالی نظام پرستاری و از کسانی که از ابتدا در جریان روند شکل گیری این سازمان بوده و در برهه های مختلف از 32 سال قبل مستقیم و غیر مستقیم در بطن موضوعات پرستاری قرار داشتم امروز برای این سازمان و بطور کلی برای سامان پرستاری کشور احساس خطر و تهدید می کنم. به هیچ عنوان در این مقال فرصت بررسی محتوای موضوعات مطروحه نیست اما شکل طرح موضوعات به فرض حق بودن امروز باعث شده که شان حرفه ای ما به عنوان جامعه ای فرهیخته از سوی پرستار و غیر پرستار مورد سوال واقع شود.

لذا به برادران عزیزم در سازمان نظام پرستاری توصیه می کنم ادب حرفه ای را رعایت کنند و از بردن کلمات و واژه های تهاجمی سخیف و غیر حرفه ای  پرهیز کنند.

اینجانب اطمینان دارم جامعه شریف پرستاری به ما اجازه هر نوع سخن گفتن و توهین و مهم تر از همه جهت گیری سیاسی و استفاده ابزاری از سازمانی که همه برای شکل گیری آن تلاش کرده اند را نمی دهند. پرستاران عزیز و شریف ایران چه آنها که به شما رای دادند چه آنهایی که به رقبای شما رای دادند و چه اکثریت قاطعی که در انتخاب هیات مدیره ها شرکت نکرده اند، چنین ادبیات بی ادبانه و پرخاشگرانه ای را بر نمی تابند.

دیالوگ پرستاری در کشور ما همواره مودبانه، منطقی، عالمانه و البته آزادمنشانه بوده است. راه پرستاران از راه توهین و استفاده از الفاظ سخیف و بی مایه جداست. به مسئولین سازمان نظام پرستاری به عنوان یک عضو توصیه می کنم در گفتگو ها و بیانیه ها و سخنرانی ها از ادبیات پرستاری که منطقی مستدل و مودبانه است استفاده کنند.


در خاتمه به همکاران عزیز که در شرایط سخت کاری تلاش خود را در جهت رضای خداوند متعال، خدمت به مردم و رشد حرفه ای معطوف کرده اند اطمینان می دهم روند رو به رشد پرستاری در کشور ما که از سال های قبل آغاز شده به لطف خداوند متعال و تلاش های آحاد پرستاران و بویژه حمایت های وزیر محترم بهداشت و درمان و معاون محترم پرستاری ایشان ادامه  خواهد یافت و سیاه نمایی و سنگ اندازی عده ای قلیل خللی در رشد این حرفه مقدس ایجاد نخواهد کرد. از فرصت استفاده می کنم در ابتدا خودم و سپس همگان را به رعایت اخلاق حرفه ای و ادب توصیه می کنم.

سازمان نظام پرستاری در دوره های گذشته با زبان ادب و پیگیری های مداوم دستاوردهای قابل توجهی را برای جامعه پرستاری به ارمغان آورد، یک نمونه آن در استان گیلان است. این استان اولین جایی بود که روند رسمی و پیمانی کردن پرستاران را شروع کرد و از همین مسیر کارکنان رشته  های دیگر نیز پیمانی شدند.

فعالیت مسئولان پرستاری در استان گیلان در دوره های گذشته باعث شد که دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اولین دانشگاه باشد که شرکتهای پرستاری را جمع کرد و گیلان اولین استانی بود که قانون ارتقای پرستاری را برای  کل  کادر پرستاری اجرا کرد.
در دوره  های اول و دوم نظام پرستاری در استان گیلان، حدود سه هزار پرستار جذب شدند که حدود دو هزار نفر آن از ماده واحده مصوب مجلس بود كه با همت نظام پرستاري دوره هاي قبلي انجام شد.


شاخص مهم این دوره که به این نتایج رسید، پیگیری امور در کمال ادب و نزاکت بود اما زبان ادب در اين دوره نظام پرستاري متاسفانه تغيير كرده و احترام و ادب از جامعه پرستاري گويا در حال كوچ كردن است.

 اکنون مسئولان نظام پرستاری به راحتی به خود اجازه می  دهند که به معاون وزیر بهداشت(هر که باشد) توهین کنند، کسی که از قشر خود  ما پرستاران است. گویا نمي دانند چگونه حرمت زحمات كساني را  که برای  تشکیل سازمان نظام پرستاری خون دل  خورده اند، حفظ کنند.

مثل اینکه سازمان نظام پرستاری همین دو روزه بنا شده است و هيچ زحمتی برای آن كشيده نشده است تا به این مرحله از بلوغ برسد و يك شبه سازمان نظام صنفی پرستاران تشكيل شده است.در حالی  که همین  سازمان در  دوره های  گذشته با پیگیری های مداوم، قوانین مختلفی را برای پرستاران تصویب  کرد و به مقدار  قابل توجهی  نیز به حقوق پرستاران در سالهای گذشته با پیگیری همین سازمان اضافه شد و الان همه این زحمات هیچ تلقی می شود.

متاسفانه بعضي ها با استفاده از تفكر احساسي و تهيج جوانان پرستار و از طرفي با شعار زیبای عدالتخواهي  به دنبال  ایجاد دعوا و جنجال هستند و این شعار را چماقي كرده اند بر سر خودي و ناخودي.

گویی با تمام زمين و زمان دعوا دارند، پزشکان را دشمن خونی تلقی می  کنند. وزير و وزرا را ظالمين روي زمين. معاون وزیر  بهداشت به گفته این آقایان معاون پزشكان شده و  به جاي تدبير و برنامه ريزي و ارتقاء پرستاري گویی هدف اوليه سازمان نظام پرستاری این شده که فقط اعلام كنند ما بي پوليم و فقط هم براي پول كار مي كنم. این افراد به راحتی بر ارتقاي فرهنگي، اجتماعي و تحصيلي جامعه پرستاری كه در سالهاي پر زحمت سازمان نظام پرستاری اتفاق افتاده چشم مي بندند.


اکنون وضعیتی رخ داده است که وقتی در بيمارستانها راه مي رويم، به دليل افكار بچه گانه حاكم در سازمان نظام پرستاري فعلي كه موجب شده ارتباطات خوب تيم پزشكي به ورطه  اضمحلال بيفتد، برخوردهای نادرستی  را شاهد  هستیم.
وقت آن رسیده است که  قدري به خود بياییم. اين قدر پرستاران را بي بضاعت و فقير جلوه ندهید. اين رشته به همت همين بزرگاني كه الان معاون وزيرند و ساير بزرگان پرستاري كه همگي مايع مباهات و فخر پرستاري هستند، به این  مرحله از پیشرفت رسیده است.

همین  افراد باعث شدند اين رشته از كارداني به PH.D. برسد. آنان راه را براي همگان باز گذاشتند و موقعيت را براي ارتقاء آماده کردند. به جاي بد و بيراه گفتن به همنوعان خود و ديگران بياييد از عقل و منطق استفاده کنیم. و اين اتحاد از دست رفته احیا  کنیم زیرا هرچه بدين منوال ادامه يابد سرانجام آتش شعله ورتر شده و دامن اين گروه زحمتكش را خواهد گرفت.

این آتش تر و خشك را با هم مي سوزاند پس تحمل پيشه فرماييد ،دست در دست همه گروه ها راه منطقي و مستند عقل و درايت را براي برون رفت از  این وضعیت اتخاذ فرماييد. از روي احساسات سخن گفتن و جريحه دار كردن روح و روان ديگران و سنگ زدن بر دستاوردهای  گذشته، حاصلی جز  به انزوا كشيدن پرستاري ندارد، پرستاران خيلي بزرگوارتر از آنند که خواسته های آنان را فقط به مطالبات مالي تقلیل دهیم.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: