کد خبر: ۱۱۲۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 19
شفا آنلاین>تغذیه>یک گزارش بین‌المللی که هفته پیش منتشر شد، بیانگر این است یک‌سوم مردم در سراسر جهان یا کمبود تغذیه‌ای دارند یا چاق هستند و این وضعیت باعث افزایش شیوع بیماری‌ها می‌شود و بار سنگینی را بر نظام‌های بهداشتی کشورها تحمیل می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،«گزارش جهانی تغذیه ۲۰۱۶» که یک ارزیابی مستقل سالانه از وضعیت تغذیه در جهان است، بیانگر این است که شمار افراد دچار اضافه‌وزن یا چاقی در هر منطقه‌ای در جهان و تقریبا در هر کشوری دارد بالا می‌رود. ظهور سوءتغذیه به اشکال متفاوت است؛ ازجمله اختلال در رشد و نمو کودک و آسیب‌پذیر شدن نسبت به عفونت در افرادی که به اندازه کافی غذا در اختیار ندارند و از طرف دیگر چاقی، بیماری قلبی، دیابت و خطر سرطان در میان افراد دارای اضافه‌وزن یا افرادی که غذاهای حاوی مقدار بیش‌ازحد زیاد قند، نمک یا کلسترول دریافت می‌کنند.

       در این گزارش آمده است که حدود نیمی از مرگ‌های کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان به سوءتغذیه مربوط است و سوءتغذیه به همراه رژیم غذایی نامناسب علت شماره یک ایجادکننده بیماری‌ها است. بر اساس این گزارش، دست‌کم ۵۷ کشور زیر بار مضاعف بیماری‌های ناشی از شیوع بالای سوءتغذیه- ازجمله کاهش رشد کودکان و کم‌خونی- ازیک‌طرف و شمار در حال افزایش موارد اضافه‌وزن یا چاقی، از طرف دیگر هستند و این وضعیت که بار سنگینی را بر نظام‌های بهداشتی از قبل ضعیف این کشورها تحمیل می‌کند.

       لاورنس حداد، پژوهشگر ارشد انستیتوی بین‌المللی پژوهش سیاست‌های غذایی در آمریکا و یکی از نویسندگان این گزارش می‌گوید: «یک‌سوم افراد در جهان به شکلی از سوءتغذیه مبتلا هستند. این گزارش همچنین «هزینه‌های اقتصادی توان‌فرسای سوءتغذیه» را متذکر می‌شود و هشدار می‌دهد که ۱۱ درصد «تولید ناخالص داخلی» (GDP) سالانه در آفریقا و آسیا به خاطر عواقب سوءتغذیه تلف می‌شود. خانواده‌های منفرد هم ممکن است هزینه‌های بسیاری را تحمل کنند. هنگامی که شخصی در یک خانوار آمریکایی چاق است، آن خانوار به‌طور میانگین ۸ درصد بیشتر از درآمد سالانه‌اش را برای مراقبت‌های پزشکی هزینه می‌کند. دچار بودن به دیابت در چین باعث اتلاف 3/16 درصد درآمد هر بیمار می‌شود. البته این گزارش بیانگر وجود پیشرفت‌هایی هم هست. تعداد کودکان کمتر از پنج سال که تاخیر رشد دارند، در هر پنج قاره جهان به‌جز آفریقا و اقیانوسیه در حال کاهش است و موارد تاخیر رشد کودکان در کشور غنا فقط در طول یک دهه تقریبا به نصف کاهش‌یافته و از ۳۶ درصد به ۱۹ درصد رسیده است.»

       حداد می‌گوید: «باوجود موانع و چالش‌ها بر سر مقابله با سوءتغذیه، اگر تعهد سیاسی برای مقابله با آن وجود داشته باشد، این عارضه امری گریزناپذیر نیست. در جاهایی که رهبران در دولت، جامعه مدنی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های تجاری به مقابله با سوءتغذیه متعهد باشد، هر کاری امکان‌پذیر است.» گزارش جهانی تغذیه را یک گروه کارشناسی مستقل تهیه می‌کند و انستیتوی بین‌المللی پژوهش سیاست غذایی بر تهیه این گزارش نظارت دارد. اعتبار مالی لازم برای تهیه این گزارش را دولت‌های گوناگون و اهداکنندگان نوع‌دوست، ازجمله دولت‌های آمریکا و بریتانیا، کمیسیون اروپا و بنیاد گیتس فراهم می‌کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: