کد خبر: ۱۱۲۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 16
شفا آنلاین>سلامت>یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بیماران مبتلابه سرطان روده بزرگ که آسپیرین با دوز پایین مصرف می‌کنند، تا حدودی شانس بیشتری برای بقا دارند.
به گزارش شفا آنلاین،  محققان نروژی دریافتند در بین حدود ۲۳هزار بیمار مبتلابه سرطان روده بزرگ، آن دسته از بیمارانی که آسپیرین مصرف کرده بودند ۱۵ درصد کمتر در طول چند سال بعد به خاطر این بیماری جان خود را از دست دادند.

       اما این نتایج به‌تنهایی اثبات نمی‌کند که آسپیرین موجب طولانی شدن عمر بیماران سرطانی می‌شود. دکتر جتیل تاسکن، سرپرست گروه تحقیق از دانشگاه اسلو نروژ، دراین‌باره می‌گوید: «دلایل دیگری نیز وجود دارند که مصرف‌کنندگان آسپیرین از شانس زنده ماندن بیشتری برخوردار هستند.» به گفته وی، مجموعه‌ای از شواهد مهم نشان می‌دهد که مصرف دوز پایین آسپیرین می‌تواند در وهله اول به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد کمک کند.

       در حقیقت، «کارگروه خدمات پیشگیرانه آمریکا» به افرادی که در دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی‌شان هستند، توصیه می‌کند برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ مصرف دوز پایین آسپیرین را فراموش نکنند. به گفته تاسکن، هنوز مطالعه برای حصول اطمینان از این نوع درمان ادامه دارد و بیماران باید منتظر نتایج این تحقیقات باشند. به گفته پژوهشگران، آسپیرین دارای خطرات زیادی نظیر خونریزی معده یا مغز نیز هست.

       این یافته‌ها مبتنی بر گزارش‌های به‌دست‌آمده از ۲۳ هزار فرد بزرگسال نروژی بود. تمامی آن‌ها بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ مبتلابه سرطان روده بزرگ تشخیص داده شده بودند. برای بیش از یک‌چهارم از این بیماران، مصرف روزانه آسپیرین با دوز پایین برای بیش از ۶ ماه بعد از تشخیص سرطان تجویز شده بود و البته اکثر آن‌ها قبل از تشخیص این بیماری، آسپیرین مصرف می‌کردند.

       منظور از دوز پایین آسپیرین، مصرف ۷۵میلی‌گرم یا ۱۶۰ میلی‌گرم در روز است. معمولا این میزان در نروژ برای کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی تجویز می‌شود. درمجموع طبق این مطالعه مشخص شد ۶۶ درصد مصرف‌کنندگان آسپیرین همچنان بعد از سه سال از تشخیص سرطانشان زنده بودند. درحالی‌که ۵۵ درصد از بیمارانی که آسپیرین مصرف نکرده بودند، زنده مانده بودند. به گفته محققان، آسپیرین از عملکرد پلاکت‌های خونی جلوگیری می‌کند. پلاکت‌های خونی فعال می‌توانند موجب تحریک رشد و گسترش تومورهای سرطانی شوند.Eurasia Review
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: