کد خبر: ۱۱۲۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 14
شفا آنلاین>سلامت>هر ساله سازمان جهانی بهداشت (WHO) همزمان با چهاردهم ماه ژوئن مراسم روز اهدای خون را برگزار کرده و از اهداء کنندگان خون قدردانی می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، هدف از برگزاری مراسم روز جهانی اهدای خون، قدردانی از افرادی است که با انجام این کار زندگی را به دیگران هدیه می‌دهند. همچنین آگاهی عمومی را نسبت به ضرورت اهدای خونِ مداوم، افزایش دهند.

در آمریکا در حالیکه نزدیک به هفت میلیون داوطلب در سال خون خود را اهدا می‌کنند عدم دسترسی کافی به ذخایر خونی به مرگ افراد مورد نیاز به دریافت خون منجر می‌شود.

همچنین تقریبا ۳۸ درصد جمعیت ساکن در ایالات متحده واجد شرایط اهدای خون هستند که تنها ۱۰ درصد آنان به این کار اقدام می‌کنند. کارشناسان با بیان اینکه ۲۵ درصد افراد در دوره‌ای از زندگی‌شان به دریافت خون نیاز پیدا می‌کنند دستورالعمل‌هایی را در اختیار اهداء کنندگان می‌گذارد تا از جنبه‌های مختلف این اقدام انسان‌دوستانه آگاه شوند. این دستورالعمل‌‌ها به شرح زیر است:

۱- بررسی کنید آیا واجد شرایط اهدای خون هستید یا نه؟ بانک‌های ذخیره خون همیشه به دریافت گروه‌های خونی نیاز دارند اما تمامی افراد از شرایط لازم برای انجام این کار برخوردار نیستند. به طور مثال افرادی که به تازگی تاتو کرده باشند، رفتارهای پرخطر جنسی داشته یا به فشارخون پایین مبتلا هستند نمی‌توانند خون خود را اهدا کنند.

۲- کنترل سطح آهن خون ضروری است. اگر مطمئن هستید از شرایط اهدای خون برخوردارید می‌توانید با در دست داشتن کارت شناسایی به پایگاه‌های اهدای خون مراجعه کنید. همچنین لازم است داروهای مصرفی خود را به مسئولان پایگاه اطلاع بدهید. علاوه بر این یک ساعت پیش از اهدای خون باید از خوردن غذاهای پرچرب خودداری کرده و از خوراکی‌هایی مصرف کرده باشید که سرشار از آهن هستند.

۳- کسب آمادگی پیش از اهدای خون را در نظر بگیرید. پس از خوابیدن روی تخت از شما خواسته می‌شود توپی را در کف دست‌های خود فشار دهید تا خون بیشتری در رگ‌ها جریان پیدا کند و راحت‌تر فرآیند خون‌گیری انجام شود. پس از انجام این کارها سوزن استریل شده وارد رگ شده و خون فرد اهدا کننده گرفته می‌شود.

۴- خنک کردن محل قرار گرفتن سوزن در دست از توصیه‌های مهم دیگر است. پس از اتمام فرآیند خون‌گیری برای پیشگیری از بروز احساس سوزش و کاهش احتمال تغییر رنگ محل و ورم کردن آن لازم است از کمپرس یخ استفاده شود.

۵- نوشیدن میزان زیاد مایعات نیز توصیه می‌شود. پس از اهدای خون، خون فرد تحت آزمایش‌های مختلف قرار می‌گیرد تا سلامت فرد به طور کامل تایید بشود. همچنین به افراد توصیه می‌شود یک روز پس از اهدای خون از فعالیت‌های سنگین خودداری کرده و میزان فراوانی مایعات بنوشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: