کد خبر: ۱۱۱۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 14
شفا آنلاین>سلامت> براساس تحقیقات اخیر، بیش از نیمی از تمامی عوارض ناخواسته دارویی ناشی از درمان‌های بیمارستانی یا بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه، قابل پیشگیری‌اند.
به گزارش شفا آنلاین، مطالعات قبلی نیز نشان داده بودند که بسیاری از واکنش‌های دارویی قابل پیشگیری، شامل مصرف دوز غیرمجاز دارویی و خونریزی داخلی با مصرف نادرست رقیق‌کننده‌های خون و ضددردها مرتبط هستند. این مشکل گسترده، در میان سالمندان شایع‌تر است و در نهایت عوارض جبران‌ناپذیری بر سیستم سلامت جوامع تحمیل می‌کند.

       براساس ادعای کاتجا‌هاکارلینین از مدرسه بهداشت عمومی یوتوبوری، دلایل متعددی برای شیوع بالای عوارض ناخواسته دارویی قابل پیشگیری وجود دارد. این دلایل شامل ناهماهنگی در ارائه درمان‌ها، فقدان زمان کافی، ناآگاهی کادر درمانگر و اطلاعات اندک بیماران است.

 به گفته این محقق، هرچند که خطاهای انسانی در نهایت غیرقابل اجتناب هستند، موارد احتیاط باید در سیستم‌های درمانی درنظر گرفته شوند. در این متاآنالیز، محققان برای بالاتر بردن ارزش آماری مطالعه، از نتایج بیش از 22 مطالعه قبلی بهره بردند.

در میان بیماران بزرگسالی که به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفته بودند، 2 درصد متعاقب عوارض ناخواسته دارویی تحت بستری بیمارستانی قرار گرفته یا نیاز به درمان اورژانس داشتند و 51 درصد از این عوارض قابل پیشگیری بودند. محققان همچنین دریافتند که 71 درصد از واکنش‌های ناخواسته دارویی در میان سالمندان قابل پیشگیری بود. با بیشتر شدن شمار داروهایی که تجویز آنها برای سالمندان مجاز است، احتمال وقوع عوارض ناخواسته دارویی نیز افزایش یافته است.

       در یک مطالعه دیگر، محققان دریافتند که نزدیک به یک‌سوم از این واکنش‌های ناخواسته دارویی قابل پیشگیری (درمقایسه با واکنش‌های غیرقابل اجتناب به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از درمان) مرگ‌آفرین هستند.

       محققان سوئدی همچنین توصیه کرده‌اند که نباید از ترس بروز واکنش‌های دارویی، داروی بیماران را قطع کرد. زیرا در اغلب موارد تجویز منطقی داروها، فایده آنها به مراتب بیشتر از آسیب و عوارض احتمالی است.PRNewswire


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: