کد خبر: ۱۱۱۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 13
شفا آنلاین>اجتماعی>روانشناسی> افراد مبتلا به اختلال شخصیت نوع اسکیزوئید، اغلب به صورت افرادی عجیب و غریب و غیرعادی توصیف می‌شوند و معمولا در وابستگان نزدیک به آنها نیز این نوع اختلال دیده می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین؛آنها اغلب نمی‌دانند چگونه ارتباط‌ها شکل می‌گیرد یا تاثیر رفتارشان بر دیگران چیست. آنها همچنین از حرکات و رفتار دیگران سوء برداشت کرده و نسبت به دیگران بی‌اعتمادی قابل‌توجهی پیدا می‌کنند.

       این مشکلات برای فرد اضطراب زیادی تولید کرده و فرد تمایل پیدا می‌کند تا در موقعیت‌های اجتماعی در خود فرو رود. فرد مبتلا به اختلال شخصیت نوع اسکیزوئید به اشاره‌های اجتماعی پاسخ نامناسبی داده و عقاید عجیب و غریب خود را حفظ می‌کند. اختلال شخصیت نوع اسکیزوئید اغلب در اوایل دوره بزرگسالی تشخیص داده شده و احتمالا از طریق درمان، مانند دارودرمانی و درمان‌های دیگر، علایم بهبود پیدا می‌کنند.

علایم
       علایم اختلال شخصیت نوع اسکیزوئید اغلب با وجود 5 مورد یا بیشتر از علایم و نشانه‌های زیر تشخیص داده می‌شود:
        فرد انزواطلب بوده و در خارج از چارچوب خانواده، دوست نزدیکی ندارد.
        تفسیر نادرستی از حوادث دارد، مثلا احساس می‌کند چیزی که واقعا بی‌ضرر بوده و آسیب‌رسان نیست، معنای مستقیم شخصی برای وی دارد.
        افکار، باورها و رفتارهای عجیب و غریب دارد.
        به روش‌های عجیب و غریبی لباس می‌پوشد، مثلا ظاهر ژولیده برای خود درست می‌کند یا لباس‌‌های خود را به روش عجیبی هماهنگ می‌کند.
        به نیروهای خاص عقیده دارد، مانند تله‌پاتی ذهنی یا خرافات.
        برداشت‌های غیرمعمول دارد، مانند احساس حضور فردی که وجود ندارد یا داشتن توهم.
        داشتن اضطراب اجتماعی مداوم و بیش از حد.
        سبک عجیب و غریب در صحبت کردن دارد، مانند الگوهای مبهم یا غیرمعمول در صحبت کردن یا صحبت‌های درهم و برهم و عجیب و غریب در طول مکالمه با فرد دیگری.
        داشتن افکار پارانوئیدی یا شک به دیگران و داشتن شک و تردید در مورد وفاداری دیگران به خود.
        داشتن احساسات یک دست یا محدود یا پاسخ‌های احساسی نامناسب.
       علایم اختلال شخصیت نوع اسکیزوئید مانند افزایش تمایل به فعالیت‌های انفرادی یا داشتن سطح بالایی از اضطراب اجتماعی ممکن است در سال‌های نوجوانی فرد دیده شود. کودک ممکن است در مدرسه کارکرد خوبی نداشته یا به نظر برسد از لحاظ اجتماعی با همسالان خود هماهنگ نیست. نتیجه این مسائل، اغلب آزار کودک از سوی دیگران یا طعنه زدن به وی است.

تفاوت اختلال شخصیت نوع اسکیزوئید و اسکیزوفرنی
       اختلال شخصیت نوع اسکیزوئید می‌تواند به راحتی با تشخیص اسکیزوفرنی اشتباه گرفته شود. اسکیزوفرنی یک بیماری روانی شدید است که در آن، فرد مبتلا ارتباط خود را با واقعیت از دست می‌دهد و جنون محسوب می‌شود. در حالی که افراد مبتلا به اختلال شخصیت نوع اسکیزوئید نیز ممکن است دچار اپیزودهای کوتاهی از جنون همراه با توهمات و پندار غلط شوند، این اپیزودها تواتر، طول مدت زیاد یا شدت آنچه در اسکیزوفرنی دیده می‌شود را ندارند.

       دیگر کلید تشخیصی این اختلال و تفاوت آن با اسکیزوفرنی آن است که افراد مبتلا به اختلال شخصیت نوع اسکیزوئید به تفاوت میان واقعیت و افکار تحریف شده آگاه هستند. بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب تحت تاثیر توهمات خود قرار می‌گیرند.

       علیرغم وجود این تفاوت‌ها، افراد مبتلا به اختلال شخصیت نوع اسکیزوئید می‌توانند با درمان‌هایی که برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی گذاشته می‌شود، بهبود یابند و از آنها استفاده کنند.

       اختلال شخصیت نوع اسکیزوئید اغلب روی طیف اسکیزوفرنی در نظر گرفته می‌شود، هرچند شدت علایم آن کمتر از اسکیزوفرنی است.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟
       افراد مبتلا به اختلال شخصیت نوع اسکیزوئید احتمالا فقط با فشار دوستان یا وابستگانشان به پزشک مراجعه می‌کنند. اگر شما شک دارید که دوست یا عضوی از خانواده‌تان مبتلا به این وضعیت است، باید به آرامی به وی پیشنهاد کنید که به دنبال درمان خود باشد.

علل ایجاد کننده
       شخصیت هر فردی، ترکیبی است از افکار، احساسات و رفتار وی که آن فرد را منحصر به فرد خواهد کرد. این همان راهی است که مشاهدات، درک و ارتباط شما را با دنیای خارج می‌سازد. همچنین نحوه برداشت از خودتان را هم تشکیل داده و اینکه خود را چگونه می‌بینید. شخصیت در دوران کودکی شکل می‌گیرد و از طریق تعامل بین گرایش‌های به ارث رسیده و عوامل محیطی فرم خواهد گرفت.

       در رشد و نمو طبیعی، کودکان در طول زمان یاد می‌گیرند به دقت نشانه‌های اجتماعی را تفسیر کرده و به آنها پاسخ مناسبی بدهند. آنچه دقیقا برای یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت نوع اسکیزوئید به اشتباه رخ می‌دهد، هنوز ناشناخته مانده است، اما این احتمال وجود دارد که تغییرات در راه عملکردهای مغزی و ژنتیک ممکن است در این میان نقش داشته باشند.

عوامل خطر
       اگر در خانواده یکی از بستگان مبتلا به اسکیزوفرنی یا دیگر اختلالات روانی باشد، احتمال ابتلا به اختلال شخصیت نوع اسکیزوئید نیز در افراد آن خانواده بالاتر می‌رود.

عوارض
       افراد مبتلا به اختلال شخصیت نوع اسکیزوئید در معرض افزایش خطر بروز موارد زیر هستند: افسردگی، اضطراب، مشکلات کاری، مدرسه و ارتباط‌‌های اجتماعی، دیگر اختلالات شخصیتی، اعتیاد به الکل یا مواد مخدر، اقدام به خودکشی، اپیزودهای موقتی جنون که اغلب در پاسخ به استرس بروز می‌کنند و در نهایت، اسکیزوفرنی.سپید
mayoclinic.org
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: