کد خبر: ۱۱۱۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 13
شفا آنلاین>سلامت>دانش مربوط به بیماری ‌ام‌اس به سرعت در حال تغییر است که افراد مبتلابه این بیماری، خانواده آن‌ها و حتی پزشکان هرازگاهی متوجه غلط یا نادرست بودن باورهای خود در مورد این بیماری می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین،با توجه به اهمیت دانش بیشتر در مورد ‌ام‌اس و باورهای نادرست رایج مربوط به آن، در ادامه به مرسوم‌ترین این باورها اشاره می‌کنیم.

        افراد مبتلابه ‌ام‌اس نمی‌توانند یا نباید ازنظر فیزیکی فعال باشند: زمانی کارشناس‌ها بر این باور بودند که فعالیت فیزیکی باعث بدتر شدن ‌ام‌اس می‌شود. این باور نادرست که برخلاف حقایق مربوط به ام‌اس همچنان دوام آورده است. در حال حاضر پزشکان انجام فعالیت فیزیکی را هم به بزرگسال‌ها و هم به کودکان مبتلابه ‌ام‌اس توصیه می‌کنند. اکنون تحقیقات نشان می‌دهند که بیرون رفتن و تحرک برای افراد مبتلابه ‌ام‌اس مفیدتر است؛ بنابراین به افراد مبتلابه ‌ام‌اس توصیه می‌شود که در بیشتر روزهای هفته فعال باشند و فعالیت‌هایی را انتخاب کنند که سازگار با علایق و توانایی‌های فیزیکی آن‌ها است.

        ‌ام‌اس باعث درد نمی‌شود: حقیقت این است که بیماران مبتلا ام‌اس واقعا احساس درد می‌کنند. در سال ۲۰۱۳ در ژورنال Neurology تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن افراد مبتلابه ‌ام‌اس می‌توانند درد مزمن درازمدتی را تجربه کنند، درنتیجه تشخیص بهنگام و درمان به‌موقع این بیماری می‌تواند به تسکین درد ناشی از این بیماری کمک کند.

        برای کمک به درمانم خودم نمی‌توانم هیچ کاری انجام دهم: مبتلایان به ام‌اس می‌توانند با برداشتن گام‌هایی به بهبود کیفیت زندگی خود کمک کنند و به‌احتمال‌زیاد باعث کاهش سرعت پیشرفت بیماری‌ خود شوند. از میان این گام‌ها یا اقدامات موثر می‌توان به کاهش وزن، سیگار نکشیدن، تمرین و رساندن سطح ویتامین D به ۷۰ نانوگرم‌/میلی‌لیتر اشاره کرد (نظر کارشناسان در مورد سطح مطلوب ویتامین D در خون متفاوت است).

        به دلیل ‌ام‌اس نمی‌توانم کار کنم: در سال ۲۰۱۴ در مجله PLoS One تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن بعضی از افراد مبتلابه ‌ام‌اس توانستند پس از تشخیص بیماری برای دهه‌ها کار یا شغل خود را حفظ کنند. احتمال استخدام افراد مبتلابه نوع عودکننده-فروکش کننده ام‌اس بیشتر از احتمال استخدام افراد مبتلابه نوع پیش‌رونده بیماری است، چون در نوع پیش‌رونده ‌ام‌اس میزان ناتوانی فرد بیشتر و مشهودتر است. به افراد مبتلابه ام‌اس توصیه می‌شود که پیش از تحویل نامه استعفای خود اندکی فکر و پرس‌وجو کنند. در بعضی از کشورها برای افراد ناتوان قانون‌هایی تصویب‌شده است که کار کردن را حق قانونی آنان می‌داند و کارفرمایان را ملزم می‌کند کاری متناسب به آنان بدهند.

        ام‌اس با اختلال شناختی مرتبط نیست: معمولا ‌ام‌اس را به‌عنوان عارضه‌ای تلقی می‌کنند که تحرک را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما ‌ام‌اس مغز را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. افراد مبتلابه ‌ام‌اس ممکن است در فکر کردن، در به یادآوری چیزها و در پردازش اطلاعات دچار مشکلاتی شوند. این بیماران می‌توانند با استفاده از روش‌های خاصی به بهبود حافظه و تفکر خود کمک کنند؛ بنابراین در صورت مشاهده چنین تغییراتی در ویژگی‌های شناختی خود به پزشک‌تان مراجعه کنید تا توصیه‌های لازم را به شما بکند.

        درمان ‌ام‌اس باید با داروهای با قدرت پایین‌تر شروع شود: این باور نادرست است. بالاترین میزان خطر دچار شدن به مشکلات بازگشت‌ناپذیر درست پس از تشخیص بیماری است. علی‌رغم این موضوع، بسیاری از افراد مبتلابه ام‌اس و پزشکانشان ترجیح می‌دهند که درمان را با داروهایی شروع کنند که کمتر قدرتمند و دارای عوارض جانبی کمتر باشند. چنین ارجحیتی دلیل فرهنگی دارد، چون اکثر مردم دوست دارند که منتظر بمانند و ببینند سیر بیماری چگونه خواهد بود؛ اما چنین نگرشی می‌تواند دست‌کم برای افراد مبتلابه ام‌اس مضر باشد. بهتر است درمان با داروهای قوی‌تر آغاز شود، حتی اگر این داروها عوارض جانبی بیشتری داشته باشند.

        زنان مبتلابه‌ ام‌اس نباید باردار شوند: احتمال ابتلا ‌ام‌اس در زنان سه برابر احتمال ابتلا به این بیماری در مردان است و معمولا در سال‌های بچه آوری این بیماری در زنان تشخیص داده می‌شود؛ بنابراین یکی از نگرانی‌های زنان مبتلابه ‌ام‌اس و همسرانشان این است که آیا می‌توانند بچه‌دار شوند یا خیر. حقیقت این است که به نظر بسیاری از کارشناسان زنان مبتلابه ‌ام‌اس می‌توانند باردار شوند و حتی ممکن است در طول دوران بارداری با تسکین علائم بیماری مواجه شوند، هرچند این امکان وجود دارد که در سه‌ماهه اول پس از زایمان این علائم عود کنند. تحقیقات نشان داده است که ‌ام‌اس مادر عواقب منفی برای کودک نخواهد داشت؛ بنابراین اگر مبتلابه ام‌اس هستید و قصد بچه‌دار شدن دارید با پزشک‌تان در مورد تمام داروهای مصرفی خود، مخصوصا داروهای مربوط به ‌ام‌اس صحبت کنید. بعضی از داروهای ام‌اس را نباید در طول دوره بارداری استفاده کرد.

        ‌ام‌اس مسری است: دلیل وجود چنین باور نادرستی این است که میان ویروس اپشتین- بار و ‌ام‌اس رابطه‌ای وجود دارد، اما تاکنون هیچ شاهدی وجود ندشته که نشان دهد این بیماری مسری است یا به شیوه‌ای دیگر به دیگران انتقال می‌یابد. افراد مبتلابه ام‌اس در مقایسه با افراد عاری از این بیماری ممکن است علائمی از عفونت‌های قبلی ناشی از ویروس اپشتین‌بار داشته باشند، اما ماهیت دقیق ارتباط و پیوند میان ویروس اپشتین‌بار و ام‌اس هنوز مشخص نیست.

        برای همیشه به یک فرد معلول و ناتوان تبدیل می‌شوم: بعضی از افراد مبتلابه ‌ام‌اس ناتوانی شدیدی را تجربه می‌کنند، اما پیش‌بینی میزان پیشرفت ‌ام‌اس یا میزان نهایی ناتوانی ناشی از این بیماری کار سختی است. به دلیل وجود داروهای موثر برای ‌ام‌اس امکان پیش‌بینی پیشرفت حقیقی ‌ام‌اس سخت است، چون این داروها باعث کاهش سرعت پیشرفت بیماری می‌شوند.

       هنگامی‌که ‌ام‌اس عملکرد فیزیکی شما را تحت تاثیر قرار داد، می‌توانید با استفاده از ابزار مفید تحرک و دیگر وسیله‌ها و همچنین درمان فیزیکی به بهبود کیفیت زندگی خود کمک کنید. بسیاری از افراد مبتلابه ‌ام‌اس استفاده از واکر یا عصا را برای بعضی از روزها ضروری می‌دانند درحالی‌که در روزهای دیگر نیاز به هیچ وسیله کمکی ندارند.EveryDay Health
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: